טודלרס

קקאו בהריון

האם מותר לשתות קקאו או לאכול מוצרי קקאו במהלך ההריון ?

15.3.2013

האם מותר לשתות קקאו בהריון ? קקאו הוא למעשה הזרע (הפולים) מתוך הפרי של עץ הקקאו שגדל בגונגלים באמריקה ובאזורי גידול יעודיים. כמו שהשוקולד תמיד בעונה גם הקקאו. אין עונת קקאו היות ועץ הקקאו מניב פירות במשך כל השנה. לפרחים של העץ יש עלי כותרת ומתוכם צומחים הפירות דמויי הפטריה. פרחי הקקאו עוברים האבקה באמצעות חרקים הנקראים יבחושים. לאחר שפרח עבר האבקה הוא מתפתח לתרמיל הפרי. בהתחלה הפירות בצבע ירוק ולאחר מכן מקבלים צבעים שונים בהתאם לזן עץ הקקאו.

קקאו טבעי וגולמי הוא אחד מהמקורות החזקים ביותר לנוגדי חמצון (המגינים על הדנ"א שלנו  מפני רדיקלים חופשיים), מגנזיום (מינרל חשוב לתמיכה בלב ובמוח), ברזל, כרום (המסייע באיזון הסוכר), מנגן, אבץ, נחושת, ויטמין סי, סיבים תזונתיים ועוד. מחקרים שבדקו את השפעותיו מצאו כי קקאו יכול להפחית מעט לחץ דם, המהווה גורם סיכון למחלות לב ושבץ. ואולם, ההשפעה הייתה מעטה, לטווח קצר, במינוני אכילת גבוהים מאוד ליום (600-750 מ"ג) ואצל מבוגרים בריאים בלבד. מקור המאמר : Effect of cocoa on blood pressure. Cochrane, 2017)

עד כאן הכל טוב ויפה, אך בכל הטוב הזה יש שתי בעיות מרכזיות:

סוג מוצר הקקאו שאנו צורכים
רובינו צורכים את הקקאו ממוצרים תעשייתיים כמו שוקולית ושוקולדים מלאים בסוכר וחומרי טעם וריח. כך אנו מקבלים מוצר רווי בשומן ואפסי ברכיבים מזינים. את המוצר הטבעי של פולי הקקאו אנחנו כמעט ולא טועמים היות וטעמם הוא מר מאוד והמוצרים שמגיעים למרבית בתי האב בישראל הם מוצרים מעובדים.

ערכים תזונתיים חיובים ומינונים
עם כל הכבוד לנוגדי החמצון, המינרלים והויטמינים המצויים בפולי הקקאו הטבעים מעץ הקקאו, על מנת לקבל את הערך התזונתי צריך גם לרכוש מוצרים טבעיים וגולמיים וגם לצרוך אותם בכמויות גבוהות וקבועות, מה שלעיתים אינו מציאותי או שמהווה בעיה אצל נשים בהריון נוכח מרכיב הקפאין בהם. צריכה חד פעמית של מוצר קקאו איכותי לא באמת תשפיע משמעותית על גופכם.

על פי מסמך עמדה שהוציא ארגון רופאי הילדים והגניקולוגים בארצות הבריאות בשנת 2010 מומלץ לאישה בהריון לצרוך עד 200 מ"ג קפאין ביום על מנת להפחית סכנה להפלות, לידה מוקדמת או פגיעה בהתפתחות העובר.

מינונים – אפשר לשותות קקאו בהריון. בכפית אבקת קקאו אחת יש כ-4 מ"ג קפאין לעומת כפית קפה נמס שבה יכולה להיות כמות של 30-65 מ"ג. משמעות הדבר שבהחלט אפשר לשתות שתי כוסות קקאו ביום ללא חשש ממינוני קפאין גבוהים.

קקאו בהריון וקלוריות
בוא לא נשכח לרגע שהשיקולים בשתיה אינם קשורים רק בכמות הקפאין אלא בקלוריות. ידוע כי נשים בהריון מתקשות לאחר הלידה לרדת במשקלם. נתון זה מחייב לחשוב עד כמה שתיה מתוקה וחמה מומלצת בהריון. לצורך העניין בכוס קקאו יש כפית סוכר (כ-20 קלוריות), ורבע כוס חלב לפחות (כ-30 קלוריות) או רבע כוס חלב שקדים/סויה (גם 20-30 קלוריות). משמעות הדבר היא שמשקה חם יכול להצטבר ל-50 קלוריות. הכמות הזאת צריכה להלקח בחישוב הקלוריות אם שותים מספר משקאות חמים ומתוקים ביום.

קראי עוד בנושא:
כמה קפאין מותר בהריון
כדורי שוקולד בריאים
תמרים ממולאים באגוזים