טודלרס

ברזל לתינוקות

התינוק בן ארבע חודשים ? זה הזמן להתחיל נטילת ברזל

15.4.2013

הברזל הינו מינרל חשוב אשר מצוי בכדוריות הדם האדומות (המוגלובין). ברזל חיוני לתהליכי בניית הגוף, מטאבוליזם ונשיאת חמצן במערכת הדם לרקמות הגוף הרבות. הברזל חיוני להתפתחות מערכת העצבים של התינוק.

מאיזה גיל יש לתת ברזל לתינוקות ?
הידעת ? תינוק בריא נולד עם מאגרי ברזל המיועדים להספיק לו למשך ארבע עד שישה חודשים ראשונים. משרד הבריאות הוציא הנחיה חדשה כי יש לתת לתינוקות בגילאי ארבע חודשים תוסף קבוע של ברזל ולהמשיך זאת עד גיל שנה וחצי. את התוסף יש לתת באופן קבוע יום יום על מנת לאפשר התפתחות תקינה. כל יום שהתינוק אינו מקבל ברזל עלולה לעודד חסרים אלו בגופו

חוסר ברזל ואנמיה
אנמיה של תינוקות היא תופעה שכיחה. חוסר ברזל הוא בעל השפעה שלילית הן בטווח הקצר והן בטווח הרחוק. צמיחתו של התינוק מבוססת על מאגרי הברזל שלו. חשוב לציין כי גם אם משקל התינוק והתפתחות תקינה ואפילו עם התינוק שמנמן עלול להיות לו חסרי ברזל. יש לזכור כי דווקא אחרי התפתחות מואצת וזינוק עליה בגובה ובמשקל עלולים להצטמצם משמעותית מאגרי הברזל נוכח השימוש שלהם לגדילה.

מינון תוסף ברזל המומלץ לתינוקות
2 מילגרם ברזל לכל קילוגרם משקל היא ההמלצה הגורפת למניעה של אנמיה במצב שבו התינוק אינו אנמי. במידה והתינוק נמצא אנמי יש לתת כמות גבוהה הרבה יותר (5-6 מילגרם ברזל ביום) בהתאם להמלצות המדוייקות של הרופא.

אופן נטילת ברזל
חשוב לזכור שלא לתת את הטיפות בתוך בקבוק החלב היות והברזל עלול לשקוע או להדבק לדפנות הבקבוק ולא להגיע במלואו לתינוק. חשוב גם לא לתת את הברזל ביחד עם חלב ומוצריו היות וידוע כי מוצרי חלב פוגעים משמעותית באיכות ספיגת הברזל. כן מומלץ (בהתאם לגיל) לתת ברזל לאחר האוכל ובסמוך אליו ובנוכחות ויטמין סי ,המסייע לספיגה טובה יותר של הברזל. המלצה זאת תקפה גם לאופן נטילת ברזל אצל מבוגרים.

נטילת ברזל ועצירות
התחלה של נטילת ברזל עלולה לגרום לשינויי יציאות אצל תינוקות וכן שינוי במרקם היציאה (שהופכת להיות נוקשת יותר) , בעיקר בתקופת ההסתגלות. מומלץ לאפשר תקופת הסתגלות של כשבועים שלושה ולבדוק במקביל שהתינוק אינו סובל מכאבי בטן (בכי חזק סמוך למועד נטילת הברזל). במידה ואין תופעות לוואי ניתן להמשיך. במידה וכן ישנם סימנים לכאבי בטן וחוסר רוגע גופני מומלץ לבדוק אפשרות למעבר לסוג ברזל עדין יותר.

כמות ברזל עודפת
גם יותר מדי ברזל מתוספים אינו בריא ולכן יש להזהר מנטילת כמויות גדולות מהנדרש. כמויות מוגברות מאוד עלולות לגרום לכאבי בטן ובטווח הארוך לפגיעה באיברי גוף פנימים כמו הכבד.

נטילת ברזל והנקה
יש הטוענים כי הנקה מעניקה לתינוק פי שלוש יותר ברזל ממוצרי החלב וכי רמת ספיגת הברזל בהנקה גבוהה יותר. יחד עם זאת הנקה אינה מגינה מחסרי ברזל. ההנחיה לתת תוסף ברזל לתינוקות חלה על תינוקות יונקים ותינוקות שאוכלים תחליפי חלב כאחד. גם אצל תינוקות יונקים יכולה להתפתח אנמיה וגם אצל האם המניקה יכולה להתפתח אנמיה במידה והיא לא נוטלת תוסף ברזל בעצמה ושומרת על תזונה עשירה בברזל. הנקה ממושכת יכולה לדלדל משמעותית את מאגרי הברזל של האם ולכן בטווח הרחוק עלולה גם לפגוע בכמות הברזל שמקבל התינוק. מאידך, אם לאם המניקה קבוע מאגרי ברזל רבים וצריכת ברזל גבוה יש להיועץ עם רופא מה הרציונאל לנטילת תוספת ברזל חיצונית.

מעקב ברזל של האם והתינוק
לאחר הלידה בקשו מהרופא לערוך בדיקות דם סדירות לך ולתינוק על מנת לבדוק רמות המוגלובין , הברזל החופשי ומאגרי הברזל (פריטין ).
אם את מניקה הקפידי על תזונה עשירה בברזל ונטילת תוסף ברזל במידה ואת סובלת מחסרים (מצב שכיח במהלך הריון ולאחר לידה בה התינוק).
אם התינוק אוכל פורמולות עשירות בברזל (בדקי את הערכים על הקופסה), בדקי עם הרופא האם יש צורך ליטול תוסף ברזל נוסף.
מגיל חצי שנה האכילי את התינוק בהדרגה מאכלים המכילים ברזל.

מאכלים המכילים ברזל
מגיל שישה חודשים בהם מתחילים התינוקות לאכול באופן הדרגתי מומלץ לחשוף אותן למאכלים המספקים ברזל. מאכלים אלו כוללים בשר הודו ובקר (אותם ניתן לשלב כחלק מהמרק) ומבשר עוף, מקטניות ומירקות (בכמות קטנה יותר). לאם היולדת מומלץ לאכול בשר, טחינה ואגוזים.

מתנגדים למתן תוסף ברזל
מעניין לדעת שבארופה לא נותנים לתינוקות ברזל ללא אינדיקציה של אנמיה וחסרים. בנוסף, ישנם רופאים רבים בארה"ב הקובעים כי יש לתת תוסף ברזל אך ורק לתינוקות בעלי חסרים ולא באופן גורף. לאור נתונים אלו נשאלת השאלה עד כמה גורמים כלכלים כמו רווחי חברות התרופות ותוספי המזון דוחפים לקידום מכירה של תוסף ברזל לתינוקות, שאינו בהכרח נדרש.

קראי עוד בנושא:
בדיקת ברזל גיל שנה
תוספי ברזל לתינוקות