טודלרס

סוגי שיטות לדבר ולתקשר עם התינוק

על הדרכים הפרקטיות לתקשר עם התינוק ולקדם שפה

14.3.2013

התינוק בן 6-7 חודשים, זה הזמן לבדוק אם את מתקשרת עם התינוק בצורה מספיקה.
להורים רבים קשה להבין כי תינוק בגיל זה מבין הרבה פעולות ואף עשוי להבין אותך יותר דרך תקשורת ברורה וקבועה

איך לתקשר אם התינוק
האם את מתקשרת עם התינוק בדרכים אלו ?

שיטת סימן- מילה- חזרה
שיטת סימן- מילה – חזרה אומרת שאם תחזירי על רצף של סימן ומילה באופן קבוע ילמד התינוק לקשר את המילה לסימן וכך יבין אותך ואת המילה יותר טוב. לדוגמא: האם את רוצה לשאול את התינוק כשהוא בוכה האם הוא עייף ? אם כן, שפשפי את עייניך, ואמרי מייד לאחר מכן "לישון"? אם תחזרי על הקשר בין שפשוף העיניים עליך (שמהווה גם פעולה שעושה התינוק) מספיק פעמים הוא יקשר אותה לשינה. האם את רוצה לשאול את התינוק האם הוא רעב כשאר בוכה בלי סיבה ברורה ? קרבי את שפתיך לבקבוק שלו ושאלי " בקבוק ? רעב ?
גם בדרך זאת ילמד התינוק לקשר בין המילה בקבוק והמילה רעב לאוכל. הוא עשוי לבטא תנועות גוף המרמזות על רצון להגיע לבקבוק.

תקשורת עם תינוקות מתבטאת בהמון מישורים – תקשורת מתבטאת גם בהדדיות שפתית
אם התינוק ממלמל את צריכה להקשיב לו, אם תגיבי במילמול חוזר או במילה וחיוך, תפתחי עם התינוק מעגל תקשורת שלמעשה מדגימה לתינוק את הדדיות הדיבור. פעם אתה ממלמל ואז אני מגיבה (זוהי שיחה).

התינוק עושה קקי ? עושה קולות של מאמץ יציאה ?
זה הזמן להסתכל עליו ולהגיד לו "אתה עושה קקי." כדאי לחזור על המשפט כמה פעמים. לאחר סיום הקקי להביא חיתול ולהסביר לתינוק, עשית קקי ועכשיו מחליפים חיתול. החיתול מלוכלך בקקי, מוציאים את הקקי ושמים חיתול נקי. אם תחזרו על המשפטים תוך כדי העשייה התינוק ילמד לקשר בין עשיית הקקי להחלפת החיתול.

מחליפים בגדים ?
כל פעם שמחליפים בגדים נפתח מעגל חשוב של תקשורת. זה הזמן להראות לתינוק את הבגד שמורידים ושמים, לומר לו את שמו. בזמן החלפה כדאי גם לאחוז באברי הגוף ולהגיד את שמם. לדוגמא, עכשיו מכניסים יד בתוך שרוול או עכשיו מכניסים יד בתוך המנהרה של החולצה.

התינוק בוכה?
תינוק בוכה הוא תינוק מתקשר ולכן אין צורך להיבהל אלא לנסות להבין איזה צורך מנסה התינוק לבטא ? עייפות, רעב, צורך בהפחתת גירוי יתר…זה בדרך כלל לא מסובך כי אין הרבה אפשרויות.

לסיכום, תקשורת עם תינוקות מתבטאת בנסיון להבין ולהגיב אל צרכי התינוק ולשתף אותו מילולית במעשיו ובפעולות שאתם עושים יחד.  מילים הם אומנם עדיין לא כלי התקשורת העצמאי של התינוק בשלב זה אך ככל שתחשפו אותו אליהם בצורה קצרה, ברורה וסמוך לפעילות הקשורה אליהם הוא יבין אותם מהיר יותר והם יהפכו להיות כלי להבנה ותקשורת.

בהצלחה