טודלרס

שבוע 24 של הריון

שבוע 24 של הריון - על התפתחות העובר, בדיקות והמלצות

26.7.2013
שבוע 24 להריון

שבוע עשרים וארבע להריון , איזה חודש זה ?
מה זה שבוע 24 להריון ? אמצע תקופת ההריון. לפי הספירה המקובלת מדובר בשבוע עשרים וארבע מתחילת הוסת האחרונה שלך. שבוע עשרים וארבע להריון הוא תחילת חודש שישי להריון.

התפתחות העובר שבוע 24 להריון
ריאות העובר מתפתחות לעבר נשימה עצמונית ומייצרות חומר המאפשר להתנפח ולהוציא אוויר.
העובר מקבל את החמצן מהשיליה אך מבצע תנועות נשימתיות כשהוא מכניס ומוציא מי שפיר אל תוך הריאות.
שרירי העובר מתחזקים
העבר ממשיך להצמיח שיער
בידיו ורגליו בולטות ציפורניים
תחושת הגוף מתפתחת ודרך עורו חש את קירות הרחם וחבל הטבור.
שמיעת העובר בשלב זה מפותחת והוא מאזין ולומד להכיר את קולך (אם את מנגנת ושרה יתכן ואלו ישתרשו בזיכרונו לאחר לידה ויהוו מקום בטוח ומוכר)
עיני העובר עדיין סגורות
התפתחות איברי המין – אצל בנים האשכים יוצאים החוצה ואצל הבנות ניתן לראות את הרחם והשחלות במקומם, הביציות קיימות והוגינה ממשיכה להתפתח.

אורכו של העובר שבוע 24 להריון : אורכו הכללי 26 ס"מ, אורכו מראשו עד לעכוז כ- 17 ס"מ ומשקלו 680 גרם (נתוני חציון- אחוזון 50. (טווח שיכול לנוע בין 400-1050 גרם). לרוב הערכת המשקל היא יותר מחצי קילו. את הארכת המשקל המדוייקת של העובר תוכלי לקבל כנתון בבדיקת סקירת מערכות מורחבת.

איך את מרגישה בשבוע 24 להריון
אמצע ההריון היא תקופה של שגשוג והנאה אמיתית. את לא קטנה וגם לא גדולה מדי (הכל יחסית לתחילת וסוף ההריון) כך שאת יכולה לעשות ספורט, לצאת, לבלות ולספוג שלל מחמאות על הקימורים החדשים של גופך. במהלך היום, נשים רבות מרגישות טוב. לרוב אין בחילות ועייפות שמאופיינת בתחילת או סוף ההריון.
היות מדובר בתקןפה טובה זה הזמן לעשות ספורט ולהיות פעילה. השתדלי ללכת ברגל במקום לנסוע, לעלות ברגל במקום במעלית ולהשתתף בשיעורי ספורט המתאימים לך. הספורט יעזור לך בכל הקשור למערכת העיכול (הפחתת עצירות והאטה בפעילות מערכת העיכול שנגרמת עקב ההריון ונטילת הברזל).
במהלך היום חלק מהנשים חשות התכווצויות שונות של הרחם אך מדובר בהתכווצויות זמניות וקצרות. בלילה המצב יכול להיות אחרת. לעיתים תחושי עייפות יותר גדולה וכאבי גב, בעיקר אם התאמצת פיזית במהלך היום. אם יש לך ערסל, כורסה נפתחת שתוכלי להשען עליה, העדיפי אותה כדי להוריד מעומס המשקל שאת נושאת. בלילה יהיה לך יותר קשה למצוא תנוחות שינה נוחות (העזרי בכריות לתמיכה). לכי לישון מוקדם יותר אם את מרגישה עייפה.

תנועות עובר שבוע 24 להריון
ישנן נשים שכבר מרגישות את תנועות העובר וישנן שטרם חשות בברור.  בדררך כלל התחושות מגיעות בשבועות 20-22. אלא שחשות מרגישות תנועת פרפור, דג קטן ששוחה בתוך הבטן. תחושות אלו יכולות להופיע בתגובה לתנועות ומעשים שלך (תנועות ספורט, אכילת שוקולוד או שינוי תנוחה בשינה) או באופן עצמאי. אלו בהחלט רגעי קסם שסוף סוף גורמות לך לחוש את החיים שמתפתחים בתוכך.

סידורים
אפשר להתחיל לבדוק איזה ציוד לתינוק אפשר להשאיל או לקבל  מחברות ומשפחה. אם תדעי איזה ציוד תוכלי לקבל, יהיה לך קל יותר לתכנן מה את צריכה לקנות לפני ואחרי הלידה.
לקנות חזיות הריון נוחות, מכנסים ושמלות לפי הצורך.

משקל – כמה עולים במשקל עד תחילת חודש שישי ?
יש כאלו שכמעט אינן עולות במשקל בתחילת ההריון ואז מעלות באמצע ובסוף ההריון את מרבית המשקל. יש נשים שעולות בהדרגה קילו –קילו ורבע כל חודש ("העליה המקובלת" – אם יש כזה דבר) ויש נשים שדווקא עולות במשקל בהתחלת ההריון ודווקא באמצע ההריון מעלות במשקל מעט.
העליה המקובלת עד לשלב זה (למרות שאין באמת דבר כזה עליה מקובלת היא 6-7 קילו). עליה זאת צריכה להשתנות כתלות במבנה גופה של האישה, משקל גופה לפני ההריון וכמובן בכמות המזון שצורכת.

רוצה לדעת האם עליית המשקל מתאימה ? בדקי באינטרנט באמצעות מחשבון הוספת משקל בהריון והתייעצי עם דיאטנית.  העיקר אל תשבי מול הטלוויזיה בערב ותאכלי – זה מתכון בטוח לזלילות בלתי מבוקרות.אל תנצלי את זמן ההריון לאכול ללא גבולות כי אחר כך תצטרכי להוריד את המשקל (ועם תינוק זה הרבה יותר קשה לפנות זמן לספורט ודיאטה). אם בא לך משהו מתוק העדיפי קינוח בריא עם סוף והתחלה מוגדרים (יוגורט או שני תמרים או חטיף שוקולד קטן וזהו).

יומן בדיקות הריון
לקבל או לבצע בדיקת סכר לסוכרת בהפניית רופא הנשים שלך (שבועות 24-18)
לבצע סקירת מערכות מורחבת (שבועות 21-24).
אם עברת בדיקת מי שפיר, זה הזמן לבדוק אם יש תשובות במענה הטלפוני ( בדרך כלל התשובות מגיעות שבועים וחצי לאחר הבדיקה).להגיש את אישור בדיקת מי השפיר לקופת החולים או/ו חברת הביטוח על מנת לקבל החזר מלא/חלקי מהקופה או הביטוח במידה ועברת אותה.
יתכן והרופא ישלח אותך לספירת דם ומעקב שתן למעקב אחרי זיהומים ודלקות ובדיקת רמות ברזל.