טודלרס

התפתחות תקשורת ושפה בגיל ארבעה עד שבעה חודשים

איך התינוק מתקשר ? איך מתקשרים איתו ואיך מעודדים תקשורת

22.4.2013

בתקופה זו מגוון הקולות והבעות הפנים של תינוקכם גדל. יש יותר חיוכים,צחוקים,גמגומים ומלמולים. תינוקכם גם מחקה קולות, שזהו כישור חשוב על מנת ללמוד איך לדבר.
כאשר התינוק חזק יותר מוטורית ומסוגל להחזיק באופן עצמאי את ראשו ולהישען על ידיו נוכן להתחיל לשמוע קולות קדמיים (קולות שמופקים בקדמת הפה ) כמו מ","ב","פ","ד", ו"ת".אט אט התינוק לומד לצרף צלילים לתנועות ולמלמל. למלמול תפקיד חשוב היות והוא מקדם את תרגול הדיבור ושימוש באברי ושרירי ההיגוי.

איך מתקשרים תינוקות בגיל זה ?
בגיל זה תינוקות מתחילים לנסות יותר ויותר להוציא קולות שהם עצמם מוציאים מפיהם. תינוקכם יקדיש יותר זמן לגמגומים וללמידה לחיקוי קולות. אל תטעו, אלו הם הניסיונות המוקדמים של תינוקכם לדבר ואתם צריכים לעודד אותו לעשות זאת כמה שאפשר.

אם תאזינו היטב, תשמעו את קול התינוק עולה ויורד כאילו הוא שואל שאלה או מצהיר על משהו. תינוקכם גם ישתמש בקולות (חוץ מבכי) כדי להסב את תשומת לבכם ולהביע רגשות.

תינוקכם מתחיל להבין את יסודות התקשורת באמצעות שפה. כאשר התינוק היה צעיר יותר (בטווח גיל חודש –שלושה חודשים), הוא הבין את כוונותיכם לפי טון הדיבור של קולכם. טונים רגועים ניחמו,קולות חזקים וקולניים לימדו אותו שמשהו לא בסדר.

כעת, תינוקכם מתחיל לבחור את רכיבי הדיבור ויכול לשמוע ולהבין את הקולות השונים שאתם עושים ואיך שהמילים יוצרות משפטים. במשך תקופה זו תינוקות לומדים להגיב לשמותיהם, ולעצור כאשר שומעים את המילה "לא", ויתחילו לקשר בין מילים לחפצים מוכרים.

מה עלינו לעשות כדי לקדם את יכולתו של התינוק לתקשר ?

תינוקות בגיל זה נהנים ממשחקי הקול והקישורים. תינוקכם ישמח כאשר אתם מחקים את קול הגמגום והמלמול שלו. חקו את קול התינוק למילה "בה" ו-"אה-גו" ואז עקבו אחריו כאשר תגידו כמה מילים פשוטות שמכילות את אותו הצליל (אימרו אותם לאט). שימו לב כיצד התינוק מאזין לקולות אלו כשהם בתוך מילה.

נהלו "שיחות" ועשו הפסקה כדי לשמוע את "תשובת" התינוק. התן וקח של "שיחות" מוקדמות כאלו יניחו את השלד הבא לשיחות של מילים אמיתיות ולשיחות בחודשים הבאים. שאלו את תינוקכם שאלות והגיבו בהתלהבות לכל תשובה שלו כדי לעודד אותו להמשך תקשורת ושפה.

הציגו בפני תינוקכם מילים פשוטות שנוגעות לחיי יומיום. הזכירו שמות ידועים של אנשים, חפצים (בקבוק, ספר, כפית), ופעילויות. תינוקות מבינים מילים הרבה לפני שהם יכולים לומר אותם, ולכן השתמשו במילים אמיתיות ועצרו כאשר התינוק מדבר.

כאשר אתם מדברים עם תינוקכם, האיטו את קצב הדיבור והטעימו מילים בודדות. למשל אמרו: את רוצה בובה? זאת הבובה שלך, כאשר אתם מראים אותה לתינוקת. אחר כך חכו לתגובת התינוק. המשך בדיבור שלכם עם רגעים של שקט יעודדו את תינוקכם להבין וללמוד שהשיחה כוללת שינויי קצב.

אורות אדומים – צורך במעקב שפתי

עד סוף החודש השביעי לחיי התינוק, ניתן לצפות בסימני התקשורת הבאים:

  1. מגיבים באופן כלשהוא כשהם שומעים את שמם
  2. מגיבים לקולות על ידי השמעת קולות בעצמם
  3. מגמגמים וממלמלים עיצורים שחוזרים על עצמם
  4. מחקים קולות

.זכרו שיש מגוון רחב של פעילויות רגילות שמתאימות לתינוקות. אם יש לכם חששות ודאגות לגבי כישורי השפה של תינוקכם או לגבי שמיעתו, התייעצו עם רופא הילדים שלכם.

טיפ חשוב
הדיבור המתאים ביותר לתינוקות הוא כזה המתאפיין במילים ומשפטים קצרים, אינטוציה מוגזמת ועליות ומורדות חדות בטון דיבור , תוך שימוש בטון גבוה. צורת דיבור זאת עשויה לסייע לתינוק להקשיב יותר ולקלוט את מאפייני השפה. גם שימוש בשירים עם הרבה חזרתיות תמשוך את תשומת לב התינוק ותסייע לתינוק ללמוד את משמעותם של מילים תוך הנאה מהחזרה שלהם.