טודלרס

חוקים פיטורי עובדת בהריון

חוקים פיטורי עובדת בהריון

החוק לפיטורי עובדת בהריון משתנה ממדינה למדינה ועל פי חוקי הגנה חדשים המתעדכנים מעת לעת. ככלל כדי לבחון אפשרות לפטר עובדת בהריון יש להתייעץ עם עורך דין החברה כבסיס לביצוע פעולה חוקית, מותרת ומתאימה. ישנם מספר חוקים שיש להתייחס אליהם בנושא פיטורי עובדת בהריון:

איסור הפליה (חוק השיוויון) – החוק אוסר להפלות עובדות על בסיס היותן בהריון, טיפולי פוריות. מכוח חוק זה אסור לפטר עובדת בהריון על בסיס מצבה.
זכויות נשים בהריון ונשים אחרי לידה – החוק מותיר לנשים לצאת לבדיקות הריון, לצאת לחופשת לידה לפני הלידה ו/ או אחריה למשך תקופה מוגדרת, ללא אפשרות פיטורין. משמעות הדבר היא שהעדרות מהעבודה לצורכי הריון גם אם הם פוגעות בפוריות העבודה של העובדת אינן עילה חוקית לפיטורין. בנוסף לאחר לידה חובה לאפשר תנאים במקום העבודה לצרכי אימהות כמו הנקה או שאיבת החלב. יש להמנע מפגיעה בחוקים אלו שכן הן פתח לעילה לתביעות.
מניעת אפשרות פיטורין בהריון ובתקופה הסמוכה ללידה על פי חוק – בכל מדינה יש חוקים המתייחסים לאיסור לפטר אישה בהריון או בחודשים לאחר לידה אלא במצבים מיוחדים וחריגים. על פי חוק עבודת נשים סעיף תשע אלף חל איסור לפטר נשים בהריון בעלות ותק של לפחות חצי שנה במקום עבודתם. יש צורך לקבל אישור מיוחד מטעם משרד הכלכלה (הממונה לחוק עבודת נשים לשם פיטורין). אישור זה ינתן רק במידה והממונה ישתכנע כי סיבת הפיטורין אינה קשורה להריון.

זכויות הורים – במקומות עבודה ספציפיים יש להורים זכויות ספציפיות העוסקות בכמות שעות עבודה. לדוגמא, יש מקומות עבודה המאפשרים לאחר לידה או בשלב מסויים משרת אם  ( הכוללת שעות עבודה מצומצמות יותר או גמישות בשעות עבודה או ו/ אפשרויות סיוע ועזרה בגידול הילדים ) מעון סמוך למקום העבודה, קייטנות קיץ לילדי העובדים וכד.

לסיכום, פיטורי עובדת בהריון בעלת ותק של לפחות חצי שנה אינו חוקי ומהווה עילה לתביעה. עובדת שפוטרה ממקום העבודה בהריון בעלת ותק של לפחות חצי שנה וסבורה שנעשה לה אי צדק חובתה להגיש תלונה למנהל ההסדרה והאכיפה במשרד העבודה

כתיבת תגובה