טודלרס

טונוס נמוך אצל תינוקות

התינוק נראה רפוי וחלש ? קראי על אבחון וטיפול בטונוס נמוך

23.3.2013

טונוס נמוך אצל תינוקות – תינוקות הפלסטלינה
האם התינוק שלך נראה רפוי וחלש ומאוד מתקשה להמצא במנחים כנגד כוח הכובד (על הבטן) ? האם מתקשה לינוק ? האם מאחר מעט בהתפתחות אבני הדרך ? האם הרופא או המלווה ההתפתחותי סבורים שהתינוק היפוטוני ?

היפוטוניה הוא מושג הקשור למתח השרירים – טונוס. כשאדם נמצא במנוחה ומניעים את גפיו אנו מצפים לחוש התנגדות פסיבית כלשהי של השרירים לתנועה. התנגדות קלה זאת נקראת טונוס השריר.  לעיתים ניתן לראות היפוטוניה של תינוקות (היפוטוניה שפירה שנעלמת עם העלייה בגיל וההתפתחות המוטורית ) ולעיתים מדובר בהיפוטוניה שאינה נעלמת. מדובר בתופעה רווחת לא רק בקרב תינוקות שנולדו פגים או לאחר סיבוכי לידה אלא גם בקרב ילדים שנולדו בלידה רגילה עם או ללא נטייה גנטית לריפיון שרירים.

מהם הסימנים להיפוטוניה – טונוס שריר נמוך אצל התינוק ?
היפוטוניה יכולה להיות ספציפית (באיזור מסויים בגוף) או כללית (בכל חלקי הגוף). מרבית התינוקות והילדים מגלים סימנים להיפוטוניה באיזור חגורת הכתפיים, אך ישנם מצבים נוספים של היפוטוניה המופיעים באיזור האגן ואזור הפה. תינוק המגלה טונוס נמוך באיזור חגורת הכתפיים עלול לגלות סימנים של קושי לשכב על הבטן ולשאת במשקל על הידיים (סביב טווח גיל של שלושה חודשים), בשלב התפתחותי מאוחר יותר יתקשה לזחול או לעמוד עמידת שש. השרירים בחגורת הכתפיים יהיו חלשים ויקשו על הילד לשאת את משקלו על הידיים ולהתנגד לכוח הכובד המושך את התינוק מטה. כפעוט וילד בגיל 3-5 יתקשה הילד לשבת לשבת על הרצפה או ליד שולחן ללא תמיכה בשרירי הגב וישיבתו תהיה שמוטה ומתנדנדת (תוך חיפוש מתמיד של מקורות תמיכה והישענות לגוף). מצב זה יקרין גם על יכולות המוטוריות העדינות כך שהילד יכול לגלות קושי לאחוז עיפרון ולהשתמש בו לציור וכתיבה (נצפה לראות אחיזת עיפרון רפה, קו ציור חלש, מתנדנד) או לבצע פעולות תפקוד יומיומיות כמו לבוש, אכילה ומשחק מוטורי גס – עלייה על סולם. ישנם ילדים שמגלים גם ריפיון בשרירי פה והבליעה. במצבים אלו ניתן לצפות ליניקה חלשה, ריור מוגבר, קול חלש, קשיי לעיסה ובליעה.

איך מאבחנים טונוס נמוך אצל תינוקות ?
אבחון היפוטוניה נעשה על ידי שילוב של בדיקה נוירולוגית ובדיקה התפתחותית. בבדיקה ההתפתחותית בודקים את טונוס השריר במפרקי הגוף , בודקים אלו אבני דרך מוטורים (גסים ועדינים) השיג הילד ובאלו אבני דרך מאחר. בשלב הבא מנסים לבדוק האם אבני הדרך בהם מתקשה או טרם רכש קשורים לטונוס השריר הנמוך שאינו מאפשר לילד לתפקד ביעילות (לשאת משקל על האמות, לזחול בקלות על כפות ידיו, ללכת, לטפס  או לחלופים לעשות זאת לאורך זמן בלי להתעייף ולהפסיק).

מה הסיבות לטונוס שריר נמוך ?
היפוטוניה יכולה להיגרם מסיבות שונות. סיבה אחת יכולה להיות מוחית (נזק מוחי באיזור המוטורי הגורר יכולות מוטוריות מונמכות), סיבה אחרת יכולה להיות פגיעה בעצב. למשל פגיעה בעצב מוטורי בחוט השדרה, פגיעה בעצב פריפרי (עצב שיוצא מחוט שדרה), קישור אותות נמוך בין עצב לשריר. היפוטוניה יכולה להיגרם ממקור שרירי בלבד. חולשת שרירים מולדת כך השריר מתקשה לגייס מספיק כוח וסיבולת לתפקוד מוטורי על פי גילו.

היפוטוניה וגמישות יתר
ישנם ילדים שפרט להיותם היפוטונים הם גם סובלים מגמישות יתר. המפרקים בכל הגוף או בחלק מהמפרקים כמו אזור חגורת הכתפים, המרפק והאצבעות נמתחים יתר על המידה (כי טווח התנועה של הגידים והמפרקים גדול מהרגיל. מצב זה גורם לחוסר יציבות במפרק וקשיים מוטורים הדורשים יציבות ושליטה.

מהו הטיפול בתינוקות וילדים היפוטונים ?
הטיפול מבוסס על אבחון האיזור שבו קיימת חולשת השרירים והתפקודים המוטורים המונמכים כתוצאה מכך. אם לילד יש חולשה רק באזור האצבעות, ניתן לשלוח אותו לטיפולי ריפוי בעיסוק. באמצעות טיפולים אלו תקבל האם הדרכה לפעילויות שהילד יכול לעשות בבית כדי לחזק את האצבעות , לצד תרגול של אחיזת עיפרון נכונה, ויסות הלחץ המופעל על העיפרון ושיטות ליעילות אנרגתית בפעילויות גרפו מוטוריות. במקרים רבים ההיפוטוניה מתחילה באיזור חגורת הכתפיים.במצב זה חשוב לחזק את שרירי חגורת הכתפיים באופן שיטתי ויעיל. אצל תינוקות יעשה הטיפול דרך התנסויות מוטוריות מדורגות כנגד כוח הכובד ואצל ילדים ניתן יהיה לבצע התערבות באמצעות חוגי שחייה או התעמלות מתאימים.

הטיפול בהיפוטוניה היא טיפול המשלב כמה אלמנטים. שלושה מבניהם הם:
עבודה כנגד כוח הכובד – הטיפול בתינוקות, פעוטות וילדים עם טונוס שריר חלש ילווה בפעילות משחקית המחייבת את הילד להימצא במנחים של נשיאת משקל על האמות/זחילה/עמידות שש המחייבות נשיאת משקל על האמות וגיוס כוח שריר מאזור חגורת הכתפיים או מאיזור של קבוצת שרירים חלשה.

פיתוח הרגלים נכונים – הדרכת הורים לייצר מצבי משחק ופעולה ברמת האתגר המתאים בהם התינוק צריך לגייס כוח של קבוצת השרירים החלשה . בנוסף, הדרכת הורים להימנע מלעשות עבור התינוק פעילות שמצריכות כוח וסיבולת ובהם מתקשה, אלא לסייע לו לעשות זאת ביחד.

טיפול מוטורי אינטנסיבי – חוג של ספורט טיפולי/שחיייה טיפולית/ ליווי התפתחותי/פיזיותרפיה התפתחותית לפחות פעמים בשבוע חצי שעה לצורך חיזוק אינטניסיבי של חגורת הכתפיים+הנחיות לתרגילים לבית. במידה והחולשה היא בשרירי הפה יתכן ויהיה צורך בהתערבות של קלינאית תקשורת בעתיד.

מעקב התפתחותי– מעקב התפתחותי לצורך הערכת התפתחות התינוק או הילד בהתאם לגילו במערך התפתחות הילד של קופות החולים כל תקופה.

קראו עוד בנושא:
איחור התפתחותי אצל תינוקות