טודלרס

כיסא נדנדה לתינוק מאיזה גיל

מאיזה גיל אפשר לשים תינוק בכיסא נדנדה, לכמה זמן, מהם כללי הבטיחות וחסרונות השימוש.

22.3.2013

כסא נדנדה חשמלי לתינוק הוא עוד אביזר פעילות לתינוק. הכיסא מאוד מהנה לתינוק היוות שהוא שם אותו בזווית מוגבת, מאפשר לו לראות את הסביבה. בנוסף, הגירוי החוזר של תנועת הנדנדה מאוד מרגיע מבכי ומכאבי בטן .

כיסא נדנדה לתינוק מאיזה גיל ?
יש מקלים הסבורים שניתן לשים את התינוק כבר מגיל חצי שנה – שבעה חודשים (זמן שהתינוק עדיין לא יושב באופן עצמאי אך ויש הסבורים כדי צריך לחכות לשלב שהתינוק יושב בכוחות עצמו (החל מגיל שמונה חודשים ומעלה ) ורק אז להושיב בכיסא הנדנדה.

כמה זמן אפשר לשים תינוק בכיסא נדנדה
ההמלצה היא לשים את התינוק בכיסא הנדנדה עד חצי שעה ברצף לא יותר מפעמים ביום. סה"כ עד שעה ביום. הסיבות להגבלה בזמן ההושבה קשורות הן במנח המוטורי הספציפי שבו מצוי התינוק והן בפסיביות שבה  מצוי. מומלץ לשים את התינוק בכיסא נדנדה במצבים בהם סובל מכאבי בטן, במצבים בהם בוכה וצריך להרגיע אותו. התנועה המונוטונית של העגלה עשויה להרגיע את התינוק. הנדנה היא גם דרך אפשרית אך פחות רצויה להרדים תינוק שזקוק לתנומת יום אך לא נרדם.

כללי בטיחות בשימוש כיסא נדנדה
יש לבדוק שכיסא הנדנדה לתינוק עומד בכללי התקן הישראלי לבטיחות מוצר לפני הקניה וההרכבה
לאחר שהתקנתם את כיסא הבטיחות לפי כל הכללים יש להניח את הכיסא באזור בו התינוק אינו יכול להגיע או לגעת בחפצים (שלא ימשוך חפצים, וילונות, תמונות בקירבת הכיסא)
יש להקפיד תמיד לקשור את תינוק בכסא הנדנדה
אין להשאיר לבד תינוק בכיסא הנדנדה בשום מצב !!!
אם התינוק נרדם בנדנה לא חובה להעביר אותו למשטח אחר אך יש להשגיח ולהיות בסביבתו בכל זמן זה.

כסא נדנדה לתינוק  – החסרונות שעליהם לא חשבתם
כיסא נדנדה לתינוק הוא אביזר פעילות נחמד שיכול להרגיע את התינוק,  לסייע במצבי כאבי בטן ולגרום לו להנות ולהעביר את הזמן אך כמו כל אביזר מלאכותי יש לו מספר לא מבוטל של חסרונות שצריך לקחת בחשבון:

מנח ישיבה
לא משנה אם התינוק בן חצי שנה,שבעה חודשים או שמונה, יציבותו עדיין לא נבנתה במלואו. הכיסא מכניס את התינוק למנח ישיבה מוטה אך לא מן הנמנע שמופעלים לחצים בלתי רצויים על עמוד השדרה ומפרקי הגוף השונים בזוויות או בפרקי זמן ארוכים. זאת הסיבה שזמן הישיבה בנדנדה צריך להיות מוגבל גם אם נראה שהתינוק נהנה ורגוע.

פסיביות בלתי רצויה
בגיל שבעה חודשים מרבית פעילויותיו המוטוריות של התינוק צריכות להיות משחק עם חפצים, התהפכויות, נסיונות זחילה והגעה לחפצים כמו גם אינטראקציות גופניות, קוגניטיביות ורגשיות עם בני המשפחה. הכנסה של התינוק לכיסא הנדנדה שם אותו במנח פסיבי שלא מאפשר לו להיות חוקר פעיל של גופו ועולמו, דווקא בזמן שיכולותיו בתחום מתעוררות ומתפתחות במלא עוצמתם. מסיבה זאת יש להגביל את זמני הכיסא.

קראו עוד בנושא:
סדר יום והפעלת תינוקות