טודלרס

התפתחות תינוקות בחודש הראשון

קראי על התפתחות מערכות התינוק בחודש הראשון

25.6.2014

התפתחות תינוקות בחודש הראשון היא עצומה רק שלעיתים פחות נראת לעין בירור לעומת חודשים מתקדמים. השלב הראשון של התפתחות תינוקות נקרא השלב האינפנטלי. בשלב זה מתחיל תהליך של שליטת ראש ויישור הדרגתי של גוף התינוק. סביב גיל חודש נמצא התינוק בתנוחות פלקסוריות רפלקסיביות (מנחים מכופפים כאשר הרפלקסים המוטורים – התנועות האוטומטיות הבלתי נשלטות דומיננטיות).

שכיבה על הבטן – כאשר התינוק מונח על הבטן לא קיימת שליטת שריריים, הירכיים נמצאים בכיפוף ונשיאת המשקל נעשת על הראש, הסנטר והכתפיים. בשכיבה על הבטן עשויה להיות התחלה של הרמת סנטר.

שכיבה על הגב – כאשר התינוק שוכב על הגב ניתן לראות כיפוף סימטרי המתבטא בכתפיים המורמות לכיוון האוזניים. התנועה העיקרית היא סיבוב הראש בשכיבה על הגב.

הרמת הילד – כאשר מרימים את התינוק הראש נוטה לצנוח אחורה במידה ולא תומכים בו.

תנועות ידיים – הזרועות  והידיים של התינוק עשויות להפיק תנועה,  אך זאת תהיה תנועה אקראית ולא מתואמת. האצבעות של התינוק מאוגרפות. בשלב הזה היות והתינוק עדיין מצוי בתבניות תנוחה מכופפות.

רפלקסים פעילים
בעת שכיבה על הבטן גירוי הניתן על גב התינוק מאיזור הכתפים לישבן מצדי עמוד השדרה גורר כיפוף לצד שממנו הגיע המגע.

רפלקס היניקה/מציצה –  נסיון יניקה/ מציצה של חפצים המובעים לפה או לקרבת הפה
רפלקס הלפיתה – סגרית אצבעות התינוק על גירוי (יד, צעצוע) שנמצא בתוך כף היד
רפלקס החיפוש – חיפוש תמידי של פה התינוק לאוכל
רפלקס מורו

כיצד ניתן להפעיל את התינוק בשלב זה ?
היות וקיימת התחלה של שליטה בתנועות ראש ניתן להציג לתינוק בזמן שהוא שוכב על הגב גירויים בצבעים כהים . ניתן להציג את הגירויים מהצדדים ומקו האמצע של גוף התינוק  מקרוב כדי לעודד חיפוש, מיקוד ראייתי ותנועות ראש לצדדים.

התפתחות תינוק – מערכת ראייה, שמיעה ומגע
מערכת הראייה – בגיל חודש התינוק מסוגל למקד מבט לטווח מוגבל בערך 15-30 ס"מ. ממרחק רחוק יותר התינוק רואה בצורה מטושטשת. צבעים כהים ומנוגדים המוצגים לו מקרוב נתפסים ולכן התינוק עשוי להגיב אליהם יותר. 
תנועות העיניים בשלב זה אינן קוארדינטיביות. על מנת לעודד את יכולת מיקוד המבט של התינוק חשוב להתקרב אליו, להיות במרחק של עד 20 ס"מ ממנו ולנסות לעודד את המיקוד של עיניו בנו כמה שניתן כאשר הראש מורם, נתמך ויציב. לתינוק יש העדפה להתבונן בפרצופים ולכן מיקוד בהם היא דבר שמסקרן יותר את התינוק לעומת משחקים. אם מציגים לו צורות וצעצועים הקפידו על צעצועים עם צבעים מנוגדים (שחור ולבן).
מערכת השמיעה – השמיעה של התינוק בגיל חודש בשלה. התינוק מסוגל לזהות מספר קולות, לסובב את ראשו לצדדים כששמוע קולות מוכרים
חוש הריח – התינוק מעדיף רחות מתוקים, מזהה את ריח חלב אימו. מעדיף ומחפש תנועות רכות ונרתע ממגע קשוח ומחוספס.

קראי עוד בנושא:
התפתחות תינוקות בחודש השני
התפתחות שליטת ראש אצל תינוקות