טודלרס

התפתחות תינוקות בגיל 17 חודשים

התינוק בן שנה וחמישה חודשים ? קראי על התפתחותו

26.4.2014

מחוות סמליות
אחד התופעות הקוגניטיביות היפות של פעוטות מתבטאות בהתפתחות מחוות סמליות. מחוות סמליות מתפתחות מגיל 13 חודשים ומעלה. הכוונה היא ליכולתם של פעוטות לייצג באופן סמלי חפץ או באמצעות תנועה או פעולה. לדוגמא, לשחק משחק סימבולי עם קופסאות ולהניע את כפות ידיהם כאילו הם מבריג או מכסה צנצנת או להדגים איך מריחים פרח מבלי שיהיה פרח בסביבה.
רוצים לשחק עם הפעוט משחק  ?
בקשו ממנו להדגים במחוות תנועה או שפה איך סוגרים קופסה, איך מאכילים בובה ותראו איך הילד מדגים על עצמו פונקציות של האובייקט או של פעולתו. מחוות סמליות מראות כי לפעוט יש יצוג מנטלי של האובייקט ו/או הפעולה אליה קשור. הדבר מראה כי הפעוט אינו זקוק לחפץ הקונקרטי כדי להבין כיצד פועל. זהו תהליך קוגניטיבי המציק את כושרו של הילד בתחום החשיבה המופשטת.
 
עצמאות פעוטות
עצמאותו הגדלה של פעוט מתבטאת אר רק ברצונו העצמאי למשחקים, מאכלים ופעולות שונות אלא גם ביכולת תפקודו העצמאי.
בגיל שבעה עשר חודשים הפעוט יכול:
לאכול באופן עצמאי יותר – להכניס כף לפה, להשתמש בידיו כדי לאכול, לשתות מכוס תוך שהוא שופך מעט
להסיר בעצמו חיתול ולשתף פעולה בהורדת בגדים ושימת בגדים (להרים ידיים, רגליים).
מומלץ לדרוש מהפעוט להיות עצמאי ולא להמשיך להאכיל אותו. אכילה עצמאית מפתחת את יכולותיו הקוגניטיביות והמוטוריות.
 
מחשבות ראשונות על שימוש בסיר  
החלטתם להתחיל להשתמש בסיר בחודשים אלו?  לא, זה לא מוקדם מדי. ניתן להתחיל במעבר לסיר בגיל 15 חודשים. כן, אתם קוראים נכון. יש הרבה הורים שמתחילים בגיל הזה ומצליחים. קראו לילד סיפור על עשיית קקי בסיר ונסו בעקביות ללמד את הילד להשתמש בסיר. אל תחששו שהפעוט לא יצליח, כל תהליך מלווה באי הצלחות ופספוסים. אם תראו את התהליך כתהליך למידה הדרגתי ללא לחצים תוכלו להצליח כבר בחודשים אלו. ישנן ילדים שיגיבו בצורה שלילית מאוד לתהליך, במקרים אלו מומלץ לדחות את שלב הגמילה לחודשים מאוחרים יותר (סביב גיל שנתיים).
 
לימוד שפה
פעוטות שמתחילים לדבר קשים להבנה בגיל זה. למעשה,ההורים אמורים להיות האנשים היחידים שיכולים לפענח מה שילדם מנסה לומר.דיבור לא ברור וערבוב מילים רגילות עם מלמול משפטים, אינם דבר חריג בגיל 17 חודשים.
ככל ששרירי הלשון והפה של הילד מתפתחים ההדגשה אמורה להשתפר. עזרו לו ע"י חזרה על הדברים שהוא אומר לאט וכשהפעוט רואה את פיכם (כך שלומד לחכות את תנועות הפה). הדבר יתן לו מודל לביטוי נכון.