טודלרס

בדיקת ילוד מה עושים

על הבדיקות

קרובה ללידה ראשונה ורוצה לדעת מה עושים בבדיקת ילוד ? בדיקת ילוד היא בדיקה נוירו התפתחותית המורכבת ממספר פרטים. הבדיקות נועדו לאתר באופן מיידי מצבים אב נורמלים, למנוע בעיות שיכולות להתפתח ללא איתור מוקדם, לחקור ולנבא מצבי חולי ובריאות ולבחון מצבי מזג המשפיעים על הסתגלותו של התינוק.הבדיקה מבוצעת במספר מצבים: אי שקט, ערנות שקטה, נמנום, מצב שינה עמוקה ושינה קלה.

בדיקת רגולציה – בדיקה המאפיינת את יכולת הילוד  לעבור ממצב אחד לשני, לדוגמא ממצב של עירות לשינה קלה או ההפך. לעיתים נצפה ויסות לא יעיל. במצבים של קשיי ויסות יגלה הילוד יכולת התמודדות נמוכה עם גירויים סביבתיים, קושי להישאר במצב אחד לאורך זמן, יכולת מוגבלת להנות מגירויי סביבה, מצב שעלול לפגוע בהתפתחות. תינוק שמראה בבדיקה צורך רב בגירויים, ערנות יתר, שעות שנה מעטות עלול לגלות קושי להישאר ולפעול עם גירוי אחד לאורך זמן. בדיקה נוספת שמבוצעת נקראת בדיקת הביטואציה (הסתגלות). הביטואציה אצל תינוקות הוא אשכול בדיקות במהלכן מקבל התינוק גירוי מסויים, מעבד אותו ומגיב לגירוי. הביצוע נבדק מסקלה 1-9 האם ואיך מגיב לגירוי ומתי תגובת התינוק לגירוי פוחתת ונפסקת. הגירוי יכול להיות גירוי אור, מגע ובדיקת תגובות עיניים  (הזזת עפעפים או מצמוץ), קצב נשימה. הציפיה היא שהתגובה לגירוי חוזר תפחת עם הופעת הגירוי שוב ושוב ושוב. בבדיקה בוחנים אם התגובה לגירוי תפחת אחרי 9 גירויים זהים  או כלל לא (מצב שמראה על הסתגלות נמוכה מדי). בדיקת הביטואציה לתינוקות נעשת לרוב במצב של ערות שקטה או שינה שטחית.

אשכול בדיקה נוסף הינו בדיקות מוטוריות. במסגרת בדיקות אלו נבדקים תנועות הילוד, מצבי כיפוף וישור. כך לדוגמא מותחים את הגפים של הילוד סופרים עד 3 ומשחררים ורואים את יכולת הילוד להגיע לפלקסיה. אם המעבר מיישור לכיפוף איטי או מהיר מדי, הבדיקה תמצא לא תקינה. אשכול נוסף של בדיקות נקרא בדיקת רפלקסים (החזרים). כאן בודקים רפלקסים ראשוניים והחזרים גידיים.  במסגרת הרפלקסים הראשונים נבדקים רפלקסים כמו רפלקס חיפוש הפטמה, רפלקס ההליכה, רפלקס הסייף, שמהווים תשתית נוירולוגית להתפתחות יכולות מוטוריות אחרות. בבדיקת החזרים גידיים מקישים בתחתית הפיקה של הברך, בודקים הצרות עישון בהארה והפקת החזר בגיד אכילס.

בדיקות נוספות:
יציבות אוטונומית – בדיקות עיניים, נשימה וצבע העור במצבים השונים (שינה קלה, שינה עמוקה, נמנום, ערנות שקטה ובלתי שקטה).
בדיקת התנחמות – היכולת של התינוק להתנחם על הוריו בעת מצוקה.האם לוקח לו הרבה זמן או מעט זמן להרגע.
בדיקת התכרבלות (Cuddle) – הציפייה היא שהילוד בזמן חיבוק ונשיאה על הידיים יקבל את צורת הגוף שלנו.