טודלרס

השפעת מעורבות אבות על שינת התינוק

עד כמה אבות מעורבים בגידול ילדים ומהי ההשפעה של מעורבות זאת על איכות השינה של התינוקות

26.5.2013

במציאות הישראלית, בה ההישרדות הכלכלית מחייבת הורים לעבוד שעות רבות, קשה לעיתים לייצר מצב שבו שני בני הזוג מתפנים לגידול התינוק. לרוב הדמות המעורבת בגידול התינוק היא האם. היא זאת שלוקחת את חופשת הלידה, מניקה, מאכילה ודואגת לרווחת התינוק במרבית היום ובלילה. האבות שנמצאים בעבודה נוטלים חלק בגידול התינוק בעיקר בשעות הערב בתהלכי ההחתלה, הרחצה וההרדמה (להוציא האבות שלוקחים חופשת לידה וגם כאילו יש). מהצד נדמה ש"חופשת הלידה" היא באמת חופשה עם תינוק אך למעשה מדובר בעבודה במשרה מלאה פלוס או בעבודה ללא הפסקה.

לעיתים קרובות ישנם חילוקי דעות בין הורים בנוגע לטיפול בתינוק. ישנם אבות שמגיעים הביתה ולוקחים חלק גדול בגידול התינוק (החתלה, רחצה, האכלה, הרדמה) וישנם כאלו שעושים פחות מתוך תשישות, העברת התפקיד לאם או תחושה שאין להם כלים לדעת מה לעשות עם התינוק (מדובר כמובן בהנחה מוטעת שכן היכולות הללו הן נלמדות).

מחקר חדש שנערך במרכז השינה לילדים באוניברסיטת תל אביב והתפרסם בשנת 2011 על מעורבות אבות בתהליך גידול התינוקות ועל השפעת מעורבות זאת על איכות שינת תינוקות .

במחקר בוצעה בדיקה זאת על ידי מכשיר שינה שהוצמד לקרסול התינוק. ממצאי המחקר העידו כי מעורבות גדולה יותר של האב בתהליך גידול התינוק הייתה קשורה לאיכות שינת תינוקות טובה יותר במדדי רציפות וכמות התעוררויות. החוקרים הסבירו את ממצאים אלו דרך ההנחה כי מעורבות האבות בגידול התינוקות שיקפו יחסי הורים טובה יותר שמחלחלת לבטחון ושנת התינוק וכי מעורבות האב מסייעת לתינוק בפרידתו מהאם בשעות הלילה.

מה אנחנו חושבים ?
ישנם תינוקות וילדים שחשים ביטחון רב יותר כשנמצאים בזרועותיuו של האב. יתכן והדרך שבה אוחז האב את התינוק, מאכיל, מרדים תורמת לתחושת הביטחון וההגנה ומעודדת רוגע שלוה ושינה. השורה תחתונה של המחקר אומנם לא דיברה על סיבתיות ברורה אלא קשר בלבד אך מדובר באחד מני מחקרים שמתחיל להאיר לנו כי לחלוקת תפקידים שוויונית בין ההורים ומעורבות האב בגידול התינוק כבר בחודשים הראשונים חיונית לתפקודו של התינוק במדדים אובייקטיבים.

tikotzky, l., sadeh, a., & glickman-gavrieli, t. (2011). infant sleep and paternal involvement in infant caregiving during the first 6 months of life. journal of pediatric psychology, 36, 36-46