טודלרס

חיסון קורונה לנשים בהריון

האם ומתי מומלץ לנשים בהריון להתחסן נגד קורונה

25.1.2021

בתחילת הריון ? באמצע או לקראת הסוף ? לא פשוט להיות בהריון במגפת הקורונה. המתח והלחץ נוכחים בכל מקום וזמן וגם החשש התמידי מהדבקה. אם את קוראת את הכתבה סימן שיש לך שאלות או חששות לגבי קבלת חיסון הקורונה בהריון ולצורך זאת נעשה קצת סדר.

האם נשים בהריון הן בסיכון גבוה לתחלואת קורונה קשה ?
אומנם נשים בהריון נמצאות בקבוצת סיכון לתחלואה קשה בקורונה אך למרות המקרים הקשים שאירעו לאחרונה בישראל מרבית הנשים בהריון שחולות בקורונה עוברות את המחלה בצורה קלה. מרבית התחלואה הקשה כיום מיוחסת לנשים עם מחלות רקע ונשים בשליש האחרון של ההריון.

לאלו נשים בהריון מומלץ  להתחסן נגד קורונה באופן חד משמעי ?
בשלב זה (ינואר 2021) ההמלצה היא לחסן נשים בהריון עם מצבי ומחלות רקע של לחץ דם גבוה, סכרת והשמנה. בנוסף, מומלץ לחסן נשים בהריון העובדות במערכת הבריאות כמו אחיות ורופאות, החשופות להדבקה.

באיזה שבוע או טרימסטר מומלץ להתחסן ? בשלב זה מומלץ להתחסן נגד קורונה החל מהטרימסטר השני. ההמלצה היא להמנע מחיסון בטרימסטר הראשון שבו אין מספיק נתונים על החיסון (וידוע כי בלי קשר לקורונה בשליש הראשון יש יותר סיכון להפלות). מומלץ להתחסן החל מהטרימסטר השני כדי לקבל הגנה מירבית בטרימסטר השלישי היות ולפי נתונים שנאספו תחלואת הקורונה של נשים בסוף ההריון היא הקשה ביותר.

האם יש סכנות לעובר לאחר חיסון קורונה  ?
אומנם יש מיעוט מחקרים בנושא חיסוני קורונה לנשים בהריון אך מהנתונים המצטברים בעולם ובארץ עד כה, מיטב הרופאים לא מצאו כל ראיה לסיכון כגון הפלה, לידה מוקדמת או סכנה לעובר בעקבות החיסון.

האם מותר להתחסן ולהניק ?
אין כל מניעה וקשר. החיסון לא פוגע בהנקה.

האם נשים לפני הריון יכולות להתחסן ? כיום כל אישה לפני הריון או בטיפולי פוריות יכולה להתחסן. הסיבה שאין אישור פורמאלי לחיסוני נשים בהריון שאינן בקבוצות הסיכון הוא שטרם בוצעו מחקרים מקיפים בנושא. ואולם, נתוני השטח אינם מציגים סכנה לנשים לפני הריון או בטיפולי פוריות שבוחרות להתחסן.

מקור
המידע הנ"ל מבוסס על סרטון המידע של פרופסור יואב ינון, מנהלת היחידה לרפואת עובר במרכז שיבא ויור החברה הישראלית לרפואת עובר. הסרטון פורסם בינואר 2021 ורלוונטי לתקופה זאת. ניתן לצפות בסרטון המלא דרך הפסייבוק של מועדון יולדות שיבא.

קראי עוד בנושא:
ומה אם כל העולם טעה – ביקורת על הסרט
נשים בהריון עם קורונה