טודלרס

התפתחות מוטורית גסה בגיל שלוש

קראי על ההתפתחות המוטורית בגיל הרך

14.5.2013

בגיל שלוש ממשיכה התפתחותו של הילד להשתכלל.  הילד הולך היטב למרחקים ארוכים. הוא מצליח ללכת קדימה, אחורה והצידה. הוא לומד ללכת עקב בצד אגודל, על קצות האצבעות ועל העקבים וכך משכלל את יכולת שיווי המשקל שלו.  בני שלוש לומדים בהדרגה לעלות במדרגות לפחות שלוש מדרגות רגל אחרי רגל ללא תמיכה ולרדת בשתי רגלים יחד ללא תמיכה.

בגיל שלוש מתנסים ילדים בגן ובחוגי תנועה בקפיצה. הם לומדים לקפוץ במקום (לפחות 3-4 קפיצות), לומדים בהדרגה לעמוד על רגל אחת במשך שניות בודדות ולטפס על סולם (לפחות שלושה שלבים אך לרוב הרבה יותר).

משחקי הכדור גם משתכללים, כמובן בהתאם לחשיפה, לתרגול ולעניין שמביע הילד. הילד לומד לזרוק כדור ולתפוס כדור עם ידיים מושטות וישרות ממרחק של כמטר ועם קוטר כדור של כ-25 ס"מ.  בנוסף, מתנסה בבעיטות כדור לשער וכך משכלל יכולות שיווי משקל ותיאום עין רגל.

עם הגיל השרירים מתחזקים, הקואורדינציה משתכללת והילד מצליח לרוץ למרחקים ארוכים יותר, הוא לומד לעקוף מכשולים ולשנות את קצב הריצה בהתאם למכשולים והסכנות שבדרך.  בגיל זה ילדים לומדים לרכוב על תלת אופן, אופני איזון ויש שכבר ילדים מתחילים לרכוב על אופנים עם גלגלי עזר.

הביטחון בתנועה מושפע מיכולות מוטוריות תקינות, ההתנסות והניסיון שרכש והביטחון שנבנה. ילדים עם טונוס נמוך ו/או גמישות יתר יכולים להציג ביצועים בטווח הנורמה הנמוך או מעט איחור.ילדים שחיים במושב או קיבוץ יכולים להראות התפתחות מפותחת יותר בהשוואה לילדים עירוניים עקב התנסות רבה בפעילות גופנית. גם אופיו של הילד עשוי מאוד להשפיע. ילדים עם גוון רגשי דומיננטי עלולים לחשוש  לטפס על סולם או לעלות על אופניים גם אם מבחינה פיזית מסוגלים.במצב זה ביצועיהם ישקפו יותר את מצבם הרגשי ולא בהכרח את יכולותיהם הפיזיות. לעיתים קיים שילוב של ילדים עם יכולות מוטוריות מונמכות וחשש מאתגרים מוטורים. במצבים כאלו מומלץ לשקול אבחון ריפוי בעיסוק בהתפתחות הילד.