טודלרס

חיוך חברתי אצל תינוקות

מה ההבדל בין חיוך רפליקסיבי, רצוני וחברתי אצל תינוקות

14.3.2013

כל הורה רוצה להגיע לרגע המיוחל – לגשת לתינוק, להביט בו מקרוב ולזכות בחיוך קסום וכובש. חיוך ששווה הכל, חיוך שאומר לתינוק אני מכיר אותך, רצה אותך. חיוך שמקשר את ההורה עם התינוק ופותח מעגל הדדיות חזק ומשמעותי. כשהתינוק נולד ניתן לצפות בחיוכים קלים אך חיוכים אלו אינם חיוכים בתגובה למראה ההורים או דמות מוכרת אחרת (שהרי התינוק עדיין לא למד להכיר ולזהות היטב את פניו של הוריו). מתי מגיע החיוך האמיתי הראשון – זה שמעיד כי התינוק מכיר ושמח לראותכם ? מה ההבדל בין החיוך הראשוני הרפלקסיבי לחיוך זה ולמה מהווה סימן כה חשוב ?

סוגי חיוכים של תינוקות
כדי לעשות סדר בנושא החיוכים נבחין בן סוגי חיוכים שונים: חיוך רפלקסיבי, חיוך רצוני, חיוך חברתי וחיוך חברתי סלקטיבי.

חיוך רפלקסיבי – חיוך שמופיע עוד כהעובר בבטן וכשהתינוק נולד בימים הראשונים ובחודש הראשון והשני ופוחת ונעלם החל מהחודש הרביעי. החיוך הרפלסקיבי נובע מגורמים עצביים הקשורים לגזע המוח ומופיע פעמים רבות במהלך שינה.

חיוך רצוני – בטווח של שבוע רביעי לשבוע עשירי מופיע חיוך רצוני הנובע ממקור חיצוני בתגובה לגירוי שמיעתי מוכר. לדוגמא, שמיעת קול ההורה יכולה לעורר חיוך רצוני. חיוך רצוני מופשע מסביבת התינוק ומופיע בדר"כ בזמני ערות של התינוק.

חיוך חברתי – אט אט החיוך הרצוני הופך להיות חיוך חברתי. חיוך חברתי של תינוק הוא חיוך בתגובה לפנים של בני אדם והוא הופך להיות חיוך לברתי סלקטיבי – בתגובה לפנים של ההורים והמשפחה (הדמויות המוכרות).

ההשפעה של חיוך התינוק על ההורה
ההשפעה של חיוך התינוק על אימהות היא השפעה "מסממת". מחקר שנערך בקולג' לרפואה בטקסס, הוצגו לאמהות תמונות של התינוקות. מוח האימהות עבר סריקה ממושבת באמצעות מכשיר MRI על מנת לבדוק את זרימת הדם במוח. החוקרים גילו שכאשר האם הסתכלה על תמונה של התינוק שלה כאשר הוא מחייך מופעל במוח אזור הנקרא "אזור העונג"  (המופעל גם בזמן אכילת מתוקים ושימוש בסמים). מחקר זה מחזק את ההנחה כי לקשר של אם ילד (המושג בן היתר על ידי חיוך התינוק) יש השפעה כימית על מוח האם.