טודלרס

האם מותר לתת לתינוק מים

שאלות ותשובות בנושא מתן מים לתינוקות

17.4.2014

מתי לתת מים לתינוק ?
when can my baby drink water stephen r. daniels,pediatrician
מתוך ההמלצות האתר :
babycenter   

למה לא נותנים מים לתינוק צעיר ?
נתינת מים לתינוק הקטן מגיל 6 חודשים יכולה להפריע ליכולת הגוף שלו לספוג את חומרי המזון בחלב האם או בפורמולה, כמו כן זה יכול לגרום לקיבתו להרגיש מלאה, ואז התיאבון שלו לאוכל ירד. (מספר לגימות של מים כנראה שלא יזיקו לתינוק, אבל עדיף לבדוק קודם לכך עם רופא הילדים כל עוד התינוק הוא פחות מגיל 6 חודשים ).
 

מותר לתת מים לתינוק ?
במקרים נדירים, תינוק ששותה יותר מדי מים יכול לפתח מצב הנקרא הרעלת מים, שיכול לגרום ללחצים ואפילו לתרדמת. הרעלת מים מתרחשת כאשר יותר מדי מים מדללים את ריכוז הנתרן בגוף, מערערים את האיזון האלקטרוליטי, וגורמים לנפיחות ברקמות.
גם הוספת יותר מדי מים לפורמולת המזון של התינוק, גורמת לא רק לסכנת הרעלת מים, פירושו גם שתינוקך מקבל פחות מדי חומרי מזון ממה שדרוש לגופו. נוכח זאת חשוב לעקוב בעירנות על ההוראות של האריזה בכל הקשור לערבוב מים עם אבקת פורמולת המזון, ולא לנסות לערבב יותר מדי מים ממה שמומלץ בהוראת היצרן.
במקרים מסוימים, אם לתינוקך יש קלקול קיבה למשל, הרופא עשוי להמליץ על שתיה מיוחדת של אלקטרוליט כמו פציליט או אינפליט כדי למנוע סכנת התיבשות.
 

מאיזה גיל לתת מים לתינוק ?
באופן כללי,  לא כדאי לתת לתינוקך לשתות מים עד בערך גיל 6 חודשים. עד אז הוא יקבל את הנוזלים הדרושים לו מחלב האם או מפורמולת מזון, גם במזג אויר חם.
כאשר תינוקך מגיע לגיל 6 חודשים, אפשר לתת לו מספר לגימות של מים כאשר הוא צמא. עדיין כדאי לא להגזים, אחרת התינוק עלול לסבול מכאב בטן או שזה יגרום לו להרגיש מלא מדי ואז לא יוכל לאכול טוב. אחרי יום ההולדת הראשון שלו, כאשר תינוקך אוכל כבר אוכל מוצק ושותה חלב מלא, אפשר לתת לו לשתות מים כמה שהוא רוצה.
 

חשוב לדעת ולזכור
מעל תשעים אחוז מחלב ההנקה מכיל מים, ולכן התינוק לא זקוק לתוספת מים כאשר הוא יונק.
חלב ההנקה מלא מים ומאוזן בשלמות עבור תינוקך.
אם את נותנת לתינוקך פורמולת מזון חשוב שלא להוסיף יותר מדי מים ולהוסיף רק מה שמומלץ על ידי הוראות היצרן. יותר מדי מים – זה לא יותר טוב אלא פחות טוב.
אם את שוקלת לתת מים לתינוקך תתיעצי קודם עם גורם מקצועי בלבד (רופא הילדים).
סביב גיל עשרה חודשים ומעלה, ניתן לתת מעט מים, כל עוד המים אינם תחליף לארוחה של חלב יניקה או פורמולת מזון.