טודלרס

התפתחות תינוקות בגיל 16 חודשים

התינוק בן שנה וארבעה חודשים ? קראי על התפתחותו

25.5.2013

מצד אחד הוא הולך, מטפס, מצביע, מבין ומצד שני הוא עדיין תינוק שצריך לעקוב אחריו בשבע עיניים. המוטוריקה הגסה והעדינה לעיתים מטעה כי בכל זאת מדובר בפעוט שצריך השגחה ובטיחות צמודים.

למה הילד שלי עדיין לא מדבר או אומר רק 3-4 מילים ? למה הילד שלי לא ישן לילה שלם ? למה הילד שלי לא מרכיב פאזל עיגולים פשוט ? כל אמא שואלת את עצמה המון שאלות לגבי התפתחות בנה. אם מדובר בילד שני או שלישי לרוב היא גם משווה אותו להתפתחות הילדים האחרים. ובכל זאת חשוב לזכור ולהזכיר, לכל ילד יש את האישיות שלו, המזג שלו, הקצב שלו ותחומי העניין שלו. מהר יותר אינו בהכרח טוב יותר לטווח הרחוק. כל ילד גם גדל בסביבה שונה. ילד שגדל בבית דו שפתי לא בהכרח יתחיל לדבר בגיל שנה וארבעה חודשים. החשיפה לשתי השפות יוצרת עומס רב יותר ולכן הדיבור יכול להתעכב, אך כשזה יגיע הוא יגיע בשתי שפות (איזה פלא !). ילד שנחשף להרבה פזאלים והרכבות עשוי בגיל שנה וארבע חודשים לבנות מגדלים ולהרכיב פאזל עץ מורכבים שילדים רבים רחוקים מאוד להרכיב בשלב זה. זוהי כמובן השפעת הסביבה ואולי גם המגדר ( לעיתים קרובות, בנים נמשכים יותר לפעילויות בניה והרכבה מבנות ובעקבות המשיכה עושים יותר).

התפתחות ילד בן שנה וארבע חודשים – מה צפוי לראות

מוטוריקה גסה
הילד הולך היטב בבית ובחוץ עם ובלי נעליים. הוא אומנם נופל לעיתים קרובות אך קם מהר וממשיך ללכת
הטיפוס משתכלל לגובה
ילדים "אמיצים" יסכימו לטפס על מגלשות מלמטה למעלה כבר סביב גיל שנה ויסיכמו גם לטפס על מדרגות (בזחילה או בעמידה עם אחיזה צידית) של מתקנים.
משחק הכדורגל משתכלל . ילדים מסוגלים לבעוט יותר טוב בכדור. גם יכולת זאת קשורה למה שהילד רואה בבית ובגן

מוטוריקה עדינה
ישנם נסיונות יותר גדולים להחזיק ולאכול עם כפית. אומנם הכפית מתהפכת ומרבית האוכל נופל לצדדים אבל חלק מהאוכל מגיע לפה עם הכפית.
הילד מצליח להכניס חלקי פאזל עץ למקומם (הרכבת פאזל עץ עם 6 עיגולים או הרכבת 6 צורות בסיסיות למקומם) או  ולבנות מגדל קוביות של 2-4 קוביות. יכולות אלו משתנות וקשורות לכמות ותדירות החשיפה של הילד למשחקי בניה והרכבה
הילד מדפדף יפה בספרים
הילד פותח וסוגר מגרות וארונות
הילד מתפעל ריצרצים – לומד או מצליח לפתוח ולסגור  רצרץ
מגלה עניין בחרוזים

שפה
נושא המילים הדבורות משתנה מילד לילד אך יש כבר הרבה מילים שהילד אומר. מילים הכוונה לצלילי פותח או חצי מילה או מילה שלמה שהילד אומר בהקשר למשמעות מתאימה כלשהי. למשל, מצביע על בקבוק מים ואומר בקבוק או אומר מים.
ליתר מידע ראה אוצר מילים של ילד בן שנה וארבע חודשים

חשיבה
הילד מצליח להבין ולבצע הוראות פשוטות בעלות שלב אחד כמו תביא את הבקבוק, שימי את הבובה בעגלה, בואי לאמא, תרדמי מהמיטה
הילד מצליח לשבת כמה דקות ולהתמקד במשחק או פעילות אחת כמו הקשבה לקריאת סיפור , הרכבת פאזל
ידע עולם – הילד מכיר ושולט באיברי גוף (יודע איפה פה, עיניים, רגליים, ידיים, אוזנים). לדוגמא, כשנשאל איפה פה יודע להצביע על הפה של ההורה
יכולת ההכללה המתאימה משתפרת – הילד מצליח להבין שיצוגים שונים בתמונות ומקומות שונים הם אותו דבר (הפרפר הזה מופיע גם בתמונה בספר וגם בתמונה אחרת או גם הכדור הטניס הוא כדור וגם הכדורגל הוא כדור וגם כדור הפינג פונג הוא כדור, וגם העיגול בתמונה בספר הוא כדור, לא משנה שמגיעים בגדלים, צבעים ומרקמים שונים).

משחקים מומלצים בגיל שנה פלוס

כלי מטבח מפלסטיקמכסים וקופסאות מפלסטיקאטבי כביסה
פאזלים מעץ – התאמת חלק למגרעתקופסה עם פתחים בצורות שונות להכנסת צורותכלי אוכל למטבח +חלקי פלסטיק של וירקות ופירות
כלי תחבורהכלי נגינה – קסילופון, תוףכלי עבודה
ספרים עם כריכה עבהספרים מנגניםכדורים – לבעוט בכדור
חיות מפלסטיקמשחקי לחצניםמוטות להשחלת טבעות או לולאות
נדנדות בית וחוץקוביות לגו גדולותג'וק בימבה