טודלרס

מתן קשב לאכילה ואוכל

מסתכלת על מסך בזמן אכילה ? איך זה קשור למשקל והרזיה אחרי לידה

26.3.2013

כמעט כל אדם שני במדינה מכור בצורה  זאת או אחרת למסך. יש כאלו ששולחות הודעות טקסט כל היום, יש כאלו שמשוחחות בסקייפ, יש כאלו שגולשות באינטרנט וכאלו שהפייסבוק תמיד פעיל  גם בשתיים בלילה. אמרו הרבה דברים רעים על המסכים. אמרו שהם מזיקים לעיניים, מזיקים לגב ועכשיו מסבירים חוקרים אמריקאים שהם מזיקים למשקל שלנו. איך בדיוק ?

עני על השאלות הבאות ותביני לבד :
האם את צופה בטלוויזיה באופן קבוע בזמן שאת אוכלת ?
האם את מדברת בטלפון באופן קבוע בזמן שאת אוכלת ?
האם את שולחת הודעות טקסט באופן קבוע בזמן האוכל ?
האם את מקבלת הודעות טקסט (קוראת אותם ) באופן קבוע בזמן האוכל ?
האם את מוחקת הודעות באופן קבוע בזמן האוכל ?
האם את מקשיבה להודעות קוליות באופן קבוע בזמן האוכל ?
האם את אוכלת באופן קבוע בזמן נהיגה ?
האם את אוכלת בהליכה למקום כלשהו ?
האם את קוראת כתבות/גולשת באינטרנט בזמן שאת אוכלת ארוחות גדולות או ארוחות ביניים ?
האם באופן כללי את חושבת שבזמן האוכל כדאי או צריך לעשות עוד דברים כדי לא לבזבז זמן ?
האם יש לך אפשרות לאכול בצורה רגועה בעבודה או בבית או שאת חייבת לעשות עוד דברים באותו זמן ?

אם ענית על שאלה אחת או יותר בתשובה "כן" יתכן וחסרים לך הרגלי אכילה בריאים.

אנשים רבים רואים בזמן האוכל כבזבוז זמן. זמן שאותו אפשר וכדאי לנצל לעבודה , סידורים או פנאי כאשר האמת והבריאות נמצאים בדיוק מנגד. זמן האוכל הוא זמן שבו צריך להקדיש אך ורק לאכילה או לאכילה ושיחה עם אנשים שעימם אתה אוכל.

מתן קשב לאכילה ולאוכל
אז למה כל כך חשוב לא לעבוד, לצפות בטלוויזיה או להתבונן במסך הפלאפון או המחשב בזמן האוכל ? במחקר שפורסם בזורנל לתזונה קלינית בדקו חוקרים באיזה מידה משפיעה תשומת הלב שאנו נותנים לאוכל והזיכרון למה שאכלנו על כמות האוכל שאנו צורכים בפועל במהלך היום. החוקרים שבדקו 24 נבדקים מצאו קשר בין תשומת הלב לאוכל לכמות האוכל שנצרך. לפי ממצאי החוקרים הסחות הדעת כמו צפייה בטלוויזיה וקריאת ספר, לא רק הובילו את הנבדקים לצרוך יותר מזון בארוחה עצמה אלא לצרוך יותר מזון בארוחות האחרות במהלך היום (ההנחה היא שאנו לא זכרנו שאכלנו ולכן נאכל יותר בארוחות האחרות).

מה המסקנה ?
כמה לא מפתיע שכלל החוקרים המליצו להמנע מהסחות דעת במהלך האוכל . במידה ורוצים לרדת במשקל ממליצים החוקרים לנהל רישום של המזונות שאכלנו במהלך היום ואף לשמור על עטיפות המזון של מוצרים שאכלנו. לפי החוקרים עשייה זאת מסייעת לחיזוק הזיכרונות של האכילה באותו יום ולאכילה בכמויות קטנות יותר בהמשך היום. המסקנות ברורות והגיוניות, השייום שלהם קשה מאוד