טודלרס

ילד בן שנתיים מרביץ

איך מגיבים לפעוט אלים ? כלים חינוכיים לפעוט מאתגר

27.10.2013

גיל שנתיים הוא גיל המביא איתו אלימות רבה ומפתיעה מצד הזאטוט הקטן. יכולות להיות סיבות שונות ומגוונות למה הזאטוט מרביץ לך או לבני המשפחה:
הוא רוצה לקבל דבר מה והוא אינו מקבל מיד – בעיית חוסר הסבלנות ודחיית סיפוקים
הוא רוצה לקבל דבר מה והוא מקבל סירוב על כך – שוב בעיית דחיית סיפוקים וגבולות
הוא מקנא באחיו שקיבל דבר מה או יחס שאותו רוצה לקבל רק עבור עצמו – אגוצנטריות
הוא מתנגד לפעילות כלשהי כמו להתקלח או לחזור הביתה מבילוי – בעיית גבולות/צורך בשליטה ו/או פחד ממצב כלשהו
הוא מתנגד להכנס למקום כלשהו כמו לרכב, לבית – צורך בשליטה או פחד סמוי מדבר מה.

בעיות העל בכל הקשור למקרים אלו הם
א. הצורך של הפעוט בשליטה ואוטונומיה מלאה על סביבתו
ב. העדר קבלת גבולות של ההורים. הקושי הזה יכול לנבוע מעצם הרצון החזק לממש אוטונומיה או מצב שבו ההורים אינם מציבים גבולות ברורים ועקביים למותר ואסור. במצבים אלו האלימות נובעת מהתפיסה שניתן למרוד בכללי ההורים וכך לקבל את מה שרוצה.

גיל שנתיים ילד מרביץ
בכל המקרים האלו והאחים הילד מרביץ כחלק מביטוי של כעס והתנגדות עם או ללא מחשבה שביטוי זה יוביל את ההורה לחזור בו מרצונותיו. כדאי לבסס הורות טובה חשוב מאוד להציב גבולות ברורים ולהבהיר לילד בצורה חד משמעית דרך מילים ופעולות שאסור להרביץ וכי הוא לא יקבל את רצונו דרך אלימות. חשוב מאוד שהדברים יתבצעו בצורה אסרטיבית אך ללא הרמת קול ויצירת סצנה שלילית, שכן זאת עלולה לגרום לעוד התפרצויות זעם ובעיות התנהגות נוספות.קלמאוד להסחף לצעקות אך זה לא הדרך.
כשפעוט גרוע יותר ניתן להסביר לו איך אפשר לקבל את מה שרוצה בדרך המותרת בבית. כך לדוגמא, אני מבינה שרצית לקבל חטיף עכשיו אבל בבית שלנו מקבלים אותו אחרי ארוחת הערב. נאכל ואז תוכל לקבל.

ככל שהילד גדל ומבין חשוב להרבות בההסברים קצרים על דרכי התגובה נוספים למצב בעייתי. כך לדוגמא, לפעוט שמרביץ לאח שתפס לו משחק, ניתן לומר : במקום להרביץ אתה יכול לבקש מאח שלך את הכדור או אתה יודע יש שני כדורים כאלו, אם אח שלך משחק באחד נוכל לחפש את הכדור השני.

קראו עוד בנושא:
גבולות לילד בן שנתיים