טודלרס

איך תינוק בן חמישה חודשים מתעורר משינה

איך מתעורר התינוק ואיך הדבר מעיד על סיבת ההתעוררות

12.3.2013

תינוקות בגיל חמישה חודשים מצופים לישון לילה שלם או במילים אחרות לפחות 6 שעות בלילה ברצף. הכוונה היא שבשש שעות אלו התינוק אינו זקוק להורה כדי לאכול, לחזור לישון או לסייע בכניסה מחודשת למחזור שינה חדש. בגיל חמישה חודשים מצופה שתינוק ישן בממוצע 9 שעות במהלך הלילה וכ – 5 שעות במהלך היום המתחלקים לשלוש תנומות יום (בוקר, צהריים וערב). ישנם תינוקות שישנים תנומות קצרות ורבות יותר וישנם תינוקות שישנים תנומות ארוכות ומעטות. תנומות יום חיוניות מאוד לנינוחות התינוק ביום ויכולתו לישון בלילה.

עשויים להיות כמה הסברים למה תינוק בן חמישה חודשים שמתעורר בלילה אך לפני הסיבות כדאי לנסות ולהבין כיצד התינוק מתעורר בלילה. האם מתעורר בבכי סוער, האם מתעורר ומשמיע מלמולים חמודים ורגועים, האם מתעורר ומשמיע מאין קריאות עזרה קצרות. הדרך שבה תינוק מתעורר יכולה להעיד על סיבת ההתעוררות.

תינוק שמתעורר בבכי חזק וסוער עשוי להיות רעב מאוד. יתכן ותינוק זה אינו יונק או אוכל מספיק במהלך היום. אם את מאכילה בתחליף מזון מומלץ שתעקבי אחרי כמות החלב שיונק. בגיל זה מצופה מתינוק לאכול 150-230 מ"ל בממוצע לארוחה. יתכן ותינוק זה זקוק לעוד האכלת לילה (האכלת חלום) שתאפשר להיות להיות מספיק שבע ולצלול היטב לשינה ארוכה בלילה.אם את מניקה נסי להאריך את משך ההנקה במהלך היום ועקבי אחרי משקל התינוק בטיפת חלב.

תינוק שמתעורר וממלמל עשוי פשוט להתעורר ממחזור שינה אחד וזקוק לזמן כדי להכנס למעגל שינה חדש. במקרה הזה אין צורך לגשת לתינוק אם הוא נשמע נינוח ורגוע. הרמת התינוק עשויה לעורר אותו ולעודד אותו לצאת ממעגל השינה. אם התינוק אינו מצליח תוך פרק זמן סביר להכנס למעגל שינה חדש יתכן וישן יותר מדי שעות שינה ביום. אם הדבר מתרחש הוא בעצם מעביר שעות שינה מהלילה ליום היות ואתם ההורים מאפשרים זאת. במצב כזה יש להגביל את שעות השינה של התינוק במהלך היום ולא לאפשר יותר משעתיים של שינה רצופות בתנומה אחת.

תינוק שמעורר בלילה בשעה קבועה ומציג מלמולים ותנועה ללא בכי עשוי לעשות זאת כהרגל. יתכן ואתם התרגלתם לקום אליו, להרים אותו או לנסות להאכיל אותו. במקרה זה הורות משובשת זאת יצרה הרגל התעוררות  שיש להכחיד. אין צורך לקום לתינוק ממלמל שנשמע רגוע ונינוח בשפתו ותנועתיו.

לעיתים קרובות תינוקות בני חמישה חודשים מתעוררים בלילה או לקראת בוקר ומשמיעים קריאות בכי קצרות. אם תקשיבו טוב לסוג הבכי תבינו שמדובר בקריאות עזרה. במרבית המקרים התינוק רוצה אותכם כדי שתעזרו לו להכניס לפה מוצץ שנפל או/ לשים חיתול בד ליד ראשו כדי לסייע לו לחזור לישון בנוחות. במקרה שמצב זה הוא נכון התינוק יפסיק לבכות ויחזור לישון מיד כאשר תשפרו לו את תנאי השינה (מוצץ בפה, חיתול בלחי, שמיכה נוחה על הגוף וכד').