טודלרס

הזנחת צד אצל תינוקות

אבחון וטיפול במודעות גוף נמוכה לצד אחד

22.3.2013

איך נראת הזנחת צד אצל תינוקות ? האם התינוק שלך אינו משתמש ביד שמאל כדי לתפוס משחקים ? האם הוא תמיד מושיט את היד הימנית גם כשאת מושיטה לו את המשחק מצד שמאל. מה לגבי זחילה והליכה? האם נשען ודורך יותר על רגל אחת מאשר השנייה ? מסתבר שמדובר בתופעה שיש לאבחנה במועד המוקדם ביותר.

שירה היא אמא ליואב , תינוק בן שנה ושלושה חודשים מספרת: " יואב חלה בגיל חצי שנה בדלקת קרום המוח ומאז נמצא במעקב התפתחותי רפואי ומקבל טיפולי פיזיותרפיה פעם אחת בשבוע כדי להאיץ את התפתחותו המוטורית. כיום אני מאוד מוטרדת מהתפתחותו של יואב למרות שהרופאים אומרים שהכל בסדר. יש חוסר סימטריה בגוף. יואב מושיט יד למשחק רק עם יד ימין, הוא כלל לא משתמש ביד שמאל. גם כשאני מושיטה לו משחק לכיון יד שמאל הוא עדיין יעשה הכל כדי לקחת את המשחק ביד ימין, גם כשאשכיב אותו על צד ימין . אני מרגישה שהוא מתקדם בתחום המוטוריקה הגסה (שימוש ברגליו), אך השימוש ביד שמאל כמעט ולא קיים. מה אפשר לעשות ? יואב הוא ילד ערני , סקרן וחוק , היוצר קשר עין ותקשורת טובה עם הסובבים אותו, אבל בעניין של השימוש ביד שמאל שום דבר לא עוזר. "

מה הבעיה של יואב ?
לפני שמטפלים בבעיה, הבה נקרא לה בשם. מה ששירה, אימו של יואב, מספרת היא תופעה שנקראת הזנחת צד או בטרמינולוגיה שונה מודעות גוף נמוכה.  מדובר בחוסר שימוש או שימוש מועט בצד אחד של הגוף (יד ורגל שמאל לדוגמא) או בגפה אחת (יד או רגל). התופעה מוכרת בברור יותר בקרב ילדים עם נזק מוחי מובהק (כגון שיתוק מוחין), בקרב ילדים שעברו טראומה מוחית (כמו דלקת במוח, גידול מוחי) אך קיימת גם בקרב ילדים בריאים לחלוטין . ניתן לייחס את התופעה לאחד משלוש סיבות
סיבה סביבתית – התופעה יכולה להיות קשורה למאפיינים סביבתיים בהם מרבים לפנות לתינוק מצד אחד בלבד באופן קבוע . למשל, אמא שמניקה ומחזיקה את התינוק רק מצד אחד (מבלי לשים לב).
סיבה נוירולוגית מוטורית– תפקוד ירוד או רמת אקטיבציה נמוכה של ההמיספריה המוחית הנגדית לגפה המוזנחת.תינוק שמזניח את יד שמאל עלול להיות תינוק עם רמת פעילות מוחית מונמכת באזורים המוטורים המצויים בהמיספרה הימנית .
סיבה נוירולוגית תחושתית – תפקוד ירוד של אזורי המוחי , אשר אחראי למיפוי התחושתי של איבר או איזור כלשהו בגופו של הילד. לדוגמא, תינוק שאינו חש ברור מספיק את אחת מידיו, ואת מיקומה ביחס ליתר גופו לא ישתמש בה כדי לתפוס ולשחק במשחק. במקרים בהם תחושת היד היא חלקית הילד יתקשה להושיט את היד במדויק לעבר המשחק (כי לא יוכל להשתמש בתחושת היד ותחושת התנועה לשם כך) ויעדיף את השימוש ביד שאותה מרגיש בברור..
סיבה הקשורה ללידה –  הפחתה מסוימת בהספקת חמצן לאיזורי המוח הסנסו מוטורים, הקשורים לתחושה ו/או לתנועה של הגפה, דבר שמותיר נזק מוחי (הניתן או לא ניתן לשינוי לאחר לידה).

איך מאתרים סימנים של הזנחת צד אצל תינוקות ? האם שימוש רק ביד ימין ומיעוט שימוש ביד שמאל מעיד על הזנחת צד? כמובן שלא. למרות שבגיל חצי שנה- שנתיים עדיין לא קיימת יד דומיננטית ברורה, ניתן לראות ניצנים של לטראליות (העדפה של שימוש ביד אחת על גבי השניה ). יחד עם זאת ישנם נורות אזהרה למצב של הזנחת צד הדורשים אבחון מעמיק יותר. לדוגמא, תינוק עם שימוש רב ביד ימין והזנחה של יד שמאל, יעדיף להושיט ולתפוס משחק שמוגש לו מצד שמאל של הגוף ביד ימין מאשר ביד שמאל. הוא עשוי לסובב את גופו מהאמצע הצידה (על הצד) לצד שמאל ולתפוס את הצעצוע עם יד ימין. אם נביט היטב בגוף התינוק ומנחי גופו יתכן ונבחין הטיית גוף המתחילה בצוואר או באגן לכיון הצד המועדף. אימהות המרבות לשחק את תינוקם מכיוונים שונים ולראות שהתינוק מושיט תמיד רק יד אחת גם כן מעלה צורך בהמשך בדיקה.

מי הם אנשי המקצוע המאבחנים בעיה זו ומי אלו שמטפלים ?
פיזיותרפיסטים, מלווים התפתחותיים,מרפאים בעיסוק יכולים לאבחן את הזנת הצד או חוסר מודעות לצד גוף מסויים ולבנות תוכנית התערבות ביתית לצורך עידוד התחושה והתנועה בגפה.

מה ההשלכות של הזנחת צד אצל תינוקות (העדר שימוש בגפה אחת לעומת דומיננטיות יתר של גפה שניה) ? ההשלכות של הזנחת צד יכולות להתבטא תחילה באיחור התפתחותי כללי או בחוסר סימטריה בתפקודים אשר צריכים להיות סימטרים. תינוק שמתהפך רק לצד אחד, זוחל ודוחף רק עם רגל אחת , תינוק שעולה במדרגות רק עם רגל אחת (רגל אחת שיוזמת את העליה והרגל המוזנחת שמצטרפת או נגררת). בשלבים מאוחרים יותר (אם לא טופלה ההזנחה ) ניתן יהיה לראות בתקופת הגן הזנחה של יד עזר/יד תומכת (חוסר שימוש ביד תומכת לייצוב הדף עליו מציירים או כותבים) והנמכה בתפקודים המצריכים שימוש בשתי ידיים מתואמות (ריקוד, משחקי כדור ועוד).

אלו תרגילים ופעילויות יכולים הורים לעשות בבית כדי להאיץ מודעות גוף ולהפחית הזנחה של צד או אזור בגוף.

תרגילים תחושתיים –  לחיצות עמוקים לאורך היד או הרגל או האיזור שאינו בשימוש לשם פיתוח תחושת גוף עמוקה וברורה יותר. מומלץ לספק מגע תחושתי עמוק באופן נרחב במגוון איזורים בגוף על ידי עיסוי עם קרם גוף, לחיצות עמוקות עם מגבת הרחצה…. יש להימנע מאזור הבטן ומביצוע העיסויים לאחר האוכל.

תרגילים מוטורים  –  לאחר מתן גרייה תחושתית מומלץ לבצע תרגילים או משחקים סנסו מוטורים אשר מעודדים שימוש ביד או ברגל שהילד מזניח (קירוב משחק ליד שמזניח ועידוד הושטה ותנועה שלו) . במידה והילד מושיט רק את היד השנייה (היד הדומיננטית ) ניתן לנטרל אותה (שכיבה על הצד האקטיבי). במידה והתינוק עדיין לא יוזם הושטה, ניתן להביא את  היד או הרגל באופן פסיבי לכיוון הצעצוע מספר פעמים תוך כדי מגע עמוק ביד (כדי לאפשר לו לחוש את הגפה ותנועת הגוף במרחב).

בקרב אנשים בוגרים ישנה שיטה שנקראת פורסט יוז לטיפול בהזנחה . במסגרת שיטה זאת לא מאפשרים שימוש ביד הדומיננטית/הבריאה למספר שעות כל יום (קושרים אותה) על פי פרוטוקול ומאלצים את האדם להשתמש ביד המוזנחת וכך משנים את המיפוי המוחי ומעודדים שינוים מוחים (מיפוי נרחב יותר של הגפה המוזנחת במפת המוח). השיטה נשמעת איום ונורא, אך מחקרית היא מאוד יעילה. כיום נוטים להשתמש מעט בשיטה הזאת עם תינוקות וילדים ומשתמשים בשיטות יותר משחקיות ו"נעימות.

האם עדיף לתת גירוים רבים וחזקים יותר בצד שהילד מזניח או גירוים סימטרים/מאוזנים מכל צד…?
אם הילד נוטה להזניח צד אחד כדאי לבנות תוכנית שתספק גרייה דו צדדית, אך עם דגש רב על עוררות התחושה והתנועה של הצד שמזניח הילד. במסגרת תוכנית זאת יש ליצור מספר אילוצים שיחייבו את התינוק או הילד להשתמש בגפה למשך זמן ממושך או מרובה. כמובן שאם הילד בוחר להשתמש בגפה אחד בשביל אחיזת בקבוק, משחק ואינטראקציה עם הסביבה לא נמנע או נעצור תהליך זה רק בשביל לעשות אותו עם היד או הרגל שאותה מזניח.  מומלץ ללוות את התהליך בפרוטוקול תנועה ובתיעוד כמות ומאפייני הגרייה על מנת לבדוק את השפעתם על התינוק/הפעוט או הילד לאורך זמן.

אלו הרגלי אם-תינוק יכולים לסייע בהפחתת הזנחת הצד ופתוח מודעות גוף ושימוש בגוף בצורה מלאה יותר .

א.השכבת התינוק מהצד שאותו מזניח .
ב. הגשת מזון או הנקה מהצד שנוטה להזניח (להשתדל לעשות זאת בארוחות הפחות חשובות).
ג. שינוי סביבה – בדיקת חדר התינוק ומיקום המיטה (האם המיטה מוצבת בחדר,והתינוק מונח במיטה,  כך שפונים אליו אק מצד אחד, דבר שעלול לעודד חוסר סימטריה בשרירי הצוואר).
ד. בעת נשיאת הילד במנשא (תנוחת ערסול) נדאג לשנות את כיוון הראש, פעם לימין ופעם לשמאל.
ה. בהמשך התפתחותית התינוק (בשלב ההליכה לדוגמא, ניתן לו פעם יד תומכת מצד שמאל ופעם מצד ימין.

אבחון וטיפול מוקדם – הדרך למניעה וקידום התפתחות תינוקות.

קראי עוד בנושא:
איחור התפתחותי אצל תינוקות
התפתחות תינוק לפי גילו

המידע הנ"ל אינו תחליף לאבחון וטיפול אצל פיזיותרפיסטית התפתחותית.