טודלרס

התפתחות שפתית בגיל שנתיים

הפעוט בן שנתיים ? קראי על התפתחות שפתית בגיל שנתיים

11.5.2014

ככל שהילד מתקרב לגיל שלוש הוא מתחיל להבין בהכללה גסה את כל הדברים הפשוטים של חיי היום יום. בגיל שנתיים פעוטות מבינים היטב שמות של בני משפחה, חפצים בשימוש יומיומי ואיברי גוף.

עד גיל שנה וחצי מרבית התינוקות מדברים במילים בודדות ועד גיל שנתיים מדברים גם במשפטים של 2-4 מילים קצרות וקונקרטיות תוך שימוש בשמות עצם ופעלים. עד גיל שלוש מתפתח אוצר מילים של כ-200 מילים.  פעוטות יכולים לחזור על מילים ששמעו ולשאול שאלות (מה זה ? איפה המשחק הזה..? ). הם גם מתחילים להשתמש בהטיות של יחיד ורבים וכינויי גוף (אני, אנחנו, אתה, את..)

יכולות שפתיות מושפעות מאוד משני גורמים מרכזיים:

יכולות מולדות
יש פעוטות שכבר בגיל צעיר מתחילים לפטפט בלי סוף בגיל שנה וחצי -שנתיים, פעמים רבות זה מופיע אצל בנות. ויש כאלו שעד גיל שלוש כמעט לא מדברים. חשוב לברר מה היה קצב ואופי התפתחות השפה של ההורים בגיל הזה.יתכן וקצב ההתפתחות התורשתי איטי יותר, והמצב יתבטא גם בקצב של הילד.

התנסות וסביבה
יש הבדל גדול בן ילד שבבית שלו מקריאים ומספרים כמה סיפורים כל יום לבין ילד שמספרים לו סיפור רק בגן. עד כמה הילד נחשף לסיפורים, שירים, דיבור אל הפעוט ועם הפעוט ? חשיפה רבה לשפה מותאמת יכולה להעשיר ולהגביר את קצב התפתחות השפה (הבנת שפה ודיבור). שפה מותאמת היא שפה המדוברת לילד בקצב מתאים (לא מהיר מדי) עם חזרות, אמצעים חזותיים (ספר) או המחשה (תנועות ריקוד הממחישות את מילות השיר).יש לוודא שהמילים אינן מופשטות מדי ואם כן, מוסברות לאט ומודגמות.

רוצים לעודד את התפתחות השפה של הפעוט ?
שחקו איתו על הרצפה משחקי כאילו (משחק סימבולי) תוך שימוש בשפה להבעת רעיונות.
השאילו מהספריה העירונית ספרים וקראו כל יום אחר הצהריים, אחרי המקלחת או לפני השינה.  קראו על ספרים מומלצים לגיל הרך
שירו איתם שירי ילדים (אפשר מתוך הספר מאה שירי ילדים), שירי אצבעות ולמדו איתם שירים בחרוזים.
נצלו זמן של הליכה בשכונה או נסיעה לשיחה או שירה עם הפעוט.

לא בטוחים שהפעוט מתפתח בתחום השפה בקצב מתאים ובאופן התואם גיל ? התייעצו עם הגננת, אחות טיפת חלב או רופאת המשפחה להפניה לאבחון ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת) להמשך בדיקה.