טודלרס

תינוק שישן על הבטן

תינוק שישן על הבטן הנחיות רפואיות מול מציאות בשטח

29.3.21

"את הבן הבכור השכבתי רק על הגב לפי ההנחיות של משרד הבריאות. את הילד השני השכבתי על הגב בלילה ועל הבטן בשינת הצהריים. את השלישי השכבתי רק על הבטן מיד."

תינוק שישן על הבטן הנחיות
למרות שדורות שלמים גדלו על שינה על הבטן, משרד הבריאות בעולם ובארץ ממליצים על השכבת תינוקות על הגב עד גיל שנה, בין אם נולדו במועדם או שנולדו פגים. ההנחיה להשכבה על הגב הן בלילה והן ביום (לתנומות יום). מטרת הנחיה זאת היא להפחית סיכון למוות בעריסה. מוות בעריסה הוא מוות תינוקות במהלך שינה אשר אינו מוסבר על ידי מצבי חום, מחלה או מחלות רקע. הקביעה של מוות זה נקבע לאחר שבוצעו ניתוחים אחרי המוות ולא נמצאה כל סיבה למוות. ההנחה כיום היא שמוות בעריסה עלול להיות קשור לחוסר בשלות של מערכת הנשימה ועל כך יש להשכיב את התינוק על הגב כך שדרכי השינה מופנים מעלה ללא סכנת חסימה או הגבלה.

להנחיה להשכיב את התינוק על הבטן יש חסרונות ובעיות רבים: ראשית, שינה על הבטן מאוד מרגיעה תינוקות הסובלים מכאבי בטן נוכח הלחץ העמוק שמייצרת. שנית, תינוקות רבים נרדמים הרבה יותר עמוק ולאורך זמן על הבטן לעומת הגב. שלישית, לאורך זמן תינוקות שנרדמים על הגב מפתחים לאט יותר את שרירי הצוואר, חגורת הכתפיים ויכולותיהם המוטוריים לעומת תינוקות שישנים על הבטן.רביעית, ישנם תינוקות המושכבים על הגב ומתהפכים על הבטן בין אם כחלק מתנועה בשינה ובין אם התנוחה יותר נוחה להם.

לסיכום, דורות שלמים גדלו על שינה על הבטן ללא כל בעיה. מנגד ההנחיה להשכיב על הגב נובעת מסיבה רפואית ומנתוני אמת. לאור כך ההמלצה היא להשכיב תינוק לשינה על הגב ולהפחית סיכוני חנק על ידי הרחקת כריות, בובות וצעצועים במיטה. לגבי תינוקות בגילאי 4-6 חודשים שמתהפכים מהגב לבטן במהלך שינה. הדעות חלוקות. יש המחמירים וטוענים שמומלץ להחזיר להשכיב על הגב ויש כאלו הטוענים להשאיר על הבטן. במקביל מומלץ להרבות במצבי השכבה על הבטן במצבי עירות.

קראי עוד בנושא: בעיות שינה אצל תינוקות