טודלרס

למידה דרך חיקוי אצל תינוקות

ארבעת שלבי הלמידה דרך חיקוי אצל תינוקות

11.4.2013

כולם יודעים שתינוקות לומדים ומתפתחים דרך חיקוי סביבתם. אך האם אתם כיצד מתפתחת יכולת החיקוי וכיצד משתנה לפי גיל התינוק והפעוט ?

החוקרת אינה אוזגיריס מצאה בעבר רצף של 4 שלבים בהתפתחות למידה דרך חיקוי. על פי החוקרת בששת החודשים הראשונים לחייו של התינוק הוא מסוגל לחקות או לחזור על התנהגות של אחרים רק אם זאת הופקה קודם על ידי עצמו. לדוגמא, אם התינוק למד להפיק צליל מסויים בפיו הוא יוכל חזור על עצמו שוב ושוב (דה, דה, דה) ויתכן שיוכל לחזור על צלילי זה שישמע את אימו חוזרת עליו. דוגמא נוספת היא הגרגור, תינוק שלמד לגרגר ידע לחזור על אותה התנהגות שוב ושוב כאשר שומע עצמו מגרגר או שומע את אימו מגרגרת אליו. אך תבהלי אם הוא אינו מגרגר לך חזרה, לא תמיד התינוק ירצה לעשות זאת גם אם יכול.

השלב השני של התפתחות יכולת החיקוי מגיע החל מגיל 6 חודשים , סביב מועד זה תינוקות כבר מסוגלים לחקות דברים שהם רואים או שומעים אך עדיין לא עשו אותם בעבר. לדוגמא, אם האם לוחצת על כפתור במשחק כפתורים (המפיקים צליל) יוכל התינוק לחקות את התנועה שראה (תנועת הלחיצה) ולללמוד ללחוץ אף הוא על הכפתור.

השלב השלישי של התפתחות החיקוי מגיע החל מגיל שנה (12 חודשים). החל משלב זה החיקוי של התנהגויות לא מוכרות וכאלו שטרם ביצעו משתכלל עוד יותר. החיקוי השפתי מאפשר לכם לחקות לא רק צלילים אלא מילים . בגיל שנה ושלושה חודשים התינוק מסוגל לראות ילד אחר בונה מגדל קוביות ולחקות אותו (לנסות לבנות אף הוא מגדל קוביות בין אם הוא מצליח או לא, הכוונה היא לחיקוי הפעולה).

בגיל שנה וחצי, חיקוי ההתנהגויות החדשות מקבל עוד שדרוג. החיקוי נעשה יותר מדוייק ומופשט. כך לדוגמא, הילד יכול לחקות הבעות פנים של ההורה. כשהוא עושה זאת הוא אינו רואה את הבעותיו ולכן מדובר בפעילות מופשטת (לעשות משהו בלי לראות את תוצאותיו).

לסיכום, חיקוי היא למידה רבת עוצמה ומתמשכת אצל תינוקות ופעוטות. השכלול של יכולת החיקוי עם הגדילה מתבססת על ההתפתחות הקוגניטיבית המאפשרת זכירה של מודל ורצף פעולות וכן יכולת למידה לבצע פעולות בשלבים.