טודלרס

הלידה לבדיקות רופא וחיסונים עם פעוטות

הפעוט פוחד מרופא וחיסונים ? איך להתארגן לבדיקת רופא

22.1.2013

הליכה לרופא עם פעוטות לצורך בדיקה, טיפול או חיסון אינו חייב להיות חוויה שלילית. ואולם, בגיל שמתעוררים כל כך הרבה פחדים ויש כל כך הרבה בעיות של שליטה עצמית וגבולות פעמים רבות צריך לעזור לפעוט ולעצמנו לעבור בדיקת רופא או חיסון בטיפת חלב כך שתהיה באוירה נעימה ורגועה ככל הניתן.

כמה המלצות לתכנון מוקדם

שיתוף  והכנת הפעוט
מומלץ לא לדבר על הבדיקה הרפואית  יום יומים לפני כדי לא לעורר פחדים וקשיים מיותרים אלא רק סמוך לזמן הבדיקה. אם הפעוט מאוד חושש אפשר להסביר לו ביום הבדיקה שהולכים לסידורים ואחד מהם היא בדיקת רופא או חיסון.  מומלץ להקריא בסמיכות לזמן זה ספרים בנושא ביקורי רופאים (כמו הספר דגנית הרופאה). בצורה זאת ניתן להפחית בהדרגה את החשש מהבדיקה הנובע מחוסר הידעה מה עומד לקרות.

סידורים רפואים לכל המשפחה
אם יש אח קטן או גדול שצריך גם  כן בדיקה מומלץ להביא גם אותו. כך הפעוט ילמד שלא רק הוא נבדק אלא גם עוד בני משפחה. בנוסף, יראה שיש חלקים בביקור רופא שעוסקים בו וחלקים שעוסקים באח או בדיבורים עם הרופא ואינם כה מאיימים.

מה להביא לבדיקה
מאוד מומלץ להתכונן לבדיקה ולהביא גורמי הרגעה ידועים (מוצץ, שמיכי, בובה או משחק שהילד מאוד אוהב). מומלץ גם להביא בקבוק מים, פרי או חטיף קטן ובודד על מנת לאפשר הרגעה מהירה אחרי בדיקה מעט כואבת או חיסון. אם הילד חושש מהבדיקה אפשר להדגים את הבדיקה על הבובה קודם או שהילד יבדוק את הבובה עם אחד המכשירים.

הסחת דעת
אחד הדברים שעובדים עם ילדים היטב הם הסחות דעת. בזמן זריקה או בדיקה כואבת מומלץ לבקש מהילד להסתכל על ציור מעניין במרפאה או להסתכל על אחד ההורים. אם הילד מקבל זריקה אפשר בזמן הזריקה לנשוף ארוכות על פניו כדי להסיח אותו מהכאב. אם הפעוט מגיב בצורה קיצונית בזמן זריקות וחיסונים ניתן לתת לו לשתות מעט מיץ ממותק בזמן הזריקה.

מיד אחרי הבדיקה
אם הבדיקה אינו כרוכה בכאב מומלץ לסיים את המפגש בשיחה ותודה לרופא וללכת לסידורים נוספים. כך ירגיש הפעוט שבדיקת רופא הם חלק מהסידורים ולא רק פעולה בודדת ומכאיבה אחת. באופן שכזה הוא יזכה לחוויה שלמה ואותנטית הכוללת לא רק הליכה לרופא אלא גם הליכה לקניות, ישיבה במסעדה או אכילת גלידה וכד'.

ציפיות ריאליות
לפעמים אנחנו מצפים הרבה מאוד מילד בן שנתיים ואנחנו שוכחים שיכולת השליטה העצמית וויסות הרגשות הוא מאוד ראשוני בשלב זה. גלו הבנה ואמפתיה לפחדים והתנהגויות לא רצויות. נסו לעבור הלאה בקלות גם עם הבדיקה הייתה מאוד קשה עבורכם ודרשה ממכם הרבה מאמץ מול הפעוט. הזמן יחלוף, הפעוט יגדל ושיתוף הפעולה יגדל.

והעיקר, בריאות איתנה