טודלרס

שלשולים אצל תינוקות

התינוק משלשל ? מה הסכנה וכיצד מומלץ לטפל

22.5.2013

האם תינוק יונק משלשל פחות מתינוק הניזון מפורמולה ? מה עלול לגרום למצבי שלשול אצל תינוקות. האם יש קשר בין שלשול לתזונה ? כיצד מאבחנים ומטפלים במצבי שלשול ?

תינוק משלשל ?
הרבה הורים מודאגים כאשר תינוקם סובל משלשול היות ולרך הנולד יש נטייה לתנועת מעיים רבה. שלשול מוגדר כמצב שבו קיימת עליה בתדירות או ירידה במוצקות שלהם.

התדירות שבה יש לתינוקכם תנועות מעיים תלויה רבות אם הוא יונק או אוכל מפורמולת מזון.
הצואה של תינוק שיונק היא בדרך כלל בצבע צהבהב, רכה, ולפעמים גם נוזלית, עד 5 יציאות מעיים ביום.לתינוק שיונק יש לפעמים צואה תוך כדי או מיד אחרי ההנקה. זה קורה כיון שברגע שקיבתו מתמלאת, החלב מעורר את תנועת המעיים, וגורם ליציאת צואה. לרוב התינוקות שיונקים יש במשך כחודש תנועת מעיים אחת או שניים ביום. לתינוקות שאוכלים מפורמולת מזון יש בדרך כלל צואה קשה ומריחה פעם אחת ביום.

לפעמים יש לתינוקכם צואה רכה או נוזלית וזה נורמלי לחלוטין, אבל תינוקכם עלול לסבול משלשולים אם קיימים הסימנים הבאים:
לתינוק צואה נוזלית, או רירית המדיפה ריח חזק
לתינוקכם יש חום, או נטייה לאיבוד משקל. במקרה כזה יש לקחת את התינוק לבדיקה אצל רופא הילדים.

מה גורם לשלשולים אצל תינוקות?
הגורם הנפוץ ביותר לשלשולים אצל תינוקות וילדים הוא וירוס הנקרא וירוס רוטה. כמעט כל הילדים נדבקים בו עד הגיעם לגיל 5 שנים.וירוס רוטה (אופייני לחורף) גורם לדלקת במעיים. הדלקת גורמת נזק לרקמה הפנימית של המעיים. הרקמה הפגועה מפרישה נוזל שגורם למזון לעבור במעיים, מבלי שהמעיים יספגו את חומרי המזון.
שלשול יכול להיגרם  גם על ידי:
חיידקים –שיגלה, סלמונלה, אשרכיה קולי או קמפילובקטר
פורמולת מזון שלא הוכנה כראוי
התקררות
לקיחת תרופות אנטיביוטיות
הרעלת מזון
חוסר באנזים ( מצב נדיר )
אלרגיות, כמו אלרגיה לחלב, או אי סבילות לחלב, ואלרגיות למזון.
(כדי לדעת אם התינוק אלרגי למזון יש לחשוף את התינוק באופן הדרגתי למזונות חדשים , מזון חדש כתוספת כל יומיים שלושה וכך לנסות להסיק מה המזון הבעייתי)

איך מטפלים בשלשול ?
ודאו שתינוקכם שותה הרבה נוזלים שיקלו על הסימפטומים של השלשול, וכדי למנוע התייבשות. אם תינוקכם יונק או אוכל מפורמולת מזון בצורה טובה, המשיכו להאכיל אותו בצורה זו. אפשר להוסיף לגימה של נוזל הנקרא ors  דרך הפה, כמו דיורליט, מספר פעמים בשעה. נוזל ה-ors עוזר להחליף את הנוזלים והמלחים שתינוקכם איבד בגלל השלשולים. המשיכו לתת לתינוקכם מים ואת הארוחות הרגילות שלו, בין אם זה בהנקה, או באכילת פורמולת מזון.

אל תתנו לתינוקכם מיצי פירות, משקאות ממותקים, או משקאות מוגזים. (סוכר שלא מתעכל מושך מים למעיים ויכול להחמיר את מצב השלשול ). אל תתנו לתינוקכם תרופה נגד שלשול. תרופות כאלו לא ניתנות לילדים מתחת לגיל 12 שנים, עקב תופעות הלוואי הקשות שלהם. כדי למנוע הדבקה משלשול לילדים אחרים, יש לבודד את תינוקכם ולא לשלוח אותו למעון יום או גן ילדים לפחות עד 48 שעות אחרי שהשלשול פסק. מומלץ שלא לקחת את הילד לשחייה לפחות במשך שבועיים לאחר מכן.

האם תינוקות שיונקים סובלים פחות משלשולים?
כן. אלמנטים מסוימים בחלב האם יכולים למנוע מחיידקים שגורמים לשלשולים מלהתפתח.

האם להפסיק לתת לתינוקכם אוכל מוצק?
לא. אלא אם כן תינוקכם מקיא לעיתים קרובות. אפשר להמשיך לתת לו אוכל מוצק.
אם תינוקכם הוא בן 6 חודשים ומעלה, אפשר לנסות לתת לו אוכל מוצק כמו בננה, אורז, רסק תפוחי עץ, או טוסט יבש.
עבור תינוק מבוגר יותר או פעוט, אפשר לנסות בכמויות קטנות בשר עוף ומאכלים עמילניים כמו רסק תפוחי אדמה, ופסטה. אולם לא לדאוג אם תינוקכם יסרב לאכול מאכלים אלו. חשוב יותר שהתינוק ישתה הרבה כדי למנוע התייבשות.

מתי לקרוא לרופא?
שלשול יכול להדאיג אם הוא נמשך יותר ממספר שעות, אבל בדרך כלל העניין יתברר מאליו. אם לתינוקכם יש צואה רכה או מימית במשך יותר ממספר ימים יש לקרוא לרופא. הדאגה העיקרית משלשול היא אובדן נוזלים ולכן אין לחכות ויש לקרוא לרופא במקרה שהתינוק מראה סימנים כדלקמן:
עור יבש או שפתיים יבשות
אדישות
בכי ללא דמעות
אגן שקוע
חוסר צבע בידיים או ברגליים
שתן צהוב חזק
חיתולים רטובים פחות מהרגיל

אפשר גם להתייעץ ברופא המשפחה אם לתינוקכם יש סימפטומים משניים שאינם רגילים, אבל מצריכים תשומת לב:
שלשולים והקאות שאורכים יותר מ-24 שעות
חום המשך יותר מ-24 שעות
סירוב לשתות כל משקה
דם בצואה
בטן נפוחה

איך אפשר להקל על כאב ואי נוחות אצל התינוק ?
אם תינוקכם חש אי נוחות במשך השלשול, נסו לשחק איתו בעריסה, לנחמו כמה שיותר, ולהחליף לו את החיתולים לעיתים קרובות יותר. גלו רכות בעת החלפת החיתולים כיון שאיזור פי הטבעת של התינוק רגיש מאד ומגורה. אפשר להשתמש במשחה נגד גרודים אם השלשול נמשך יותר מיום. אין מקום לדאגה, תינוקכם ישוב לאיתנו במהירות. 

איך אפשר למנוע מתינוקכם מלקבל שלשול או לטפל בו ביעילות ?

היגנה – היגיינה מתאימה עוזרת להקטין את הסיכון לשלשול, כיון שחיידקים שגורמים זאת יכולים לעבור בקלות מהיד לפה. לאור זאת מומלץ  לרחוץ ביסודיות את הידיים לאחר החלפת חיתולים לתינוק וללמד את הפעוט או הילד את שגרת רחצת הידיים עם סבון אחרי היציאה מהשירותים.  

תמיסות מינרליים– ניתן לרכוש בבתי מרחקת תמיסות מיוחדות להחזרת נוזלים ומלחי הגוף בעת שלשולים. יש לבדוק טוב את הגיל שממנו ניתן להתחיל להשתמש בתמיסות אלו במידת הצורך (בעת חשש מהתייבושות ואובדן מינרלים).

חיסונים – אלו התומכים בשגרת חיסונים יוכלו לחסן את ילדם נגד וירוס הרוטה, נגד שלשולים.

תזונה – יש הגורסים כי מי גזר (מים שחוממו עם גזרים בתוכם) או מי אורז היא תזונה טובה במצבי שלשול, שכן מרק זה מרגיע את רירית המעיים. גם תפוחי עץ עשויים לסייע אצל פעוטות בעת טיפול במצבי שלשול וכחלק מהחזרת המינרלים שאבדו בעיקבותיו.

צמחי מרפא – שני צמחי מרפא המומלצים כחלק מטיפול במצבי שלשול הם ה-סומק (מרתיחים כפית תבלין בכוס מים מצננים ושותים) ותה גרניום (משרים את הצמח במים למספר שעות, מסננים ושותים). יש להיוועץ באיש מקצוע לגיל שבו ניתן להשתמש בצמחי מרפא אלו ולתדירות השימוש היעילה.

קראו עוד בנושא:
טיפול במצבי שלשול אצל תינוקות