טודלרס

ישיבת דבליו אצל תינוקות

קראי על סיבות למצבי ישיבת דבליו אצל תינוקות

24.3.2013

לענת שלום, יש לי ילדה בת שנה בדיוק שאוהבת לשבת בישיבת דבליו . האם ישיבת דבליו היא ישיבה לא בריאה ? אני לא חשבתי שזה בעייתי עד שחברה של אימי ראתה אותה ואמרה שכנראה יש לילדה גמישות יתר במפרקים. הילדה היא ילדה בריאה, נולדה ללא סיבוכים. היא בת שנה, זוחלת היטב, נעמדת עמידה נתמכת על ספות וגם צועדת קצת הליכה נתמכת כמה צעדים. לעומת זאת היא התיישבה עצמאית רק בגיל 9 חודשים. שאלתי היא האם אני צריכה לקחת אותה לאבחון התפתחותי ? האם ישיבת דבליו בהכרח אומרת שיש לה גמישות יתר ? היא גם מתיישבת בישיבה רגילה על הטוסיק אבל הרבה הרבה פחות. מה עושים ? האם אחות טיפת חלב תדע להגיד לי האם יש בעיה של גמישות יתר ?

לענת שלום
חלק מהתינוקות שיושבים ישיבת דבליו מאובחנים מאוחר יותר עם גמישות יתר אך ישנם תינוקות רבים שיושבים בישיבה זאת ואינם בעלי גמישות יתר והתפתחותם המוטורית תקינה לחלוטין. רק לאחר אבחון של איש מקצוע מהתחום ההתפתחותי (רופא ילדים או פיזיותרפיסט התפתחותי) תוכלי לקבל מענה לשאלות אלו. קחי בחשבון שהתשובה היא לא ברורה מאליה היות וכתבת שהיא כן יושבת גם בישיבה רגילה. לפי התיאור שלך היא גם מתפתחת בהתאם לגילה כך שאין כרגע עיכוב מוטורי כך שנשמע שהכל תקין. אני מציעה שתקבעי תור בטיפת חלב ותבקשי שרופא יבדוק גמישות יתר או תגשי להתפתחות הילד להערכה חד פעמית של פיזיותרפיסט התפתחותי.

מידע נוסף על ישיבת דבליו אצל תינוקות וילדים.
ההנחיה כיום בטיפת חלב היא לתקן ישיבת דבליו אצל תינוקות לישיבה רגילה כדי להפחית עומס על אזור מפרק הברך ושרירי הברך והירך. תיקון הישיבה יתבטא בכך שתעזרי לבת שלך להעביר את הרגל מאחורה לקדימה כך שתשב בישיבה תקינה. אם תעשי זאת באופן עקבי תוכלי לסייע בהרגלי ישיבה בריאים יותר.

ישיבת דבליו אצל תינוקות יכולה להוות אינדיקציה לגמישות יתר אך לא בהכרח. היא יכולה להיות ישיבה שהילד התרגל אליה מנסיבות שונות. ההנחיות הם לנסות להגמיש את סוגי הישיבה ולהוציא את הילד מתנוחה שמכניסה את המפרק למנח שאינו אופטימלי. 

ישיבת דבליו אצל תינוקות רעיונות להתערבות
הינה כמה רעיונות:
מסדרים רגל אחת מקדימה ורגל שניה משאירים אחורנית
מסדרים את הרגלים קדימה ומסיחים את הילד משינוי בישיבה דרך משחק שנמצא בין הרגלים
מושיבים את הילד על משהו מוגבה כמו מדרגה, מזרן מקופל כך שהטוסיק גבוה יותר מהרגלים, מצב שמקשה עליו לחזור לישיבת דבליו
הגברת מצבי המשחק והלמידה בהם הילד נמצא בעמידה או הליכה נתמכת כדי לעודד מנחים אחרים בהם המפרק מצוי בצורה אופטימלית.

המידע הנ"ל אינו מהווה תחליף להתייעצות עם פיזיותרפיסט ילדים.

קראי עוד בנושאי התפתחות :
איחור התפתחותי אצל תינוקות
טונוס נמוך אצל תינוקות