טודלרס

גמילה מחיתולים בלילה

איך יודעים שהילד מוכן לגמילה בלילה ?

14.6.2013

בשעה טובה הילד נגמל מחיתולים בשעות היום, כעת עולה השאלה מה לגבי גמילה מחיתולים בלילה. האם יצליח להגמל מיד גם בלילה ? האם יצטרך חיתול בלילה למשך זמן ארוך ? במה שונה גמילת לילה מגמילת יום ? אם הילד מפספס בלילה האם להחזיר את החיתול ? שאלות אלו ואחרות עולות אצל הורים רבים.

גמילה מחיתולים בלילה שונה מגמילה מחיתולים ביום. מסתבר שהנושא אינו פשוט או אינטואטיבי כפי שהורים רבים סבורים. על פי מחקרים שונים גמילה מחיתולים בלילה מתרחשת באופן טבעי לאחר גמילה מחיתולים במהלך היום ואינה דורשת התערבות ממוקדת. מערכת הרפלקסים השולטת בשחרור השתן מגיעה לבשלות המלאה סביב גיל 6 ומאפשרת לילד לפתח איפוק מלא בזמן שינה. עד אז מאוד הגיוני שיהיו פספוסים ובריחות. קחו בחשבון שכ-15 אחוז מהילדים ממשיכים להרטיב גם אחרי גיל 6 ובחלק מהמקרים ישנו גורם תורשתי.

אז מה נותר לעשות כדי להאיץ את גמילת החיתולים בלילה ?
מסתבר שאין הרבה מה לעשות . צריך לחכות שמערכות הגוף הפזיולוגיות יגיעו לבשלות ואז ניתן יהיה לראות את האיפוק בלילה על ידי חיתולים יבשים בבוקר באופן עקבי. להורים רבים קשה להמתין בסבלנות כדי לחכות להבשלה זאת והם סבורים שיש לנסות להאיץ תהליכים. בפועל ישנם כלים מעטים לזירוז הגמילה בלילה. בניגוד לגמילה ביום שבה הילד ער ומודע לתחושת השתן והצואה בלילה תחושה זאת אינה קיימת

כיצד יודעים שגמילה מחיתולים בלילה מתקרבת ?
שינת צהרים – לפני שבוחנים אפשרות להוריד חיתול בלילה צריך לבדוק מה קורה בשינת הצהריים. האם הילד הולך לישון וקם יבש או שקם רטוב. ילד שקם משינת צהריים יבש מציג יכולת איפוק גבוהה ובשלות מתאימה לגמילה בלילה.

שתיית בקבוק לפני השינה – ישנם ילדים שמצליחים להתאפק בשינת צהריים ואינם צורכים בקבוק או שתיה חמה לפני השינה. אלו ילדים אידיאלים לגמילה מחיתולים בלילה. מאידך גיסא, ישנם ילדים רבים שגמולים במהלך היום ובשינת הצהרים אך אינם מוותרים על בקבוק מכובד של חלב לפני השינה. ילדים אלו יתקשו מאוד להתאפק לילה שלם ולכן יש סיכוי שהגמילה מחיתול בלילה לא תגיע, אלא אם יפסיקו את שתיית הבקבוק או יקדימו אותו, כך שלילד יהיה זמן מוקדם להתפנות מהשתן לפני השינה. הפסקת שתיית הקבוק בלילה והורדת כמות הנוזלים שצורך הילד סמוך לשינה תתרום משמעותית להצלחת הגמילה בלילה.

האם מעירים ילד לעשות פיפי בלילה ?
גמילת חיתולים בלילה נתפסת כתהליך טבעי ולכן אם יש צורך להעיר את הילד לשירותים, סימן שהתהליך אננו מתרחש באופן טבעי. יתרה על כך, שיטה זאת אינה נעימה, מאולצת ויכולה לגרום להתנגדויות מצד הילד. מסיבות אלו אינה מומלצת.הורים יקרים, כדאי לחכות להבשלת היכולות הפיסיולוגיות הטבעיות של הילד. תנו לזמן לעשות את שלו.