טודלרס

רפלקס מורו אצל תינוקות

קראי מהו רפלקס מורו המופיע אצל תינוקות צעירים ?

25.4.2014

תינוקות נולדים עם רפלקסים – תנועות גוף מוטוריותבתגובה לגירויים סביבתיים שנועדו להגן עליהם ולאפשר  להם לשרוד במצבי מצוקה שונים.אחד מהרפלקסים הנצפים במהלך החודשים הראשונים של החיים הוא רפלקס מורו , שהתגלה על ידי רופא ילדים אוסטרי בשם ארנסט מורו

רפלקס מורו הוא רפלקס מולד המתבטא בפריסת הזרועות לצדדים ולעיתים בכי ומופיע במצבי בהלה או חוסר שליטה כמו לדוגמא, הורדת התינוק כאשר הראש נופל אחורה (כשמורידים תינוק מהידיים ומשכיבים אותו במיטה על הגב). הרפלקס מורכב מארבעה מאפיינים קבועים: בהלה, פרישה של הזרועות לצדדים, כיפוף זרועות ובכי (בדרך כלל מופיע אך לא תמיד). הרפלקס מבטא אינטגרציה של מערכת העצבים ושמיעה תקינה ומהווה ביטוי לצורך השרדותי של הצמדות התינוק להורה האוחז בו בעת נפילה או בהלה.

מתי מופיע רלפקס מורו
הרפלקס מופיע בדרך כלל כחלק מתגובה לרעש חזק ופתאומי הגורם לבהלה אצל תינוקות, הורדת תינוק מהידיים למיטה על הגב, ופחד מנפילה. רפלקס מורו מתוך שינה יכול לנבוע כתגובה לרעש חזק. הרפלקס מכניס את התינוק למצב לחץ ולכן אינו רצוי.

עד איזה גיל מופיע רפלקס מורו
רפלקס מורו מופיע חלקית אצל פגים שנולדו לאחר השבוע ה-28 להריון א ובצורה מלאה אצל תינוקות שנולדו החל משבוע השלושים וארבע להריון (סוף חודש שמיני). רפלקס מורו בדרך כלל מופיע בחודשים הראשונים לחיי התינוק

מתי נעלם רפלקס מורו
רפלקס מורו בגיל 4 חודשים יכול להתקיים. רפלקס מורו בדרך כלל נעלם בגיל חמישה – שישה חודשים.

רפלקס מורו שלא נעלם מדליק נורות אדומות בנוגע להתפתחות הנוירולוגית של התינוק ומצריך התייעצות עם הרופא

מתי ביטוי הרפלקס אינו תקין
במידה והרפלקס אינו מתבטא בתנועה סימטרית של הזרועות או במידה ו- רפלקס מורו אינו נעלם עד גיל חצי שנה יש להתייעץ עם רופא המשפחה.

במצב של רפלקס מורו מוגבר מומלץ ליישם את הטיפים הבאים
ליצור סביבת רעשים יציבה ולא מוגברת או פתאומית מדי
לערסל את התינוק ולהצמיד אותו הרב לגוף לשכם כדי להפחית לחץ
להוריד את תינוק מהידיים לעריסה בצורה איטית תוך מתן תמיכה מקסימלית לגוף התינוק בעת ההורדה.

רפלקס מורו חסר
במידה ולא נצפה ברפלקס מורו ניתן להתייעץ עם רופא הילדים כדי לבצע הערכה התפתחותית ובדיקת שמיעה