טודלרס

רגישות למגע בעור בגיל הרך

איך מזהים רגישות תחושתית בעור אצל ילדים ולמה השינוי החשוב ביותר צריך להתחיל מההורים

5.11.2020

האם פגשת ילד שבשיא הקיץ  לובש מכנסים ארוכים, חולצה ארוכה, גרבים ונעלי ספורט. האם יש לך ילדה בת חמש שלא מסכימה ללבוש תחתונים בגלל שהתפר מציק.

הקיץ מאחורינו ולילדים עם רגישות תחושתית בעור זה אומר שהרבה תחושות לא נעימות עלולות להגיע.
זה אומר שאי אפשר לנעול יותר סנדלים וצריך להתחיל לגרוב גרבים ולנעול נעלים סגורות.
זה אומר שהמכנסים הארוכים שצריך ללבוש עלולים לגרות, להציק ולעצבן.
זה אומר שעוד מעט יגיע הקור הגדול ואז יהיה צריך לשים שתי שכבות חולצה ויש סיכוי שזה יהיה לא נעים על הגב, הכתפיים או בצוואר.
זה אומר שאולי יתחילו ריבים עם ההורים על הבגדים כי הילד ירצה ללכת בלי מעיל כי הוא לא נוח ועם מגפיים אבל בלי גרבים כי הם מציקות ועוד כל מני דברים כאלו…

כל עונה וחילופי עונות מזמנות רגישויות למגע. המעבר מבגד ארוך לקצר, הגרב שמציקה, התווית שמפריעה. הרגישות התחושתית בעור נוכחת אצל חלק מהילדים כל יום. ההורים פוגשים את הבכי, התסכול מהבגדים ומתהליך הלבוש המציק והמגרה. מאחורי אלו פעמים רבות קיימת רגישות תחושתית בעור, שגורמת לחוויות המגע להיות בלתי נסבלות.

ילדים רגישים לתחושת מגע פעמים רבות יחוו תסכול ואי נעימות בגריבת גרבים ונעילת נעלים. הם יחושו אי נוחות מחשיפה לבדים שונים, יזדקקו לקיצוץ מלא של כל תווית וחתיכת בד מיותרת בבגד. הם לא יאהבו נשיקות על העור או ליטופים קלים ויטו לנגב, לשפשף ולגרד מקום שבו יגעו בהם. הם עלולים להמנע מהליכה יחפה על חול או דשא או ממגע מחומרים שונים כמו דבק חימר וצבעי ידיים.

הרגישות לתחושת מגע יכולה להיות בכל הגוף אך יכולה להיות רק באזורים מסויימים כמו רק בכפות הרגלים, רק בגב, רק בראש או בצוואר. אז הבעיה התפקודית תהיה קשורה לבגד או חפץ שבה במגע עם אזור זה.

המסר החשוב ביותר להורים הוא לא לנסות לשנות את הילד, לנסות לשנות קודם את עצמכם.
להתחיל להיות מודעים לכך שהילד לא סתם בוכה או מתוסכל בזמן לבוש, זאת בהחלט לא הצגה.
להיות מודע לכך ששני ההורים צריכים להשתנות ולהיות יותר סובלניים וגמישים לילד במצבים תחושתיים. אם הילד מתעקש ללבוש את החולצה המלוכלכת כי היא היחידה שנוחה, תאפשרו לו.
להבין שמרחב הפעולה שלכם צריך לגדול (לחפש בגדים יותר נוחים, לגזור תויות ,לבחור איזה סוגי מכנסים וגרבים הכי נוחים עם הילד).
לכבד את הבחירות של הילד ולתת לו תחושה שמכבדים אותו כשהוא אומר שלא נעים לו לקבל נשיקה או ללבוש תחתונים.
למצוא שגרות שעובדות טוב עבור שניכם וכמובן על פי הצורך לעבור אבחון והדרכה ממרפאה בעיסוק.

המידע הנ"ל אינו תחליף לאבחון וטיפול ריפוי בעיסוק בנושאי רגישות תחושתית.