טודלרס

התפתחות הזחילה אצל תינוקות

מתי מתפתחת זחילה, למה מהווה שלב חשוב, אלו סוגי זחילות נפוצות ועוד

23.4.2013

זחילת תינוקות מתרחשת סביב גיל 7 עד 10 חודשים. זחילה היא אבן דרך המתבססת על אבני התפתחות קודמות (שכיבה על הבטן, הצד ויכולות התהפכות ) והתפתחות עתידית (עמידה, הליכה ושלל מיומנוית מוטוריות הדורשות כוח ותיאום דו צדדי.

למה הזחילה היא שלב כל כך חשוב להתפתחות התינוק
אם תקחי כמה רגעים לחשוב על מצבי זחילה של תינוקות תיווכחי לדעת כי הזחילה מהווה בסיס חשוב ביותר לתהליכי התפתחות מוטורית, קוגניטיבית ולהתפתחות עצמאות התינוק. בעת הזחילה יכול התינוק באופן עצמאי לעבור ממקום למקום וכך להתקרב למשחק או חפץ שתופס את תשומת ליבו ולחקור אותו בידיו ובפיו. הזחילה מאפשרת לבסס את יכולות המוטוריות הקודמות ( נשיאת משקל על הידיים, כוח חגורת הכתפיים ) ולשכלל עוד יותר את ההתפתחות המוטורית נוכח האתגרים החדשים שבדרך כמו מעבר מעל ומתחת למכשולים ( מעבר מתחת לכיסא ושולחן, מעבר מעל מדרגה). העצמאות של התינוק מתעוררת מאוד בשלב הזה מפני שהתינוק יכול בעצמו ליזום את חקירת הסביבה דרך זחילה ואינו נתון לחסדי ההורים שירימו ויקרבו אותו לאובייקטים שונים.

צורות זחילת תינוקות נפוצות
תינוקות זוחלים בשלל צורות מפתיעות ומצחיקות, אך ברוב המקרים ישנם שלוש דרכי זחילה בסיסיות אופייניות:
זחילת שש – זחילה שבה ישנם שש נקודות מגע של התינוק ברצפה ( שתי כפות הידיים, שתי הברכיים ושתי כפות הרגלים – איזור כף הרגל).
זחילת גחון – זחילה של כל מרכז  גוף על הרצפה . בזחילה זאת בית החזה, הבטן והירכיים על הרצפה. זחילת גחון נורמטיבית היא זחילה סימטרית וקונטרה לטראלית (מצב שבו התינוק מושיט יד ורגל נגדית כדי להתקדם). זחילה זאת מופיעה לעיתים קרובות לפני או במקביל לזחילת שש.
זחילת דוב – זחילה שבה ישנם ארבע נקודות מגע של התינוק ברצפה (שתי כפות הידיים ושתי כפות הרגליים, כאשר הטוסיק נמצא למעלה, מורם באויר. גם במקרה זה הזחילה צריכה להיות סימטריות וקונטרה ליטראלית (התקדמות של יד ורגל נגדית). מדובר בצורת זחילה פחות אופיינית שעשויה להופיע לצד זחילת שש תקינה.

זחילת תינוקות – על מה מסתכלים כשבודקים זחילה

לא כל התינוקות זוחלים אותו דבר וכמובן שכל תינוק יכול לסגל סוגים שונים של זחילות. יחד עם זאת זחילה טובה מתאפיינית במספר מאפיינים:

סימטריה – כמו הרבה אבני דרך מוטורים ( נשיאות משקל והתהפכות), גם כאן צריך לראות סימטריה. זחילה סימטרית צריכה להתאפיין במצבו שבו שני הצדדים פועלים באופן שווה ומסונכן כדי לשאת את הגוף ולדחוף קדימה או אחורה. ברמה האופרטיבית נרצה לראות ששתי כפות הידיים, הברכים וכפות הרגליים נמצאות על הרצפה ואין צד אחד דומיננטי לעומת צד אחר "נגרר" או מצטרף מאוחר יותר לתנועה שהחלה בגפה אחת.

יד ורגל נגדית – מאפייני ההתקדמות בזחילה הם יד ורגל נגדית. יד ימין ורגל שמאל מתנתקים מהקרקע, מוביאים למלעלה וקדימה.

רוטציות – יכולת לבצע סיבוב אגן , וסיבוב ראש כדי להפנות את ראש הצידה, אחורה ( כשהתינוק שומע רעש מסוים למשל).

אפקטיביות – השורה התחתונה והחשוב ביותר היא האם התינוק מתקדם בצורה יעילה לעבר המקומות אליהם רוצה להגיע. האם התינוק מסוגל לעבור מכשולים על הרצפה, לנוע על משטחים בלתי יציבים וללמוד אט אט לטפס במדרגות.