טודלרס

ברזל בהריון המלצות

מתי ואיך ליטול ברזל בהריון

17.3.2013

ברזל בהריון המלצות. ברזל הוא מינרל המאפשרת לשאת את החמצן לתאי הגוף על ידי התאים האדומים. הברזל משמש לשמירה על החמצן בתוך התאים. כמות נמוכה מדי של ברזל בגוף גורמת לאנמיה. אנמיה גורמת לתחושת חולשה, עייפות ולעיתים לסחרחורות. במצב של אנמיה יש ירידה בכמות ההמוגלובין בתאי הדם האדומים, ירידה במספר תאי הדם האדומים וירידה בכמות החמצן שמגיעה לתאים.

ברזל בהריון המלצות
מהטרימסטר השני להריון, רמות הברזל של נשים רבות יורדות. במצבים אלו ממליץ הרופא לקחת את המינון המתאים של תוסף הברזל לפי תוצאות בדיקות הדם. משרד הבריאות ממליץ לנשים בהריון לקחת 100 מ"ג ברזל ביום מהטרימסטר השני להריון ועד שישה שבועות לאחר הלידה. ההמלצה מסתמכת על ההנחה כי בזמן ההריון רמת ההמוגלובין יורדת היות ונפח הנוזלים עולה והעובר לוקח ברזל רב ממאגרי הברזל של האם.

האם ליטול כדורי ברזל
לקראת טרימסטר שני או במהלכו בקשי מהרופא לערוך בדיקות ברזל (ברזל, ומאגרי ברזל) לקביעת הצורך לנטילת כדורי ברזל. אין לקחת באופן עצמאי תוסף ברזל ללא המלצת רופא שניתן על בסיס בדיקות הדם שכן רמות ברזל גבוהות מהרצוי רעילות ומסוכנות לגוף.

אך מעלים רמות ברזל במהלך הריון
צריכת כדורי ברזל
 יש לזכור לקחת את התוסף ללא מוצרי חלב (הפוגעים בכושר הספיגה) ולא בסמיכות לצריכת קפה ותה (הקפאין פוגע בספיגת הברזל). כן רצוי לקחת את הברזל יחד עם מאכלים בעלי רמת ויטמין סי גבוה כמו פלפל אדום (גמבה), פטרוזיליה וברוקולי , סלט ירוק, תיבול לימון או מיץ הדרים כדי להגביר ספיגה של הברזל.
תופעות לוואי של צריכת ברזל
נטילת ברזל עלולה ליצור תופעות לוואי של עצירות, כאבי בטן ו/או שלשולים. נטילת תוסף ברזל עדין (ברזל עדין) מפחיתה מעט את תופעות אלו

סובלת מספיגה נמוכה של ברזל ורמות נמוכות של ברזל בדם ? קראי על ברזל הומאופתי
צריכת מזונות עשירים בברזל

מזון -ל-100 גרםכמות ברזל – במ"ג ל-100 גרם
תימין מיובש123
פטרוזליה מיובשת97
נענע מיובשת87
זרעי כמון66
דגנים משיבולת שועל מלאה של נסטלה (חלק מדגני הבוקר מגיעים לעיתים עם  תכולת ברזל גבוה אך גם עם סיבי תזונה הפוגעים ביכולת הספיגה שלהם).27.7
דגנים מחיטה מלאה ואורז של נסטלה16.8
חטיף דגנים עם חמוציות15.1
חטיף פייבר 1 של נסטלה15
Fitness  דגנים מחיטה מלאה עם תוספות שונות (שוקולד, דבש, פירות)13-12
שעועית לבנה10.44
לוביה8.27
טחינה שומשום טהור6.7
בוטנים לא קלויים4.6
קינואה4.55
פסטוק חלבי4.15
גרעיני חמניה3.8
שקדים3.7
תרד מבושל3.57
גרעיני דלעת3.3
צימוקים כהים3
כוסמת2.2