טודלרס

הקשר בין תזונת אם בהריון למשקל עובר

האם משקל גבוה של האם בהריון יכול להשפיע על משקל ונטיה להשמנה אצל העובר ?

16.4.2013

הקשר בין תזונה במהלך הריון לבריאותו העתידית של העובר
בעידן של שפע מזון ישנם שפע בעיות תזונה. מצד אחד שפע המוצרים מאפשר נגישות גבוה למזון אך מצד שני כמות גדולה מדי של מזון ואכילת מזונות שאינם מזינים את הגוף יזיקו לאם ולעובר. דיאטה הכוללת שתיית משקאות קוקה קולה, ממתקים, פחממות ריקות עלולה לייצר רמת ויטמינים ומינרלים נמוכה.

תקופת ההריון היא תקופה טובה לאמץ הרגלי אכילה טובים. הרגלי תזונה הכוללים אכילת ירקות ופירות, מזונות עשירי ברזל, סיבים וויטמינים (כמו בשר רזה, ביצים, טחינה ושקדים) ולוותר על משקאות מרובי קפאין, עוגות רוויות שומן וסוכר ומוצרים המכילים מגוון חומרים משמרים. כיום כל אמא יודעת שהרגלי אכילה בריאה מתחילים מהבית, ממה שהילד רואה. כיום עוד יותר נכון להניח כי האוכל הבריא הוא בעל השפעה מרחיקת לכת על העובר שבבטנך

היכולת להשפיע על הנטייה של ילדינו להשמנה מתחילה עוד ברחם
לפי מחקרי אפיגנטיקה התזונה של האם בהריון יש השפעה על הביטוי של הגנים וביכולתה של תזונה זאת "להדליק" "ולכבות" גנים מסויימים. ממחקרים שנערכו על אנשים שנולדו לאחר מלחמת העולם השניה לאימהות הולדניות שחוו רעב עולה כי אנשים אלו היו בעלי סיכון גבוה יותר להשמנה ולמחלות הקשורות להשמנה (מחלות לב וסכרת) בהשוואה לאנשים שנולדו לאימהות שלא חוו רעב. החוקרים סבורים שהרעב של האם בזמן ההריון גרם לעובר להתמודד עם מחסור מזון ולשמור את האנרגיה שצבר ביעילות. הגוף כנראה לא שכח את חוויה זאת וכשהאדם גדל להיות מבוגר בסביבת שפע מזון הוא המשיך לשמור את האנרגיה הרבה, מצב שהוביל להשמנה ולמחלות כרוניות הקשורות בה.

מה קורה כשעובר חווה עודף מזון ?
מחקרים מראים כי השמנת יתר של האם ההרה יכולה לגרום לעובר להיוולד עם קצב חילוף חומרים נמוך, נטייה לאגירת שומן ברקמות השומן ומאפיינים מטאבולים ייחודיים שגורמים לנטיה להשמנה  ומחלות הנלוות לה.

כמה לעלות במשקל במהלך ההריון
על פי מומחי תזונה אישה משקל ממוצע (התואם למבנה גופה וגובהה לפי ה- bmi)צריכה לעלות 8-12 ק"ג במהלך ההריון. אישה עם משקל תחילתי פחות מהממוצע (bmi  נמוך )צריכה לעלות 12-19 ק"ג. אישה שמתחילה את הריונה עם עודף משקל לפי מדדי ה- bmiצריכה לעלות כ-8 ק"ג. על מנת לשמור על עליה מתונה במשקל ותחושה של חוסר רעב  מומלץ לאכול ארוחות קטנות ורבות. מאפייני אכילה אלו ישמרו על רמות סוכר מאוזנות בדם ולא יכבידו על עבודת מערכת העיכול (שבמילא נעשת איטית ומורכבת יותר נוכח קיומו של הרחם והעובר הלוחצים עליה).

מומלץ לכל אישה שמתקשה לבנות תפריט יומי מאוזן לפנות ליעוץ דיאטני.