טודלרס

הדרכת הורים אוטיזם

להבין חשיבה של ילדים עם קשיי תקשורת

21.4.2021

בכתבה הקודמת הדרכת הורים לילדים אוטיסטים דובר על שני מוקדים עיקריים : החשיבות לעצב בבית סביבה המאפשרת לילד תחושת ביטחון ושליטה. צורך חיוני לאור העובדה שילדים רבים חווים את העולם כמציף, מפחיד ומאתגר עבורם. אזכרנו גם את החשיבות להכניס לבית אביזרים סנסו מוטורים שיאפשרו לילד לספק לעצמו באופן עצמאי תחושת מגע עמוק, המהווה גורם מרגיע ואוסף. הדרכת הורים בתחום אוטיזם צריכה להתמקד באופן מרכזי בהבנת הדרך שבה ילד עם אוטיזם חושב. ברגע שנבין יותר את סוג החשיבה נוכל להבין איך הם חווים ומבינים את העולם וכיצד ניתן להתחבר ולסייע להם. לאור זאת מומלץ מאוד לקרוא את ספרה של גרנדין טמפל (האישה האוטיסטית המפורסמת ביותר בארצות הברית) – Thinking in pictures
.
כותבת הספר היא אשה בוגרת אוטיסטית המסבירה לעולם את דרך חשיבתם של ילדים אוטיסטים. בספרה כותבת כי לאנשים עם אוטיזם חסרה היכולת להבין ולחשוב מחשבות ורגשות האחר (הזולת). קשה להם להבין מה האחר חושב ומרגיש דרך תמונות וסיואציות שונות. מה שמאפיין את אופן חשיבתם היא חשיבה בתמונות. מילים הם מאין שפה שניה שלומדים אותה, השפה הראשונה היא תמונות. זאת הסיבה שהילדים לומדים לתרגם מילים בעל פה או מילים כתובות לתמונות או סרטונים. זאת הסיבה שהם כל כך טובים בתחומים חזותיים – מרחביים. הייצוג המנטלי שלהם הוא כזה ולכן פאזלים, משחקי מחשב ובניה תלת מימדית פשוטה להם. לילדים אוטיסטים קשה לבצע הכללות. הם זוכרים תמונות, אנשים, מצבים אך קשה להם להכליל אותם לרעיון מופשט וכללי או מילים. יתכן והקושי להכליל נובע מהקושי לשנות זכרונות ויזואלים .הם לומדים ככל שמתבגרים את העולם המילולי ומקשרים תמונות רבות בנוחם לרעיון מסויים.

הספר "לחשוב בתמונות" של גרנדין טמפל ממחיש בצורה ברורה את סגנון חשיבתם של ילדים עם אוטיזם ולכן מהווה ספר חובה לכל הורה הזקוק להדרכה בתחום. מעצם הידעה כיצד הילד חושב והבנת הצורך לתרגם שפה לתמונות יכול ההורה לבצע מגוון התאמות והמחשבות בהסבריו.

המידע הנ"ל אינו תחליף לייעוץ מקצועי להורים לילדים עם הפרעות בתקשורת.