טודלרס

הקשר בין משקל לידה נמוך להפרעות קשב וריכוז

משקל לידה נמוך והפרעות קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות

28.12.2010

האם יש קשר בין לידה מוקדמת או משקל לידה נמוך להפרעת קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות ?

במחקר שכלל 828 תינוקות שנולדו בשנים 1985-1986 בפינלד נבדק הקשר בין מצב התינוק בלידה וסימנים להפרעת קשב, היפאקטיביות ואימפולסיביות.

במחקר לא נמצא קשר בין סימנים להפרעת קשב לבין לידה מוקדמת (לפני שבוע 37 ) ולא נמצא קשר בין הפרעת קשב לגיל לידה נמוך. מנגד, נמצא קשר מובהק בין משקל לידה נמוך מעל שתי סטיות תקן ביחס לגיל ההריון לסימנים להפרעת קשב. כמו כן נמצא קשר מובהק בין משקל לידה נמוך להפרעת קשב וריכוז. תוצאות אלו ממשיכות את נתוני המחקרים הקודמים בעלי תוצאות דומות.

החוקרים מסבירים כי משקל נמוך של התינוק בלידה ביחס לגיל ההריון ובכלל משקף מגבלה כלשהי בגדילה התוך רחמית. ההנחה היא שתינוק שנולד במשקל נמוך גדל בסביבה פחות אופטימלית. לא ברור האם המכניזם של בעיה זאת הוא ביולוגי, פסיכו סוציאלי או שניהם. שני אלו או שילוב שלהם עלול לגרום לצירים מוקדמים ולידה במשקל נמוך. צירים מוקדמים יכולים להיות כתוצאה מדלקת, זיהום, מערכת לחצים תוך רחמית וכד'. למגבלות גדילה של התינוק בתוך הרחם יכולות להיות גם סיבות גנטיות או סיבות אימהיות כמו משקל נמוך של האם, אנרגיה נמוכה של האם, עישון או לחץ דם גבוה.

מתוך הידע הנאסף, תינוקות שנולדים במשקל נמוך ביחס לגיל הלידה נולדים עם משקל מוח נמוך יותר, הפחתה בחומר האפור, נפח רקמות כללי ונפח ההיפוקמפוס נמוך. במחקרים קודמים נמצא קשר בין נפח מוח קטן יותר להפרעת קשב וריכוז. כמו כן, יתכן והפרעת הקשב קשורה לגן כלשהו המקושר למשקל לידה נמוך.

למרות הקשר שנמצא בין משקל נמוך של תינוק ביחס לגיל ההריון וסימנים להפרעת קשב וריכוז, אין כאן הוכחה לקשר סיבתי. לא כל תינוק שנולד במשקל נמוך ביחס לגיל ההריון בהכרח יציג סימנים להפרעת קשב וריכוז. ואולם, הסיכון יהיה גדול יותר בהשוואה לתינוקות שנולדו במשקל תקין לגיל ההריון.

Behavioral symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in preterm and term children born small and appropriate for gestational age: A longitudinal study. Kati Heinonen et al. BMC Pediatrics, 2010