טודלרס

האם להשכיב תינוק לישון על הגב, הבטן או הצד

שעות מומחים ומחקרים על תנוחות השכבת תינוק לישון

12.4.2013

תנוחת שינה של תינוקות- עצה של רופאי ילדים להורים.

חשבתם שכל הרופאים תומכים בהשכבת התינוק על הגב בזמן שינה ? מסתבר שדיעה זאת קיימת אך מסבר לא מבוטל של רופאים עדיין חולקים עליה ….
 
תרגום מאמר מאת: בוני הודאק, גיין אודונל, נדין מזירקה
פורסם בכתב העת של רופאי הילדים בשנת 1995
– האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים       

מתלבטת איך להשכיב תינוק לישון ? קראי את הכתבה הבאה :
                                                                           
מטרת האקדמיה לרופאי ילדים הייתה לבדוק מהי דעתם של רופאי ילדים לגבי תנוחת השינה המומלצת והבריאה ביותר לתינוקות : שינה על הצד או שינה על הגב
החוקרים חקרו רופאי ילדים על מנת לקבוע את היחס  של הרופאים לגבי המלצות של האקדמיה להניח תינוק על הגב בעת השינה. לצורך המחקר נשלחו שאלוני סקר ל-194 רופאים במערב ניו יורק.מתוך 149 רופאים שטיפלו בתינוקות שזה עתה נולדו, 121 רופאים מילאו את הסקר במלואו. תשעים ושמונה אחוז מהרופאים היו מודעים להמלצות האקדמיה להשכיב את התינוק על גבו בעת השינה. שבעים ותשע אחוז מהרופאים הסכימו עם ההמלצה של האקדמיה. הרופאים שלא הסכימו להמלצה (השכבת תינוק על הגב בעת השינה) היו קשורים לחוסר נתונים, ניסיונם האישי של הרופאים ועוד. מגדר,שנים של תרגול, וסוג החזרי התשלומים , לא השפיע על היחס של הרופאים כלפי המלצת האקדמיה.

הצהרת האקדמיה לרופאי ילדים הגבירה את התדירות שבה רופאים דנים באופן שיגרתי על תנוחת השינה של תינוקות. מספר הרופאים שממליצים על שינה על הבטן של תינוקות ירד מחמישים ושבע אחוז לשיבעה אחוז וכמות הרופאים שהמליצו על השכבת תינוק על הגב עלה מעשרה אחוז לארבעים ושתיים אחוז.

מסקנות המחקר:
רופאים רבים מסכימים עם המלצת האקדמיה האמריקאית לרופאי ילדים  כי תנוחת השינה של תינוקות על הגב היא בריאה ובטוחה. ואולם באופן מפתיע , חלק מהרופאים לא המליצו על שינה על הגב באופן שגרתי. חלקם המליצו על השכבת התינוק על הצד (למרות שמדובר בתנוחה לא יציבה).
בעבר עודדו רופאים להשכיב תינוקות על הבטן. אז טענו הרופאים כי השכבה על הבטן נוחה לתינוקות, מקטינה התרגשות ובכי מקטינה כאבי בטן, מעודדת תנועה מוטורית ומפחית לחץ על הראש.  לאחר מכן השתנתה הגישה ורופאים רבים קראו לחדול מהשכבה על הבטן בשינה נוכח סכנות לרפלקס קיבתי ושטי וסיבוך נשימה. יש לציין שעד היום ישנם מיעוט רופאים שממליץ להשכיב את התינוק על הבטן בטענה כי זאת מעודדת שיפור בתפקוד של הריאות, והגברת החמצון של רקמות הגוף.

הסיבות להסכמה רחבה על שינה על הבטן, שהיו נפוצות בעבר, היו בודאי מפולגות וכנראה שונות מאלו שקראו לנטוש אותם. הפחתת הסיכון של רפלקס קיבתי ושטי , וסיבוך בנשימה היו הגורמים שקבעו את  תנוחת השכיבה של התינוקות על בטנם. למעשה, האפשרות לקשר בין רפלקס קיבתי ושטי ונשימה, לבין תנוחת השכיבה, היתה אחת הסיבות השכיחות  שחלק מרופאים לא תמכו בהמלצות האקדמיה לרופאיילדים.  טענה היסטורית אחרת לטובת שכיבה על הבטן היתה שזה נוח לתינוקות, מקטין התרגשות ובכי, מקטין כאבי בטן, גורם להשגה מוקדמת של תנועות מוטוריות, ומפחית לחץ על הראש. בעוד שחלק מטיעונים אלו מבוססים על עובדות אשר היתר, הם התחברו כדי ליצור דורות של רופאי ילדים אמריקאים שתמכו בשינת תינוקות על הבטן. הגורמים האלו תרמו מן הסתם להתנגדות של רופאי הילדים לקבל במלואן את ההמלצות לשינה על הגב או הצד, כיון ש-66% מרופאי הילדים שהחזירו את הסקר ציינו לטובת נסיון קודם  או אימון בסיבות להסתייגותם. למרות היותם שנויות במחלוקת בנושא בריאות משמעותי עבור תינוקות, טיעונים אחרים בעד שינה על הבטן נשמעו גם כן, כולל שיפור בתפקוד של הריאות, והגברת החמצון של רקמות הגוף.