טודלרס

כמה תינוק צריך לאכול לפי גילו

מה הקשר בין כמות אכילה למשקל ולמה ישנם שינויים במידת הרעב אצל תינוקות

26.5.2013

כמה צריך תינוק בן חודש או חודשים לאכול  ? האם התינוק שלי שבע או נשאר רעב אחרי האכלה ? אולי כדאי לנסות להאכיל אותו שוב אם לא סיים את כל הבקבוק ? נשמע מוכר ….

אין אמא שלא מתחבטת בשאלה האם האכלתי את התינוק שלי פחות מדי, יותר מדי או בדיוק מה שצריך. אם את מניקה הערכה זאת קשה יותר , אך גם כאשר האכלת התינוק נעשת בצורה מסודרת דרך פורמולת חלב לא תמיד יהיה ברור האם התינוק אכל את הכמות שצריך. בדיוק מהסיבה הזאת תשמחי לשמוע כי כמות האוכל שצריך תינוק לאכול היא פונקציה של משקלו והתפתחותו ואף ניתנת למדידה והערכה כללית. כן, כן יש דרך לבדוק אם כמות האוכל שהתינוק אוכל מתאימה לצרכיו.

כמה צריך להאכיל את התינוק – קווים מנחים לאם הטרייה
באופן כללי אפשר לומר כי תינוק אוכל כשהוא רעב ומפסיק לאוכל שהוא שבע. כן, כן, אפשר לסמוך על התינוק שיאכל כשהוא רעב. באופן כללי תינוקות המוזנים מפורמלה נוטים להיות מלאים יותר מתינוקות המוזנים מחלב אם. תאבון התינוק משתנה מילד וילד, מיום ליום וכמובן מחודש לחודש עם הגדילה. אם את מזינה את התינוק מפורמולה, האכילי אותו רק בפורמולת חלב עד גיל ארבע- חצי שנה ומגיל זה והלאה התחילי לשלב האכלה מפורמולה עם האכלה של מזונות.
מהרגע שהתינוק שלך אוכל מוצקים, הפחיתי בהדרגה את כמות פורמולת החלב שאוכל.
הקפידי להתייעץ עם רופא המשפחה ולבדוק היכן נמצא באחוזי המשקל והגדילה. מידע זה יסייע לך ולרופא להחליט האם צריך להוסיף מזון, להפחית מזון או להישאר בטווח הכמות הקיימת.

התאמת כמות האכול למשקל התינוק
בארבע החודשים הראשונים לחיי התינוק, התינוק אינו אוכל אוכל מוצק אלא ניזון בעיקר מהנקה או פורמולת חלב. כלל אצבע אומר כי אפשר לחשב את כמות האוכל שצריך להאכיל את התינוק בהתאם למשקלו (לכפול את משקל התינוק בכמות החלב). באופן סכמתי אפשר לומר כי תינוק צריך לצרוך 150-200 סמ"ק חלב לכל קילוגרם משקל. כלומר אם התינוק שוקל 3 ק"ג הוא צריך לצרוך בערך 450-600 סמ"ק חלב ליום. אם מפרקים זאת זאת לשש ארוחות ביום אז כמות האוכל נעה בין 75 ל-100 סמ"ק לארוחה לתינוק השוקל שלושה קילוגרם.

האכלת התינוק – החודש הראשון
בימים הראשונים לחיי התינוק, התינוק יונק מעט ולכן אין לחשוש אם מאבד ממשקלו (כ-10 אחוז). בשבועות הראשונים לחיי התינוק, כמות המזון שהתינוק אוכל בכל האכלה משתנה ונע בין 60-90 סמ"ק לכל האכלה בודדת. מספר האכלות משתנה ונע בין כל 2.5 ל-4 שעות (עבודה במשרה מלאה רק להאכיל ולרחוץ בקבוקים ופטמות…). לקראת גיל חודש תדירות האכילה יורדת (כל 4 שעות ויותר) וכמות האוכל שאוכל התינוק בכל האכלה גדל. כמות זאת נעה סביב 120 סמ"ק.  גם בגיל זה ובגיל מאוחר יותר ישנם תינוקות שנוטים לאכול בתדירות רבה, כמות קטנה ולעומתם תינוקות שאוכלים כמויות מזון גדולות יותר במספר האכלות מצומצם יותר. הדבר תלוי הן במאפייני תזונה של הילד והן בהרגלים שמסגלת האם לתינוק.

סימני רעב של התינוק
אחד הדברים החשובים הוא לדעת לקרוא סימנים של רעב של התינוק
תינוק רעב בסופו של דבר בוכה, אך לפני הבכי הוא לעיתים תזוזת שפתיים, תנועות מציצה או הכנסת הידיים לפה.

שינויים במידת הרעב של התינוק – תינוקות מגלים רעב מוגבר בזמני גדילה. פרצי גדילה אלו מתרחשים לרוב בגיל שבועים, בגיל שלושה שבועות, שישה שבועות, שלושה חודשים וחצי שנה. כמובן כשהתינוק חולה צפו להפחתה במידת הרעב.

מתי התינוק רוצה לאכול עוד – תינוק רעב לעיתים קרובות מסיים לאכול מבקבוק מהר מאוד ומסתכל סביב כאילו מחפש עוד. אם התינוק נראה רעב אחרי שמסיים בקבוק אפשר להכין מעט יותר ולראות כיצד מגיב לתוספת.

האם התינוק אכל יותר מדי – הקאות אחרי אכילה הם סימן שהתינוק אכל יותר מדי. גם כאבי בטן הם חוזרים וקשים עלולים להיות סימן לאכלה מרובה מדי. אם התינוק מזדקר ומרבה לשנות את תנוחות גופו באי נוחות יתכן וחווה כאבים בבטן. כאבים אלו יכולים להיות קשורים לגזים , אי בשלות של מערכת העיכול או לכמות אוכל רבה מכפי שיכול להאכיל.

לא הכל זה אוכל – אם התינוק מגלה סימני מצוקה והוא אכל בשעה האחרונה אל תסיקי שהוא רעב. יתכן ומדובר בחיתול רטוב, גזים, כאבי בטן או צורך להיות בטוח ומוגן על הידיים שלכם.  

מהם הסימנים שהתינוק שלך מקבל את כמות האוכל הפורמולה המתאימה?
התינוק עולה במשקל כעבור שבועים מהלידה וממשיך להוסיף למשקלם באופן מגמתי
התינוק נראה רגוע ושלו לאחר ארוחה.
התינוק מרטיב כ-5-6 חיתולים ביום.

סימנים שהתינוק מקבל מעט מדי או יותר מדי אוכל ?
התינוק נמצא בטווח הנמוך או מתחת לאחוזון המשקל על פי גילו ומשקלו או מעל לאחוזון המשקל
התינוק מתקשה לאכול כמות ממולצת לפי משקלו
התינוק אינו רגוע לאחר כל האכלה ונוטה להקאות