טודלרס

איך לעודד תינוק להרים ראש

התינוק נמנע מהרמת ראש ? כך תשלבו כל יום תרגול קצר

25.3.2014

כמעט כל התינוקות בוכים כשמניחים אותם על הבטן אבל כמעט כל אמא יודעת כמה תנוחה זאת היא חשובה. אחד הפעילויות החשובות לתינוקות מגיל לידה היא השכבה על הבטן היות ותנוחה זאת היא השלב הראשון בפיתוח תנועתיות. מכאן התינוק  ירים ראש, יושיט ידיים, יזיז גפיים ובסופו של דבר יזחל. המטרה הראשונית של הנחת תינוק בן חודש על הבטן היא לעודד אותו לסובב את ראשו מצד לצד. פעילות זאת המתורגלת בשלושת השבועות הראשונים ומניחה את היסודות לחיזוק שרירי הצוואר והרמת ראש ראשונית המתפתחת מהלידה ובמהלך שלושת החודשים הראשונים. תחילה מצליח התינוק להרים את ראשו לזווית של עד 45 מעלות כששוכב על הבטן (מצופה בגיל שמונה שבועות) ובגיל תשעה שבועות ניכרת יכולת הרמה גבוהה יותר. בגיל שלושה חודשים אנו מצפים להרמת ראש מלאה (90 מעלות בשכעבה על הבטן) ושליטת ראש מלאה כשהתינוק נמצא על הידיים

התינוק לא רוצה לשכב על הבטן ולהרים ראש ?
איך לעודד תינוק להרים ראש ?
השיטה פשוטה. כל פעם שמחליפים לתינוק חיתול הופכים אותו קודם על הבטן על משטח ההחתלה. שמים את ידי התינוק מקדימה מכופפות ,את האמות מכניסות כלפי פנים מתחת לפנים של התינוק. הידיים נמצאות מתחת לראש מגרות את התינוק להרמת ראש. בשלב זה מביאים רעשן , מנענעים בו בגובה עיני התינוק וככל שהתינוק מרים את הראש מרימים קצת את הרעשן ומרעישים בו. היות ומספר הפעמים שמחתילים תינוק הוא רב, הדבר מאפשר חשיפות ותרגול רב פעמי והתינוק לומד להתרגל לתנוחה.

איך לעודד תינוק להרים ראש עוד ? הסוד הוא בהסחה. אם תציב עבור התינוק גירוי מעניין ומסקרן הוא עשוי להתעלם לזמן קצר מהקושי או המאמץ של ההזדקפות ולנסות להתבונן בגירוי או להגיע אליו. הגירוי יכול להיות כרית מים לחיצה מתחת לידיו, ספר מנגן או כלי תחבורה.