טודלרס

התפתחות תינוקות בגיל 15 חודשים

התינוק עבר את גיל שנה, קראי על התפתחות מוטורית בגיל זה

26.4.2014

הילד בן שנה ושלושה חודשים ? זה אומר שכבר גיליתם שעבודה הופכת להיות ויותר קשה עם הגיל. הפעוט הקטן דורש מיום ליום להיות יותר ויותר עצמאי ועם עצמאות זאת באות הסכנות, בדיקת הגבולות והצורך במעקב צמוד אחרי הבנדיט הקטן.

תנועה
הילד שלכם שולט יותר ויותר ביכולות ההליכה. הוא מצליח ללכת בבית בקלות ועל משטחים ושיפועים שונים. הליכתו עדיין לא משוחררת. ניתן לראות קיבוע כתפיים והרמות מרפקים להשגת שליטה גבוהה יותר. אם התינוק שלכם כבר הולך כשלושה חודשים זה הזמן לקנות לו נעלי צעד ראשון ולהתחיל לטייל עם נעליים בגינה, בפארק, במדרחוב (העיקר הרחק מהכבישים). גם בחוץ וגם בבית צריך לעקוב אחרי התינוק בשבע העיניים. הוא עלול לקום מכיסא האוכל, להשתחרר מהעגלה, לעלות על הספות כדי להגיע לתמונות תלויות, לעלות ולרדת ממיטות ההורים והאחים ולחקור יותר ויותר את סביבתו בצורה שכמובן אינה בטוחה. למעשה, גם כשתחשבו שיצרתם עבורו את הסביבה הכי בטוחה בעולם תגיע ההפתעה (הסכנה). התפקיד שלכם הוא בעיקר להשגיח, להראות לילד מה מותר ומה אסור, להוציא מטווח היד והעין של התינוק חפצים מסוכנים ולהראות לו כיצד לעלות ולרדת בביטחה ממקומות שונים כמו מגלשה ומדרגות.

הכל לפה
תינוק בן שנה ושלושה חודשים מכניס ידיים לפה
אומנם עשויה להיות ירידה בכמות החפצים שמכניס התינוק לפה אך נושא זה עדיין רחוק מלהגמר. הפעוט הקטן ישמח להכניס את מציאותיו לפה (אבן, עלה, זית מעוך שנשר מהעץ ושאר מציאות). אתם ההורים צריכים להיות לההשגיח היטב ולאפשר לו לחקור את סביבתו בהתלהבות ומצד שני לא לאפשר הכנסת מציאות אלו לפה. לעיתים קרובות הפעוט הקטן יפרוץ בבכי מר כשהמציאה תלקח ממנו כי מכניס אותה שוב ושוב לפה.

ספרים, ספרים, ספרים
בין אם אתם בעונת החורף ובין אם בעונת הקיץ, תמיד כדאי לפנות זמן לקריאת ספרים. רצוי לקנות ספרים קשיחים בנושאים קונקרטים מגוונים (שהתינוק יכול לראות) כמו חיות וכלי רכב. מומלץ גם לרכוש ספרים מוסיקלים שאפשר ללחוץ עליהם ולשמוע מנגינות שונות. זאת הדרך לפתח את יכולות הקשב,המיקוד , הקשבה וההצבעה של הפעוט וכמובן להעשיר את שפתו הן ברמת ההבנה והן ברמת השפה הדבורה. בגיל הזה תינוקות בעלי התפתחות שפתית תקינה וכאלו שנחשפים לשפה עשירה הם בעלי אוצר מילים רב. המילים לא בהכרח נאמרות בצורה מדוייקת ומלאה (לעיתים נשמע רק הצליל הראשון ) אך בהחלט אפשר להבין את כוונת התינוק. מילים כמו מים, אמ-אמ (אוכל), בקבוק, אבא, אמא או ממה, אור, את זה, קולות של חיות (הב- הב, מיו, מו,מה, גע-גע) ואיברי גוף (עין, אף,פה,יד,רגל) ,בגדים (גרב,כובע, נעל ועוד) ומאכלים (במבה, אגס,בננה, ביצה) נאמרים שוב ושוב כשהילד רואה אותם.