טודלרס

חתך חיץ בלידה

מהו חתך חיץ ומה הקשר בינו לבין מורכבות קרעים לאחר לידה

14.3.2013

הנרתיק הוא האיבר המופלא המאפשר את יציאת התינוק. בדרך כלל הוא מצליח להתרחב על מנת שהתינוק יצא דרכו במהלך הלידה ולהתכווץ חזרה לאחר הלידה כמעט למצבו הטבעי. ישנם מצבים בהם הנרתיק לא מצליח להתרחב מספיק על מנת שהתינוק יצא. במקרים מהסוג הזה קיים חשש שהנרתיק יקרע קרע או קרעים לא מבוקרים מבחינת גודלם וכיוונם. בדרך כלל הקרעים בלידות הם קלים ושטחיים (קרע דרגה ראשונה) אך ישנם מצבים בהם נוצר קרע גדול ועמוק יותר הכולל את סיבי השריר הטבעתי וגורם לאי שליטה על הסוגרים.
 
חתך חיץ אפיזיוטומיה הוא חתך מבוקר וישר שמבצעים כדי לאפשר את יציאת התינוק במקרים שהנרתיק לא מתרחב דיו. חתך חיץ מבוקר במקרים הנדרשים עשוי לאפשר לראש התינוק לצאת מהר יותר וכך לקצר את שלב הלידה
 
מי ומתי צריך לבצע חתך חיץ
נשים בעלות נרתיק צר שאינו מאפשר יציאת התינוק
במצבים של לידה מכשירנית – לידת מלקחיים

הקשר בין המנעות מחתך חיץ לבין עלייה בסבירות לקרעים חמורים.
הידעת, כיום מרבית בתי החולים אינם מבצעים חתך חיץ כחלק משגרת לידה ראשונה.

כיום נוהגים לשקול חתך חיץ בעיקר כשמעריכים כי משקל העובר גבוה או שנדרש לבצע לידת ואקום.
אם תשאל את מרבית הנשים ממה חוששות במהלך הלידה תשמע את הרשימה הבאה : מצוקה של העובר, סיבוכי לידה, כאבי הצירים, חתך חיץ וצלקות.

רגע לפני שאת פוסלת אפשרות ללדת בבית חולים המבצע חתך חיץ כהליך גורף או פוסלת את האפשרות על הסף קראי את המחקר הבא:
במחקר שנערך בבית חולים העמק נבדקו מספר הקרעים בפרינאום בשתי תקופות זמן שונות: בתקופה של השנים 1999-2001 אז נהוג היה לבצע חתך חיץ למרבית היולדות בלידה ראשונה לעומת תקופת זמן של 2004-2008 שבה לא בוצע הליך זה באופן גורף.

ד"ר נועה זפרן, רופאה מיילדת בכירה בבית חולים העמק,  בחנה 25 אלף לידות בבית החולים בשנים אלו והתמקדה בבחינת שיעור הקרעים בתעלת הלידה. המחקר אסף נתונים הקשורים לגיל האם, סוכרת הריון, מתן אפידורל, לידת וואקום, מין הילוד ומשקלו.

ממצאי המחקר
דר נועה זפרן מצאה במחקרה כי בשנים בהם הופסק ביצוע חתך חיץ כחלק משגרת לידה נצפתה עלייה בכמות הקרעים המורכבים (דרגות 3-4) בלידות הראשונות לעומת השנים בהם היה נהוג לבצע חתך חיץ.

מסקנת המחקר
המנעות מחתך חיץ במידת הצורך עלולה לעלות את הסיכוי לקרעים מורכבים שיצריכו ניתוח והחלמה ארוכה. לאור ממצאים אלו מומלץ לשקול כל מקרה לגופו ולא להמנע באופן גורף משקילת אפשרות לחתך  חיץ בקרב יולדות ובעיקר בלידה ראשונה.