טודלרס

התנהגות תינוקית אצל ילדים

הילד חזר להתנהג כמו תינוק ? נולד לו אח או עבר לגן חדש ?

14.10.2013

הילדה בת ה-3 ומדברת כמו תינוקת ? הילד בן ה-4 זורק דברים כל הזמן על הרצפה ? ילדה בת חמש פתאום משתמשת במוצץ של אחותה הקטנה?
מצד אחד כל הילדים הם בעלי דחף פנימי לגדול אך לגדול זה לא בהכרח פשוט. ילדים רבים חוזרים מהגן לבית שבו הוריו עסוקים בעבודות הבית, טלפונים או אחים קטנים. גם כשההורים רוצים לבלות זמן איכות עם הילדים יש תמיד אילוצי זמן וכמעט תמיד עלולים לפרוץ ריבים עם האחים. יש גם מקרים רבים שמזמנים נסיגה רגשית כמו הולדת אח קטן או הסתגלות לגן חדש, חשש משינוי קרב ובא. . במהלך החיים יכולים להיות שינויים ברורים שמסבירים את הנסיגה החברתית ולפעמים אין כל שינוי שממסביר למה הילד חזר להתנהג כמו תינוק בבית.

כלל אצבע חשוב: כשילד מפסיק להתנהג על פי גילו ושנצפת נסיגה התנהגותית צריך לבחון כיצד ובאיזה אופן נענים לו. אם הוא רוצה לחזור למצוץ מוצץ, אפשר לאפשר לו לחזור למציצה לשעות מסויימות ביום. אם הוא רוצה אותך בחדר כשהוא נרדם ולא מסוגל להרדם לבד, חשוב להיות לצידו. אם הרצון או הצורך של הילד הוא לחזור אחורה יתכן שיש חשש כלשהוא מהתקדמות קדימה. במצבים אלו מאוד חשוב לחזק אותו רגשית. לפרגן לו בצורה רבה ופומבית על התנהגות טובה, לפנות לו זמן איכות למשחק, טיול או למידה ולגרום לו להרגיש מאוד אהוב ומוערך במשך זמן ממושך. במקביל, חשוב לשקף ולהסביר לילד כמה נעים וכיף להיות בוגר. עד כמה ההתנהגות הבוגרת מאפשרת לעשות דברים טובים ורצויים (לפגוש חברים אחרי הגן, ללכת לחוג, ללכת לישון יותר מאוחר מחיו התינוק וכד')

מה עושים כשזה לא עובד ?
ישנם מצבים שהפרגון, זמן האיכות והעיטוף לא עוזרים. במקרה זה חשוב לברר האם הילד נתון במצב של לחץ כלשהוא בחייו. האם עוברים עליו קשיים חברתיים בגן, האם המקום שלו בבית מקשה על ביטוי עצמי, זמן איכות עם ההורה או קבלת דברים שמאוד חשובים לו. במקביל, חשוב לבדוק שמגיבים אל הילד בצורה נכונה כשהוא מתנהג לא כראוי. התגובות צריכות להיות אסטרטיביות אך לא נוזפות וקשות. שמירת הקשר הטוב והחם עם הילד חשובה מאוד.

וזכרו, אתם מוקפים באנשי צוות בגן ובקהילה. פסיכולוגית הגן, הגננת, מטפלים רגשיים – כולם יכולים להיות דמויות להתייעצות וחשיבה משותפת אך עוזרים לילדיכם.