טודלרס

חשוב לך לחנך את הילד לנימוסים ? התחילי כבר בגיל הרך

נימוסים לילדים

15.4.2013

ללמד ילדים להיות מנומסים זאת מתנה נפלאה. לחלק מהישראלים יתכן שלא יהיה מדובר בדבר הכרחי ואילו אחרים יסכימו שמדובר בחינוך חשוב. ילדים מנומסים יכולים להיות בעתיד אנשים יותר אהודים ומצליחים אך גם אם זה לא הסוד להצלחה חברתית וכלכלית (לפחות בישראל) נימוסים לילדים זה בהחלט מבורך. חינוך לנימוסים מחייב מאין שטיפת מוח בלתי פוסקת. אין גיל שבו הילד יותר קל להשפעה מאשר בגיל הרך. זה הזמן ללמד אותם להגיב בתגובות אוטומטיות של בבקשה או תודה על קבלת עזרה, מתנה או אוכל. מצאו ספרים בדמויות של גיבורי ילדים המלמדים נימוסים וגלו באיזה קלות הילדים רוצים לחקות אותם.

נימוסים לילדים, לא בהכרח חייבים להיות בצורת אמירת תודה, בבקשה וסליחה. הם יכולים להיות רק הדרך הנעימה שבו ילד מבקש משהו. יש הבדל בין ילדה בת שלוש שצורחת " אמא, מים", לבין ילדה שאומרת לאימה בשקט ובטון נעים, "אמא אני רוצה מים. יש הורים שיסתפקו בבקשות נעימות ולא יחייבו להשתמש במילות הנימוסים. גם זה סוג של חינוך. בכל מקרה מאוד מומלץ לקבל בקשות או התנהגות של הילד בטון נימוסי. יש מומחים שגורסים כי אם הילד מדבר או מבקש משהו בטון לא נעים, יש להסתכל עליו ולומר – לא שמעתי. בדרך זאת הילד יבין שההורה צריך לשמוע דרך דיבור אחרת ו/או מילים מסויימות בעת בקשה או קבלת דבר מה. דרך זאת יכולה לעיתים להיות יעילה יותר מאשר לתקן את הילד ולבקש ממנו לחזור על המפשט " אני רוצה עוד גלידה, בבקשה", בדרך נעימה ורגועה.

חשוב להיות עקביים בלימוד הנימוסים. גם אם הילד לא אומר תודה או בבקשה כפי שמתאים לעשות זאת, הזכירו לו זאת בנועם או אמרו זאת במקומו. סביר להניח שבסופו של דבר הוא יקלוט את המסר. אי אפשר להיות בטוח שהילד שלמד להיות מנומס בגיל שלוש , ישאר מנומס גם בגיל שלוש עשרה אבל סביר להניח שהנימוסים יצופו בזמן חיזור אחרי בני המין השני, ראיונות עבודה ועוד מצבים חברתיים בהם הנימוס הוא יתרון. אם זה המצב, לא עבדתם לחינם. כמו כן, אין כמו מודל לחיקוי, אם תראו להם דרכי נימוס בהתנהלותכם, יש סיכוי שילדיכם יחקו אתכם כקטנים וגדולים.

קראו עוד בנושא הדרכות הורים
האם ומתי להבטיח הבטחות לילד