טודלרס

התפתחות תינוקות גיל שנה

התינוק בן שנה ? קראי על התפתחותו

26.4.2014

בין גיל 9 חודשים ל-12 חודשים תינוקות רבים מתחילים את צעדיהם הראשונים. בגיל 14 – 15 חודשים הם הולכים בקלות. יחד עם זאת אם הפעוט שלכם מתעכב בהליכה, אל תדאגו ישנם ילדים שמתחילים ללכת גם בגיל 15 או 16 חודשים, ולפעמים גם מאוחר יותר. בקשו מהוריכם לספר לכם מתי אתם עמדתם והלכתם. לעיתים מדובר במאפיינים גנטים של התפתחות

התפתחות תינוקות גיל שנה – מה התינוק עושה בגיל שנה ?
זוחל בצורה מהירה, קואודינטיבית ומלאת ביטחון
מתרומם מישיבה לעמידה באמצעות תנועות הרגלים לבד (מצריך כוח ושיווי משקל)
עומד לרגע קל לבד ועומד עמידה נתמכת ברהיט
מצליח לבצע הליכה נתמכת בעזרת רהיטי הבית (כשהוא נתמך ברהיטים)
מצליח לצעוד כמה צעדים

ואתם ההורים, מוזמנים לעודד את הפעוט לקום, לעמוד לללכת בבית ובחצר. תנו לו עודדו הזדמנויות רבות לנוע בלי עזרה, וגם ע"י כך שלא תרימו אותו ותסחבו אותו יותר מדי ולעיתים קרובות. ככה תוכלו לשמור על הגב שלכם ולספק לפעוט את חוויות התנועה להם זקוק. שמרו שהתנועה תהיה במקום נוח ובטוח. אם צריך תנו לו יד בזמן ההליכה. צפו כל סכנה בדרך והסירו אותה מראש (חוטים, מטליות, שטיחונים, מדרגה, שיפוע, אבן עליהם יכול למעוד).
ישנם ילדים עם אופי זהיר ומסוייג, שלא יקחו סיכוני תנועה רבים ויעדיפו עזרה לקום ללכת באזור חדש ועוד. לעומתם ישנם פעוטות עם אופי הרפתקני ונטול פחדים שישמחו ללכת , לרוץ ולטפס על כל מתקן או רהיט בבית. למדו את האופי של ילדיכם. אם הוא זהיר, ספקו לו אתגרים קטנים וניתנים להשגה. אם הוא נטול פחד וחובב סיכונים, ודאו שביתיכם בטוח (התקינו אביזרי בטיחות באזור מדרגות ומטבח) על מנת למנוע פציעות מיותרות. למדו את ילדיכם שלא להתקרב למקומות מסוכנים בבית.

שני עזרי הליכה אינם נחוצים: הליכונים לילדים (האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים קובעת שהם לא בטוחים ולמעשה מייאשים את הילדים מללמוד ללכת) ונעליים בבית.
רגליים יחפות , גרביים,או לעלי תינוק מרופדות שהן פופולריות, עוזרות להתחלה של הליכה שמתרגלת איזון והתאמה. שימרו את הנעליים האמיתיות כדי להגן על רגלי הפעוט שלכם כאשר הוא נמצא מחוץ לבית.

התפתחות קוגניטיבית משמעותית בגיל זה הוא ביסוס שימור קביעות. אם עד גיל שנה , משחק שנעלם הוא הוחבא לא התקיים, כעת הפעוט יודע כי חפץ שנעלם ממשיך להתקיים ואף יודע לחפש אותו במקום המתאים. ערכו ניסוי, החביאו לפעוט משחק בגיל שנה (מתחת לערמת כריות למשל) ובקשו ממנו למצוא אותו. לנו זה נראה ברור ? הרי הפעוט ראה את החפץ. בפועל מדובר ביכולת השכלית לייצג במוח חפץ. ייצוג זה הוא שמאפשר לפעוט לחפץ אותו כנעלם.

רוצים לשחק עם ילדיכם ולקדם את התפתחותם ?
התחילו להדגים לפעוט כיצד ניתן לערום קוביות זו על זו תוך כדי שמירה על תמיכה ושיווי משקל (התחילו עם קוביות בודדות )
פזרו קופסאות בכמה גדלים ועודדו את הילד לקשר בין המכסה לבקבוק המתאים להם.
למדו את הילד להכניס צורות שונות לקופסה בעלת חורים בצורות שונות ואמרו לפעוט את שמות הצורות.
השתמשו במילים ובהוראות קצרות כמו פתח, תן, קח – הילד מסוגל לעבד הוראה עם מילה אחת (ואם אינו מכיר את המילה ילמד זאת עם תאמרו ותדגימו יחד).

רוצים לפתח את עצמאותו של הפעוט ?
עודדו אותו לבצע תנועות מתאימיות בזמן לבוש (להרים ידיים כשמורידים חולצה)
תנו לו לשתות קצת מים מהכוס, לא נורא שהוא שופך, הוא לאט לאט ילמד לשלוט בתנועות הכוס. תנו לו הרבה עצמאות לאחוז אוכל באצבעותיו ולאכול בקצב שלו.

קראו עוד בנושא: