טודלרס

תינוק סרבן ירקות

התינוק אינו מוכן לאכול ירקות ? מה מומלץ לעשות

18.4.2013

התינוק לא אוכל ירקות ? יורק ופולט אותם שוב ושוב מחדש ? לא כל ילד מקבל עולם הירקות בברכה. ישנם תינוקות ופעוטות רבים שכבר מגיל צעיר מעקמים את האף כשטועמים ירקות. מה עושים ? כמה הצעות שעשויות לעבוד :

עקביות
שיטת החשיפות החוזרות מוכיחה את עצמה תמיד מחדש ומחייבת חשיפה חוזרת ועקבית לירקות.הרבה הורים נוטים לוותר כמה רגעים לפני שהתינוק מתחיל לטעום. שיטת החישפות החוזרות מחייבת את ההורה לחשוף את התינוק בן 10 15 פעמים עקביות ללא קשר לתגובותיו ונכונותו לטעום ולאכול.

צורת הגשת הירק
חשוב לחשוב על דרכים מגוונות כיצד לחשוף את התינוק או הפעוט לירקות. כדאי לנסות להציע לתינוק ירקות במגוון צורות : ירקות טריים, ירקות מבושלים, ירקות מוקפצים, ירקות בתוך פשטידה או פסטה עם עגבניות מבושלות וחלק טריות, ירקות בתוך אורז, ירקות בתוך קציצות ירק, ירקות קרים, ירקות חמימים, ירקות עם מרקם קשיח , ירקות עם מרקם רך. כדאי לראות האם יש הבדל בנכונות של התינוק לטעום ולאכול את הירקות כשאלו מוגשים בצורות שונות.

מינון ושילוב עם מנה אהובה
אם התינוק מוכן לטעום או לאכול ירקות מסויימים בהגשה מסוג כלשהו, מומלץ להתחיל עם מינון נמוך של הירק בתוך מנה שאוהב. לדוגמא, אם אוכל גזר מבושל ואוהב פסטה ושניצל, לשלב את הגזר בצלחת עם אלו.

משחק
אפשר וכדאי להציג את הירקות בצורה אסטטית, מושכת ואפילו משחקית כך שהתינוק ימשך לטעום ולגעת בירקות. לדוגמא, להכין צלחת עם אוכל המונח בצורת פרצוף כאשר האף הוא הירק ולעשות משחק שבו קודם אוכלים עיניים (אוכל אהוב) ואחר כך את האף (חתיכת מלפפון). אפשר לברר האם ישנם ספרים ומשחקים העוסקים בנושא אכילת ירקות.

הצגת דוגמא
חשוב לתת דוגמא לתינוק לצפות בבני המשפחה אוכלים ירקות טריים ומבושלים, לקרוא שוב ושוב לירקות בשמם ולהסביר שהמשפחה אוכלת אותם.

ירקות מתוקים
גזר עם מעט דבש או סילאן, סלט ירקות עם טיפת לימון ודבש (מעל גיל שנה ולאחר שנבדק שאינו אלרגי), יכול להרגיל את התינוק למרקם ולרעיון ולהוריד התנגדות ראשונית מהירק.

זמן ההגשה
ניתן לנסות להגיש את הירקות כמנה ראשונה כשהתינוק רעב ומתוך הרעב לקוות שיגלה עניין בטעימה או אכילה

לא ללחוץ ולהכריח
אם התינוק או הפעוט פולט שוב ושוב , לא להכריח לאכול (רק יצור אנטי) אך בהחלט להמשיך להציע בנועם ונינוחות ולהציג דוגמא לאכילת ירקות.