טודלרס

הקשר בין פעילות גופנית במהלך הריון לזמן וסוג הלידה

מה יכולה להיות ההשפעה שלמעט מדי ספורט בהריון ?

28.10.2020

פעילות גופנית במהלך ההריון קשורה לשיפור תפקודי לב ונשימה, עשויה למנוע כאבי גב, להפחית סמני דיכאון, לסייע בשמירה על המשקל ואכות חיים. על פי הארגון האמריקאי לרופאי נשים וילדים בארצות הברית, מומלץ לכל אישה בהריון לעסוק בספורט ארובי מתון כ-30 דקות כל יום. חשוב לוודא קודם לכן שהפעילות הספורטיבית בטוחה לאם ולעובר.

מחקר שפורסם באוקטובר 2018 בדק את הקשר בין פעילות גופנית במהלך הריון ללידה מוקדמת וסוג לידה. המחקר נערך ביפן על 92,796 נשים בהריון. מדובר אכן בקבוצת מחקר גדולה מאוד. הנשים שנכנסו לקבוצה זאת היו נשים שלא עברו הפלה ונשאו עובר אחד בלבד. המידע על הפעילות הגופנית של כל אישה נאסף על ידי שאלון. הנשים דיווחו בשאלון על פעילתם הגופנית לפני ההריון, בטרימסטר הראשון, השני והשלישי. המידע נאסף מינואר 2011 ועד מרץ 2014 בקרב נשים מתוך 15 אזורים גאוגרפים שונים ביפן.  פעילות גופנית, כפי שנבדקה בשאלון, הייחסה לפעילות גופנית במהלך עבודה, פעילות גופנית הקשורה לפעולות בבית (כמו ניקיון) ופעילות הקשורה לספורט ופנאי כמו שחיה או הליכה.

לאחר עיבוד השאלונים חולקו הנשים לארבע קבוצות. קבוצה של פעילות גופנית נמוכה מאוד בהריון, קבוצה עם פעילות גופנית נמוכה בהריון, קבוצה עם פעילות גופנית ממוצעת בהריון וקבוצה עם פעילות גופנית גבוהה בהריון.

במחקר השוו החוקרים בין הקבוצות ובדקו פרמטרים של גיל הלידה (האם אחרי שבוע 37 או לפני הזמן , בן שבועות 22-37) וסוג הלידה (רגילה, מכשירנית או קיסרית). לידה מכשירנית הוגדרה כלידת ואקום או לידת מלקחיים.

בהקשר לפעילות גופנית במהלך ההריון, הסיכון ללידה מוקדמת ולידה מכשירנית עלה באופן מובהק בקבוצה של פעילות גופנית נמוכה מאוד בהשואה לקבוצה שעסקה בפעילות גופנית באופן ממוצע. עוד נמצא כי הסיכון ללידה בניתוח קיסרי בקבוצה של פעילות גופנית נמוכה והסיכון ללידה מכשירנית בקבוצה של פעילות גופנית גבוהה היו באופן משמעותי גבוהות יותר מהקבוצה של פעילות גופנית ממוצעת.  לא נמצא במחקר השפעה שלילית בין פעילות גופנית לפני ההריון ללידה מוקדמת או לידה קיסרית.

חומר למחשבה
המחקר מזכיר לנו שוב את החשיבות לשלב פעילות ספורטיבית מתונה במהלך ההריון נוכח יתרונותיו הרבים. מעניין כי למרות הקשריו הרבים של הספורט למדדים חיובים אף רופא נשים לא מתשאל או מייעץ לנשים לעסוק בספורט כחלק מתפקידו כמקדם בריאות ( אך כן שואל לדוגמא על הנקה). יתכן ויחשוב לשלב יעוץ זה היות וידוע מנתונים שונים שנשים אינם מבצעות מספיק ספורט וכי כמות הפעילות הגופנית עלולה לרדת עם התקדמות ההריון ולאחר מספר לידות. המחקר לא בדק ספציפי את השפעת הספורט על מדדים נפשיים אך נוכח השפעה החיובית של ספורט על בריאות מנטלית חשוב שדווקא נשים שמצבם הנפשי אינו יציב או חיובי בהריון יעסקו בספורט מתון כדרך קבע.

מקור המחקר

Effects of physical activity during pregnancy on preterm delivery and mode of delivery: The Japan Environment and Children’s Study, birth cohort study

כותבי המחקר
Mio Takami,Akiko Tsuchida, Ayako Takamori, Shigeru Aoki, Mika Ito, Mika Kigawa, Chihiro Kawakami, Funmiki Hirahara, Kei Hamzaki, Hidekuni Inadera, Shuichi Ito, and the Japan Environment and children study group,

October 29, 2018, Plos one journal