טודלרס

שינה של תינוקות עד גיל חצי שנה ומגיל חצי שנה עד שנה

על שעות שינה של תינוקות לפי גילם

16.4.2013

שינה או חוסר בשינה הוא כנראה אחד הנושאים החשובים ביותר בטיפול בתינוקות. כידוע, איכות וכמות שינת התינוק משפיע על איכות החיים של כל בני המשפחה. הרבה הורים חושבים שכשהתינוק יגדל ויהפוך לפעוט וילד בעיות השינה יסתיימו. מסתבר שלא תמיד כך הדבר. גם כאשר התינוק גדל ועובר לשינה מעריסה למיטה עדיין לעיתים קיימות בעיות שינה. במקום בכי זה עובר לסרוב לישון. במקום להאכיל את התינוק ב-3 בלילה, השינה נהפכת לחלום בלהות או לבקשה לשתות מים או לאכול.איך אתה מביא את תינוקך למיטה תוך כדי בכי, טקטיקות התחמקות, ותחנונים.? איך אתה צריך להגיב כאשר הילד מתעורר באמצע הלילה? וכמה זמן שינה הוא זמן מספיק עבור הילדים.?

בכתבה זאת בחרנו להתמקד בכמות וברצף שעות השינה של תינוקות עד גיל שנה.

שעות שינה – כמה זמן שינה הוא זמן מספיק?
מסתבר שהכל תלוי בגיל הילד. תרשימים של שעות השינה של ילד בן שנתיים יכולים לגרום לדאגה, אם הבדלים אישיים לא נלקחים בחשבון. מספר שעות השינה הם למעשה ממוצעים של קבוצות גיל גדולות של ילדים.אין מספר קסם של שעות שינה שנדרשות עבור כל הילדים בני אותו גיל.ילדה בשם שירה בגיל שנתיים יכולה לישון מ-8 בערב עד 8 בבוקר, בו בזמן שילד באותו גיל בשם יובל ישן בין 9 בערב עד 6 בבוקר, שני הילדים עשויים להיות ערניים במידה שווה.

שעות שינה של תינוקות צעירים ( עד לגיל 6 חודשים )
אין נוסחת פלא לשינה עבור תינוקות בני יומם, כיון ששעון הזמן הפנימי שלהם איננו מפותח עדיין. הם ישנים בדרך כלל או מנמנמים בין 16 עד 20 שעות ליום, שנחלקים בערך שווה בשווה בין לילה ליום. תינוקות בני יומם צריכים להתעורר כל 3 או 4 שעות עד שמשקלם יתייצב, דבר שקורה באופן טבעי בתוך השבועות הראשונים לחייהם. אחר כך זה בסדר אם התינוק ישן לתקופות זמן ארוכות יותר. אולם אל תצפה ליותר מדי, כי רוב התינוקות מתעוררים כאשר הם מרגישים רעבים.

אחרי השבועות הראשונים לחייהם, תינוקות עשויים לישון לפרקי זמן שבין 4 עד 5 שעות שהוא הזמן שעובר עד שהם מרגישים רעבים. אם התינוק ישן טוב בלילה יתכן שירצה לאכול לעיתים קרובות יותר ביום.כאשר ההורים מרגישים שהתינוק כבר לא ישן בלילה, דוקא אז מתחיל התינוק את שנת הלילה שלו. בגיל 3 חודשים, ממוצע השינה של התינוק הוא בערך 13 שעות ליום. ( 4-5 שעות במשך היום מחולקות למספר פעמים, ו-8-9 שעות בלילה, בדרך כלל עם הפסקה אחת או שניים ). בערך 90 אחוזים מהתינוקות בגיל זה ישנים לכל אורך הלילה, כלומר 5- 6 שעות ברצף.
 

חשוב להכיר בעובדה שתינוקות לא תמיד עירנים כאשר הם משמיעים קול. הם מסוגלים לבכות ולהשמיע כל מיני קולות כאשר הם ישנים שינה קלה. גם שהם מתעוררים בלילה, זה יכול לקרות למשך מספר דקות לפני שהם נרדמים שוב. אם תינוק שגילו פחות מ-6 חודשים ממשיך לבכות, יש צורך להגיב על כך. יכול להיות שהתינוק מרגיש אי נוחות כתוצאה מרעב, הרטבת חיתולים, קור, ואפילו יתכן שהוא חולה. אולם החלפת חיתולים או האכלה שנעשית כשיגרה בשעות הלילה, כדאי שעשה במהירות ובשקט ככל האפשר. מומלץ שלא לספק לתינוק כל גירוי נוסף שלא לצורך כמו דיבור, משחק, או הדלקת אורות. עודד את התינוק להבין שהלילה הוא זמן לישון. חייבים ללמד אותו זאת, כיון שלתינוק לא משנה איזה שעה משעות היום הוא מתעורר, כל עוד דרישותיו מתמלאות. המטרה היא שהתינוקות ילמדו לישון בצורה עצמאית, ללמוד להרגיע ולהשתיק את עצמם , ולחזור לישון כאשר יתעוררו באמצע הלילה.

שעות שינה של תינוקות בני 6- 12 חודשים
בגיל 6 חודשים התינוק יכול לנמנם בערך 3 שעות במשך היום, ולישון בערך 9- 11 שעות בלילה. בגיל זה אפשר לשנות את התגובה לתינוק שמתעורר ובוכה במשך הלילה. ההורים יכולים לתת לתינוק קצת יותר זמן להסתדר בעצמו, ולחזור לישון. אם התינוק לא חוזר לישון, יש להרגיע אותו מבלי להרים אותו בידיים ( לדבר אליו ברכות, לשפשף בעדינות את גבו ) ואז להשאיר את התינוק לבדו, אלא אם כן נראה שהתינוק חולה. תינוקות חולים חייבים לקחת בידיים ולטפל בסיבת המחלה. אם התינוק לא נראה חולה אבל ממשיך לבכות, אפשר לחכות קצת יותר זמן, ואז לחזור אליו שוב.תינוקות בגיל שבין 6 ל-12 חודשים מתחילים להרגיש בתופעה שנקראת חרדת הפרדה. זוהי תופעה נורמלית שצריכה להלקח בחשבון. אולם הכללים להתעוררות במשך הלילה נשארים כפי שהיו למשך שנת חייו הראשונה. תשתדלו שלא להרים את התינוק, לא להדליק אורות, לא לשיר, לא לדבר חזק, ולא להאכיל את התינוק. פעולות אלו עלולות לגרום לתינוק שלא להרדם, ולהתעורר שוב ושוב.