טודלרס

אלרגיה למזון אצל תינוקות ופעוטות

שאלות ותשובות על אלרגיה למזון

13.4.2014

האם יתכן שהתינוק שלי סובל מאלרגיה למזון כלשהו ? מה קורה בגוף התינוק שמתפתחת אלרגיה ? לאיזה מזונות עלול התינוק לפתח אלרגיה ?מה עלי לעשות כשאני חושדת בכך ? האם אלרגיה היא תופעה גנטית? ומה ההבדל בין אי סבילות למזון לבין אלרגיה.

אלרגיות למזון -היתכן שלתינוק יש אלרגיה למזון?
מזון יכול להיות גורם לאלרגיה  אך לא תמיד.לפי מספרים שפורסמו על ידי המרכזים למחקר מחלה שליטה ומניעה באר"הב בשנת 2011, שמבוססים על סקר של מכוני הבריאות הלאומיים, 4.6% מהילדים שגילם פחות מ-18 שנה סובלים מאלרגיות למזון, וזוהי עליה מרמה  של 3.5% בשנת 2000.על ידי ההבנה של מנגנון הפעולה של האלרגיות, נוכל להכיר את הסימנים המוקדמים למקרה של אלרגיה למזון וכיצד לפעול במקרה שתינוקכם חווה אלרגיה למזון.

מה קורה בגוף התינוק שלי יש תגובה אלרגית למזון?
נתתם לתינוק  שלכם להנות מפירות החג ? הוא טעם דובדבנים ופיתח אלרגיה ? אז מה בעצם קורה בגוף התינוק? אם תינוקכם אלרגי למזון, גופו מתייחס למזון כאל פולש וכתוצאה מכך מפעיל גופו התקפה של מערכת החיסון שלו. לעיתים יוצר הגוף נוגדן הנקרא igeשהוא חלבון שיכול לזהות את המזון הגורם לאלרגיה. אם תינוקכם אוכל את אותו המזון, הנוגדן מפעיל את המערכת החיסונית שלו שמשחררת  חומרים כגון היסטמין כדי ללחום ב"פולש". חומרים אלו גורמים לסימפטומים של אלרגיה, שיכולים להיות חלשים או חזקים. סימפטומים – כמו נפיחות, או בעיות בנשימה, מופיעים בדרך כלל תוך דקות עד שעתיים אחרי אכילת מזון מסוים. ישנם מקרים פחות נפוצים של אלרגיה בהם הסימפטומים הם הקאות, שלשולים או אקזמה. אקזמה מתבטאת בקשקשים יבשים של עור שמופיעים על פני התינוק, זרועותיו, או רגליו, אבל בדרך כלל לא באזור החיתול.

חשוב לדעת :לתינוקות יכולה להיות תגובה אלרגית למזון אפילו אם בעבר אכלו את אותו המזון ללא בעיות. לכן תינוק שירש את הנטייה להיות אלרגי לאכילת ביצים, עשוי לא להראות תגובה אלרגית במשך מספר פעמים, אבל בסופו של דבר הסימפטומים יופיעו. יתכן שחשיפת תינוקכם לחומרים אלרגיים קרתה כאשר הם שולבו עם מזון אחר, כמו למשל ביצים עם חלב, או אגוזים בתוך עוגייה.

אלרגיה אצל תינוקות – לאיזה מזונות עלול תינוק להיות אלרגי?
אפשרי להיות אלרגי לכל סוגי המזון, אבל שמונה קבוצות של מזון אחראיות ל-90% מאלרגיות למזון: ביצים, חלב, אגוזים, חיטה, סויה, אגוזי עצים ( כמו אגוזי מלך, אגוז ברזילי וקשיו) דגים (כמו טונה, סלמון, וקוד) רכיכות למיניהן (כמו לובסטר, שרימפס, וסרטנים )

מה עלי לעשות אם אני חושבת שלתינוק שלי יש תגובה אלרגית למזון?
אם תינוקכם מראה סימנים לבעיות נשימה, נפיחות בפנים או בשפתיים, אדמומיות באזור הפה או סובל מהקאות ושלשולים אחרי האוכל, יש לצלצל מיד לרופא הילדים. במקרה חג לפנות לרופא תורן ולקבוע תור מייידי.תגובות אלרגיות חמורות אינן עניין של מה בכך, ויש להתייחס אליהן ברצינות. קנה הנשימה של תינוקכם יכול להיסתם בתוך דקות. אם לתינוקכם יש סימפטומים באופן קבוע אחרי אכילת מזון מסויים, התייעצו עם רופא הילדים שלכם. הוא עשוי להפנות את תינוקכם לרופא מומחה לאלרגיות תינוקות לצורך אבחון.

הרופא המומחה לאלרגיות צריך להיות מסוגל לומר לכם איזה מזון או מזונות גורמים את הבעיות האלו, והאם הסימפטומים הם חלק מתגובה חיסונית (המאבחנת אלרגיה ) או האם הם סימן שתינוקכם אינו מסוגל לעכל את המזון שאכל ( מה שמראה על אי סבילות למזון ).ברגע שלתינוקכם הייתה תגובה אלרגית למזון, הייתם רוצים להיות מוכנים ברגע שהדבר יקרה שנית. אפילו שהתגובה הייתה מתונה, התגובה הבאה עלולה להיות חמורה.הרופא של תינוקכם יכול לספק לכם תוכנית פעולה, כולל הוראות איך להתנהג במקרה של תגובה אלרגית.הרופא עשוי להמליץ לכם לשאת מזרק שמכיל אפינפרין. המזרקים האלו נראים כמו מרקרים, ומזריקים את החומר בכמות נכונה, כדי להפסיק את התגובה האלרגית. מזרקים אוטומטיים אלו נרשמו כתרופות לילדים מבוגרים יותר, אבל אם תינוקכם סבל מתגובה אלרגית למזון, הרופא עשוי להמליץ על שימוש במזרק כזה.

ודאו שכל מי שמטפל בתינוקכם-שמרטפים, קרובי משפחה, עובדי מעון ידעו על האלרגיה ומה אסור לתינוקכם לאכול. ציינו בפניהם את סוגי המזון שיכולים להכיל את החומר הגורם לאלרגיה, ובקשו מהמטפלים לבדוק בדיקה נוספת את מרכיבי המזון. כמו כן, ודאו שהמטפלים יודעים היטב מה לעשות אם תינוקכם יסבול מתגובה אלרגית למזון כלשהו.

האם האלרגיות תורשתיות?
תינוקכם עשוי לקבל בירושה את הנטייה לאלרגיות, אבל לא בהכרח תגובה אלרגית מסוימת.למשל, אם אתם סובלים מאלרגיה לחיות בית, או אלרגיה למזון, לתינוקכם יש 50% סיכויים שגם לו יש אלרגיה לגורמים אלו, אבל לא בהכרח אותה אלרגיה שיש לכם. הסיכוי קופץ ל-75% כאשר שני ההורים סובלים מאלרגיות.

האם הילדים מפתחים אלרגיות למזון?
ילדים רבים מפתחים אלרגיות לסויה, ולחיטה בערך בזמן שהם מתחילים ללמוד בבית ספר. כ- 20% מהילדים מפתחים אלרגיה לאגוזים, אלרגיות לאגוזים, לאגוזי עצים, לדגים, ולרכיכות הם כנראה לאורך כל החיים, יותר מאשר סוגי אלרגיות מזון אחרות.מחקרים אחרונים מרמזים שאלרגיות לחלב ולביצים עלולות להמשך זמן רב מאשר היה בעבר, כאשר פחות ממחצית הילדים במחקר אחד, פיתחו אלרגיות לחלב ולביצים בערך בגילים שבין 8 ל-10 שנים.אולם החוקר סקוט שירר, פרופסור לרפואת ילדים במכון לאלרגיות מזון בבית חולים הר סיני בניו-יורק, ומחבר הספר "הבנה וניהול אלרגיות למזון של תינוקכם", מצביע על כך שמחקרים חדשים אלו נערכו במרכזים מיוחדים לאלרגיות מזון, ועלולים לכן להציג ילדים עם אלרגיות מזון חמורות יותר מהממוצע.

איזה מזון גורם לאי סבילות ואיך הוא שונה ממזון שגורם לאלרגיה?
תגובה נגדית למזונות מדווחת על ידי כ-20% מאוכלוסיית ארה"ב, אך רוב התגובות אינם אלרגיות למזון בטבעם. תגובת הנגד הנפוצה ביותר למזון היא תגובת אי הסבילות.אי סבילות למזון אינה מערבת את מערכת החיסון של הגוף. אם לתינוקכם יש אי סבילות למזון, יתכן שיש לו בעיה בעיכול סוג מזון מסוים. אפשר לראות זאת כאשר תינוקכם אוכל או שותה סוג מסוים של מזון, הוא סובל מבעיות עיכול כמו גזים,התנפחות, או שלשולים. התופעה הנפוצה ביותר היא אי סבילות ללקטוז (זאת לא אלרגיה ללקטוז או אלרגיה לחלב). לילדים שסובלים מאי סבילות ללקטוז יש חוסר באנזים שדרוש לעיכול הסוכר שבחלב הפרה או מוצרי חלב אחרים. לא מומלץ לתינוקות מתחת לגיל שנה לשתות חלב פרה בכל מקרה, אבל לקטוז יכול להימצא במוצרי מזון אחרים שתינוקכם מעכל, כמו למשל בפורמולת מזון.
 

מה עלינו לעשות אם אנו חושבים שהתינוק עלול לסבול מאלרגיות למזון?
דברו עם רופא הילדים שלכם. הוא עשוי להמליץ על ניהול יומן מזון שיכול לעזור לזהות את הסיבה או את השינוי בפורמולת המזון, ולהפנות אותכם לרופא המתמחה באלרגיות או רופא ילדים המתמחה בבעיות מערכת העיכול. רופא המתמחה באלרגיה ישאל שאלות על הסימפטומים של תינוקכם. הוא עשוי לבצע בדיקה בעור התינוק או בדיקת דם כדי לקבוע האם הסימפטומים נגרמו בשל תגובה של מערכת החיסון.
אם בדיקת התגובה בעור התינוק יוצרת צלקת, או שבדיקת הדם מראה שהתינוק מייצר נוגדנים למזון, יתכן שהדבר מרמז שהתינוק אלרגי למזון מסוים. אם תוצאות הבדיקות שליליות, פירושו שהסימפטומים כנראה לא מקורם באלרגיה למזון, למרות שיתכן שנגרמו על ידי אי סבילות למזון.במצב זה יתכן שימליצו בפניכם על הפניית התינוק לרופא מומחה של מערכת העיכול, כדי לקבוע את הסיבה לאי סבילות למזון, או לבדוק הסברים אחרים לסימפטומים של תינוקכם.

האם יש משהו שאנו יכולים לעשות כדי למנוע או לעכב את אלרגיה למזון?
בעבר המליצה אקדמיית רופאי הילדים האמריקאית לעכב מתן סוגי מזון מסוימים לילדים שהיה ברור שיסבלו מאלרגיות למזון, כיון שהוריהם סבלו מאלרגיות כאלו. אולם מנהגים בתרבויות אחרות וכן מחקרים שנערכו לאחרונה מרמזים שזו כנראה לא השיטה הטובה ביותר לטיפול בנידון. בדוח רפואי שפורסם בינואר 2008, אקדמיית רופאי הילדים האמריקאית קובעת שאין ראייה ממשית לכך, שאם מעכבים את הכנסת סוגי המזון האלרגיים, גורמים לילדים להיות מוגנים מפני התפתחות האלרגיה. אם אתם חושבים שיש סיכוי שילדכם יהיה אלרגי למזון כלשהו, התייעצו עם הרופא על הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם הבעיה. לדבר אחד מסכימים רוב המומחים והוא שהנקה גורמת להגנה מפני אלרגיות. לכן עדיף לתת לתינוק לינוק כמה שיותר זמן, במיוחד אם במשפחה יש היסטוריה של אלרגיות.

מה כן אפשר לעשות – כאשר מדובר בהאכלת התינוק, יש להרגיל אותו לדברי מזון באופן הדרגתי. נסו קודם סוג מזון אחד, ורק אחרי מספר ימים סוג מזון אחר. בצורה זו תוכלו לדעת לאיזה סוג מזון תינוקכם אלרגי, אם בכלל.  שימו לב כאשר מדובר במאכל חדש מיוחד או כזה עם פוטנציאל לעורר אלרגיה (פרי טרופי, מאכל עם חלב/סויה/אגוזים), האכילו את התינוק מעט ובדקו את הרגשתו משתנה לאחר מספר שעות.