טודלרס

שבוע 16 להריון

שבוע 16 להריון - על התפתחות העובר, בדיקות והמלצות

26.7.2013
שבוע שש עשרה להריון , איזה חודש זה ?
מה זה שבוע 16 להריון ? . לפי הספירה המקובלת מדובר בשבוע השש עשרה מתחילת הוסת האחרונה שלך. שבוע שש עשרה להריון שייך לחודש הרביעי להריון.

התפתחות העובר
כל מבני ומערכות העובר העיקריים כבר נבנו ואלו הם: מערכת העצבים (גולגולת, חדרי מוח, צרבלום, גרעיני בסיס, גומה  אחורית, עמוד שדרה, צוואר ועורף), פנים וחזה (ארובות עיניים, עדשות, גשר אף, שפתים שלמות, סנטר, פה, לב עם ארבע מדורים, ראות וסרעפת),  מערכת השתן ועיכול (קיבה, דופן הבטן, כיס מרה, כליות, כיס שתן, איברי מין, כבד ), השלד (עצמות גפים עליונות, כפות ידיים, אצבעות, עצמות גפים תחתונות, כפות רגלים, בהונות). כן, כן העובר כבר כמעט מושלם. איברי גופו נבנו, לא כולם פועלות אך כעת זה הזמן של המערכות להתחיל לפעול, להתפתח ולגדול. העובר עושה תנועות עיוות בפניו כחלק מתרגול רפלקס המציצה ומפעיל רפלקסים של בליעה ונשימה.

תנועות העובר : משבוע זה יתחיל הרופא בביקוריך לשאול האם את חשה את תנועות עובר. אל תחששי אם אינך חשה אותם, זה עוד מוקדם ובשבועות הקרובות זה יגיע (לרוב מגיעות התחושות החל משבוע 20-22). אם זהו הריונך הראשון ודאי קשה יהיה לך לזהות תנועות עדינות. מדובר בתחושות של פרפור גוזל או דגיג המוחזק ביד.

אורכו של העובר שבוע 16 להריון : אורכו הכללי כ- 14 ס"מ, אורכו מראשו עד לעכוז כ- 9 ס"מ, , משקלו כ- 110 גרם.

מין העובר : בין שבועות 16-20 אפשר להתחיל לאתר סימנים למין העובר. לאחר שבוע 20 הדיוק בקביעת מין העובר הוא כמעט ודאי. (בדיקות אולארסאונד מאפשרות גילוי זה ).

איך את מרגישה – שבוע 16 להריון ?
אם לא קיבלת או קנית בגדי הריון עד עכשיו, אפשרויות הלבוש מצטמצמות. יש לך פחות ופחות מכנסיים מתאימים והאופציות של טייץ וטוניקה או מכנסי גומי ושמלות הופכות להיות האפשרויות הבלעדיות. אם את מגיעה לתקופת האביב או הקיץ מומלץ לעבור לשמלות אווריריות, בתקופת החורף תמצאי פחות ופחות מכנסים מתאימים אבל סוודרים רחבים יתאימו לך בקלות. חברות או בנות משפחה יכולות להשאיל לך בגדי הריון אם תצטרכי, תרגישי בנוח לשאול ולבקש. אל תרגישי רע עם הבטן המתנפחת (נכון שאת אוכלת יותר אבל הבטן הזאת היא לא רק מאגרי שומן אלא בפרוש ביטוי לרחם הגדל).

מרבית הנשים מדווחות בשלב זה , תחילת החודש הרביעי להריון, בהטבה בתחושה הכללית. ההקאות, הבחילות והעייפות חולפות אט אט ומפנות את מקומם לתחושה טובה יותר. אם את קוראת את שורות אלו מלווה בתחושת בחילה קבועה, קחי עוד מספר ימים או שבועות , תחושה זאת תחלוף עם סוף הטרימסטר הראשון. למרות ההטבה בתחושת הבחילה , חלק מהנשים דווקא יחושו סימנים שלו חוו קודם כמו דמם וגודש באף. ליבך פועל כעת בעומסים גבוהים יותר ומזרים 20 אחוז יותר דם. מצב זה גורם להתרחבות כלי הדם בגופך ולעיתים לדימומים קלים באף. גם גודש אף הוא מצב מוכר שיכול להיגרם מרמות אסטרוגן גבוה או מהצטננות.

יומן בדיקות הריון
לעבור בדיקת סקירת מערכות ראשונה /מוקדמת כדי לוודא שכל מבני גופו של העובר נוצרו והינם תקינים. (הבדיקה מבוצעת בשבועות 14-16 להריון). לחצי כאם לקריאה על סקירת מערכות מוקדמת
לקבוע תור לבדיקת מי שפיר (שבועות  16-20 להריון) במידה ואת זקוקה לה או מרגישה צורך לעשותה כדי לשלול בודאות ליקויים כרומוזומלים (אשר אינם נשללים בודאות בבדיקות הדם והאולטרסאונד)
לקבוע תור לסקירת מערכות טרמסטר שני (שבועות 21-24)
לקבל מהרופא הפניה לבדיקת חלבון עוברי ולעשותה (יש לבצע את בדיקה בזמן מוגבל – בין השבוע 16-18 להריון).
אם לא בדקת את רמות הברזל, מאגרי הברזל וההמוגלובין מומלץ לבצע בדיקות דם על מנת לבדוק צורך לעלות מינון של תוסף הברזל. (בהפניית רופא מטפל).

מה כדאי לעשות במהלך ההריון ?

מניעת השמנה
לשבת כמה שפחות ליד הטלוויזה בערב. זה מתכון קבוע לנשנושים, אכילה בלתי מרוסנת ועליה במשקל . הישיבה אחרי יום העבודה, הרצון לפרוק לחץ, הרצון למשהו מתוק, הסח הדעת מאכילה נוכח הצפיה כמו גם אלף הפרסומות לגלידות, שוקלודים ותפוצ'יפס עושות את שלהם. ככל שתשבי ליד המסך יש סיכוי שתאכלי סוג אוכל וכמות אוכל בלתי מרוסנת. תהיה מודעת למצב. שימי לידך בקבוק מים גדול והקפידי לשתות. אם את רעבה השתדלי לאכול מאכילים מזינים וספציפים (בננה או תפוח אחד, יוגורט אחד, שני תמרים או כמה אגוזים). פתיחת שקית בסלי, במבה, שוקולד לא תגמר בכמה ביסים בלבד…..

נטילת תוספים ואכילה בריאה

להמשיך ליטול חומצה פולית על בסיס יומי וברזל על פי הוראות רופא.
לדאוג לתזונה בריאה – ללא עישון אלכוהול ומיעוט קפאין (אם אפשר להימנע ולעבור לתה ירוק).
אם אי אפשר לא לעבור מכסה.. ראה מחשבון קפאין
לשמור היטב על היגנה (באמצעות נטילת ידיים ו..) כדי להימנע מזיהומים.

קראי עוד בנושאים רלוונטים:
מתי מומלץ לעשות בדיקת חלבון עוברי