טודלרס

הרדמת תינוק בן חודש

התינוק נרדם רק על הידיים ? מתקשה להרדם בעריסה ?

23.5.2013

התינוק מצליח להרדם רק על הידיים ? מתעורר ובוכה מיד שמניחים אותו בעריסה ? הרדמת תינוק בן חודש -חודשים שלא על גופם החם של בני האדם אינה משימה פשוטה היות והיא נגד הטבע האנושי. הטבע האנושי או במונח אחר היצר ההישרדותי מעורר בתינוקות צורך להרדם על גופם של בני אדם (כן, על אמא ואבא), מקור לחום גוף והגנה ולא במיטה או עריסה קרה ומבודדת.

ענת, אמא של יובל בן חודש מספרת " יובל נרדם די בקלות על הידיים, כשהוא ישן אני מניחה אותו בתוך העריסה ממש בעדינות ולאט אבל הוא מתעורר. הוא מתעורר מיד כשאני מניחה אותו או כמה דקות אחרי, גם כשהוא ישן הרבה זמן בידיים שלי. אני לא מבינה למה הוא מתעורר כל כך מהר, הרי הוא ישן והוא עייף. כשהוא בוכה בעריסה אני לא מרימה אותו מיד, אני נותנת לו מוצץ , מנענעת את העריסה אבל במקרים רבים זה לא עובד. אני לא רוצה שיובל יתרגל להיות על הידיים יותר מדי, מה אפשר לעשות ?

בחודשים הראשונים לחיים שינת התינוק קצרה (נעה בין שעה, שעה וחצי עד שעתיים). התינוק מתעורר בין מעגל שינה אחד לשני וזקוק לחום, מגע ועזרה בתהליך הרדמה. תינוקות רבים זקוקים לזמן רב על הידיים כדי להרגע, להרגיש בטוחים ושלווים ולהרדם. ההורים עדיין לא מכירים את התינוק הצעיר וצרכיו (בעיקר כשמדובר בילד ראשון) ולכן לעיתים קשה להם יותר להבין את הצורך ולהרדים את התינוק.

הרדמת תינוק בן חודש
כדי לעזור לתינוק להרדם חשוב לספק לו את התנאים המתאימים:
שובע – תינוק שבע יוכל להרדם בקלות. תינוק רעב יתעורר ויבכה.
תחושת רוגע – בדרך כלל מושגת באמצעות שובע, תנוחה טובה בעריסה או על היידים וחום גוף מתאים (לא מדי חם ולא מדי קר).
תחושת ביטחון – מושגת בדרך כלל דרך כשהתינוק מחובק ו/או עטוף ונמצא בסביבה "מוכרת".

הרדמת תינוק בן חודש הכי קלה ופשוטה על הידיים. כן, חשוב וכדאי להרדים את התינוק על הידיים. לא צריך להשמע לעצות של הוא יתרגל על הידיים ואז לא ירדם לבד. התינוק לא סתם בוכה שמורידים אותו. תינוקות צעירים חשים מבחינה השרדותתית את הצורך בקרבה לגופם של הוריהם. כך הם משמרים את חום גופם (בקרבה לחום גוף אחר), חשים ביטחון ומתוקף שני אלו חשים את הרוגע להרדם ולישון. לא מתאים בגיל צעיר לחסוך במגע, ערסול והרדמת התינוק על הידיים. אין דבר כזה לפנק את התינוק יותר מדי בשלב זה. יתרה על כך המחקרים מראים שתינוקות שנולדו פגים או במשקל נמוך ביחס לגיל ההריון זקוקים להיות על אימהם מרבית שעות היום לצורך שמירה על מדדים פיזיולוגים תקינים.

העברת התינוק מהידיים לעריסה
אז נכון, כדאי ומומלץ להרבות בהרדמה על הידיים בגיל צעיר אך כשהתינוק נרדם אפשר ולעיתים צריך להעביר לעריסה.
כמה טיפים כדי להצליח להעביר תינוק מהידיים לעריסה ולאפשר לו להמשיך לישון או לפחות להמשיך להיות רגוע :

תחושת ביטחון וגבולות גוף
אפשר לפני ההרדמה לעטוף את התינוק בחיתול טטרה גדול. יש כל מני סוגים של עיטופים כאלו עם הידיים בפנים או בחוץ. הרעיון הוא לתת לתינוק תחושת גבולות גוף ומאין תחושה שהוא עטוף ומחובק. אם שמים את ידי התינוק בהצלבה אחד על השני ואז עוטפים את גוף התינוק והידיים בתנוחה זאת , בהנחה שהתינוק מסכים ולא בוכה, העיטוף יספק לו תחושה שהוא ממשיך להיות מחובק גם בזמן העריסה. כמובן שיש מתנגדים לרעיון עיטוף התינוקות אבל העובדות בשטח מראות שעיטוף תינוקות צעירים יכול במקרים מסויימים לסייע לרוגע ושינה.

מתן מענה לרעב וצורך בזמן מציצה. חשוב לוודא שהתינוק שבע
להרדים את התינוק לאחר שאכל מספיק ארוחות /הנקות תדירות במהלך היום.

מערכת עיכול רגועה
תינוק אינו יכול לישון ברציפות ובשלווה כשמערכת העיכול אינה רגועה. חשוב אחרי האוכל להחזיק את התינוק בתנוחה אנכית כדי לאפשר יציאה של גרפסים ויציאות.

הרדמה ללא הרמה על הידיים
במידה והתינוק מתעורר בעריסה ובוכה, חשוב לנסות לא להרים מיד על הידיים אלא לגשת ללטף במגע עמוק ולנסות לראות אם התינוק חוזר לישון או ממשיך להיות רגוע. רק אם הבכי נמשך והתינוק לא מצליח להרגע מומלץ להרים על הידיים. זכרי שהתינוק לא תמיד צריך שתרימי אותו, לעיתים הוא צריך רק נוכחות ומגע עמוק וחוזר לישון. נסי לשמור על כוחותיך ולהפעיל שיקול דעת מתי התינוק אינו זקוק להרמה. כידוע, האינסטינקטים של אמא הם הטובים ביותר.

רוצה לקרוא עוד על שיטות הרדמה, שגרת טרום שינה או כללי ברזל להרדמה ? לחצי על הלינק הבא : הרדמת תינוק