טודלרס

מאיזה גיל אפשר לתת לתינוק במבה ?

רוצה לתת לתינוק במבה ? מאיזה גיל מותר במבה ? ומהי אלרגיה לבוטנים

14.3.2013

מאיזה גיל אפשר לתת במבה ואיך מומלץ לתת. במבה מכילה רכיב של בוטנים, לכן יש לתת תחילה טעימות ולבדוק האם יש תגובה אלרגנית למשך שלושה ימים. אם לא מתפתחת תגובה כזאת ניתן לתת בהשגחת מבוגר.

מאיזה גיל אפשר לתת לתינוק במבה ?
מומלץ לתת את חטיף הבמבה אחרי גיל עשרה חודשים למרות שיש הסבורים כי ניתן לתת כבר בגיל חצי שנה. אם נותנים בגיל חצי שנה יש לחתוך את חטיפי הבמבה לחתיכות קטנות ולהמצא ליד התינוק בזמן האכילה לאור סכנת מחנק. אין לתת את חטיף הבמבה בגודלו הרגיל. למרות שהתינוק ממיס את הבמבה גם ללא שיניים עדיין קיימת סכנת מחנק.

תזונאים ממליצים שלא לתת את חטיף הבמבה בשנה הראשונה נוכח סכנת חנק מחתיכה גדולה מדי, התפתחות אלרגיה לבוטנים, הדבקות הבמבה לשיניים והחניכיים (מצב לא נעים לתינוק) ורמות שומנים גבוהות. העדיפו לתת לתינוק פרות טריים על גבי חטיפים תעשייתים.

רוצים לתת במבה לתינוק כי יש בו בוטנים והוא נחשב "בריא" ? במבה אינו חטיף בריא. הוא מכיל הרבה מאוד מלח ושומן רווי. כמות הבוטנים בו היא רק 50 אחוז. הרעיון השיווקי של חטיפי בוטנים כמוצר בריא הוא בפירוש הטעיה ציבורית ומהלך כלכלי בלבד. יחד עם זאת המהלך הצליח. חטיפי בוטנים מהווים כיום כשליש מכלל שוק החטיפים.

מאיזה גיל מותר לתת במבה כדי להפחית סיכון לאלרגיה לבוטנים ? רוצים לתת במבה לתינוק כדי למנוע אלרגיה לבוטנים. כמובן יש להתחיל בטעימה של חתיכה אחת במשך שלושה ימים ולראות שהילד אינו מגיב באלרגיה. יש הטוענים כי חשיפה מוקדמת עשויה להפחית סיכון לאלרגיה לבוטנים. לפי האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים לא נמצאו הוכחות מוצקות לכך שחשיפה מוקדמת לבוטנים, מפחיתה סיכוי לאלרגיה. יותר הגיוני להניח כי אצל מרבית האוכלוסיה פשוט אין אלרגיה לבוטנים מלכתחילה. מנגד, מחקר שערך ד"ר גדעון לק ב-2008 בדק את אחוז האלרגיה לבוטנים של ילדים יהודים בארץ ובאנגליה לעומת ילדים שאינם יהודים. הוא גם בדק כמה מוקדם ילדים מתחילים לאכול בוטנים ובאיזה כמות. במחקר נמצא שילדים יהודים היו בסבירות של פי 10 פחות לאלרגיה לבוטנים מאשר הילדים הלא יהודים באנגליה. הוא גם מצא שתינוקות בישראל מתחילים לאכול במבה הרבה יותר מוקדם והרבה יותר מתינוקות באנגליה בגלל צריכת חטיף הבמבה.

במבה מייצרת קישור אסוצאטיבי לחטיף לתינוקות וילדים. גם בגלל התינוק המפורסם שעל החטיף וגם בגלל שהשם "במבה" מתאים למילה שיאמרו תינוקות (שם קל לחיקוי). למרות שהחטיף ידוע כיום כחטיף ילדים ותינוקות הוא לא נועד להם מלתחילה. ב-1964 יצרה אוסם מאין פחזניות גבינה קטנות. כשאלו לא הצליחו היא המציאה כאלו עם בוטנים וכך נוצר חטיף הבמבה.

חשוב לדעת:
חטיף במבה מכיל 50 אחוז בוטנים. רכיבים נוספים המצויינים בגב החטיף הם: תירס (אמיתי או מהונדס, לא ידוע), שמנים מהצומח, מלח וויטמינים. כמו כן, נכתב במפורש על האריזה כי הבמבה עלולה להכיל עקבות של סויה וגלוטן חיטה.

קראו את רכיבי הבמבה, כפי שכתובים על גב החטיף.

מרכיבים100 גרם
אנרגיה534
חלבונים17.5
פחממות בגרם39.5
סוכרים3.2
שומנים34
חומצות שומן רוויות5.6
חומצות שומן טרנספחות מ-0.5
כולסטרולפחות מ2.5
נתרן390

קראו עוד בנושא :
פתי בר לתינוקות
אלרגיה לבוטנים תינוקות